Volkswagen Golf: Vastgelopen motor na groot onderhoud

Bouwjaar: 1993

Ik heb een VW Golf III 1.9 diesel (47kW/64pk), bouwjaar 07/1993, huidige kilometerstand: 123.000 km. Tot voor kort heb ik nog nooit problemen gehad met deze wagen. Hij kreeg altijd op tijd zijn onderhoudsbeurten in een officiële VW-garage.
Overlaatst heb ik hem naar de garage gebracht om een groot onderhoud uit te laten voeren. Wanneer ik 's avonds m'n wagen weer ging ophalen en naar huis reed viel de motor na ongeveer 5 km gereden te hebben plots uit. Ik kon hem nog net langs de kanten zetten. Wanneer ik de motor opnieuw probeerde te starten begon die hevig te trillen, maakte die een hels kabaal en uit de uitlaat kwam enorm veel vuile rook. De depannagedienst van de garage is mij dan komen wegslepen. De persoon van de depannagedienst heeft samen met mij het oliepeil gecontroleerd en dat leek in orde.
's Anderendaags kreeg ik de diagnose van de garage: volgens wat ik verstaan heb blijkt dat er een stukje metaal van de cilinderkoppakking zou afgebroken zijn, via de inspuitleidingen in een cilinder zou terecht gekomen zijn en daar een enorme ravage zou aangericht hebben.
Ik vind het allemaal nogal vreemd. Is dit normaal voor een goed onderhouden wagen met 123.000 km? Is dit normaal dat men dat niet opgemerkt heeft tijdens het groot onderhoud? Kan het zijn dat de fout bij de garage ligt daar ze een fout hebben gemaakt tijdens het groot onderhoud?
Misschien zijn er hier nog mensen met dezelfde ervaring of mensen die mij hierover meer uitleg kunnen geven?

PolD

Geplaatst door PolD (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Gras (0) PRO, 19 jaar geleden

Het verhaal van een stukje metaal van de koppakking, dat via de inspuitleidingen in de cilinder terecht komt, kan echt niet waar zijn. Ik denk ook dat je het verkeerd hebt begrepen.
Het kan wel zijn dat een wervelkamer heeft losgelaten, en de zuiger, cilinderwand en cilinderkop heeft beschadigd.
Dit komt wel eens voor bij oudere koppakkingen, tegenwoordig doen ze er stalen pakkingen in.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

distributie riem gebroken?


vind de km stand aan de hele lage kant voor een diesel van 12 jaar oud. (onderhoudshistorie aanwezig?)

auto bij de zelfde garage gekocht als waar hij in onderhoud is ?

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,pol


dit zijn idd, trieste berichten als je auto na een grote beurt
het opgeeft ( vastloopt )

ook wat gras al schetste is bij de wat oudere vw-tjes idd, een voorkomend probleem.

dat dit nu samen valt na een grote beurt.. tja,, zeer vervelend.

maar het verhaal wat de dealer je voor houd lijkt me zeer onwaarschijnlijk. ( vraag dit nog eens na!!! )

maar laten we er van uitgaan dat een dealer geen enkele belangen heeft bij dit soort problemen.




paul,

frank3163 (0), 19 jaar geleden

Hmmm, ik heb ooit aan een testmotor inelkaar gemaakt en had een spanrolletje verkeerd gemonteerd, er zat een ijzertje tegen de distributieriem men leraar zei => als je daarmee rijd gaat ge nog noet eens uit de schoolpoort geraken
Volgens mij is het de fout van de monteur die of iets verkeerd gemonteerd heeft als hierboven, of iets niet heeft vastgezet of de distributieriem niet juist heeft geplaatst of geen grondige controle heeft gedaan

dutch123 (55), 19 jaar geleden

Als je per ongeluk een ringetje o.i.d. in het inlaatkanaal laat vallen, krijg je hetzelfde probleem. Na een einde rijden zuigt hij de motor in en is er grote schade aan de motor.

melle (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo
Ik wilde dat stukje ijzer wel eens zien en de koppakking, misschien kun je met het setje eens bij een derde langs gaan en laat dit eens controleren.
gr. Melle

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

dat was nog niet eens zo'n slecht idee.

als er werkelijk wat in zit moeten ze dat jou laten zien.

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

En hoe kun je dat zien? Zal toch de kop er af moeten niet?

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


hoef niet je kunt er met een cam, in door het gat van een verstuiver.

dan kun je alles mooi bekijken wat er mis is gegaan..


paul,

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja oke, maar dan moet je wel zo'n ding hebben....maar inderdaad, het kan.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi roel


ik heb er net één gekocht.. in de aanbieding 345,eurie

hij ligt nog in de kast maarrrr, je weet maar nooit

moet wel zeggen kan super makkelijk zijn.. ook een mooi helder beeld.

moet je hebben roel.. die 345,euro ben je met een paar dagen wel weer vergeten.


paul,

RoelV (0) PRO, 19 jaar geleden

hahaha, ja alles kan handig zijn ja.....leuk kerstcadeautje!! Lijkt me wel een mooi ding trouwens....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.