Volkswagen Passat: Veel roetuitstoot bij optrekken

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Hallo ik heb een vraagje mijn passat tdi van 97 heeft bij het optrekken behoorlijk last van zwarte rook uit de uitlaat als ik avonds rij en goed optrek zie ik bij een achterligger zn koplampen dat er behoorlijk wat uit de uitlaat komt...nu moet mijn auto voor de keuring volgende maand maar ben bang dat de auto de roetmeting niet zal halen...kan het mischien komen dat mijn auto gechipt is het is normaal een standaard 1.9 tdi 90pk nu zon 115 pk....

tonnie24

Geplaatst door tonnie24 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

tonnie

voor (99%) blijft de EGR-klep open staan, dit is te verhelpen door de egr dicht te zetten dmv een
plaatje..

[url=http://imageshack.us][img]http://img225.imageshack.us/img225/3818/...[/img][/url]

plaatje monteren en het is opgelost...

paul,

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je was me weer net voor Paul......

:D

Cor

tonnie24 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de reactie kan ik die zo bestellen bij de vwdealer of moet je zelf er iets voor maken

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet toch ff 2 pakkingen halen hiervoor, en een plaatje staal van 1.5 a 2mm dik met de pakking als maat even overtrekken, 2 gaatjes boren voor de bouten klaar.

pakking. plaatje, pakking in die volgorde erin schuiven bouten erdoor en weer vast.

Het is een blindplaatje, dus doorlaat gat er niet in he':D

Cor

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=tonnie24]Bedankt voor de reactie kan ik die zo bestellen bij de vwdealer of moet je zelf er iets voor maken[/quote]
tonny

sterker nog... mocht je een keer in de buurt van ommen zijn? krijg je het plaatje incl montage van mij kado!

doen we niet moeilijk over....'t probleem moet opgelost worden.

paul,

tonnie24 (0), 17 jaar geleden

Toppie ga ik zeker doen paul ik bedank u zeer :d

Heb je een site of iets anders waar ik contact op kan nemen met je groetjes tonnie

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

tonnie mail mij maar even voor een afspraak...

paul,

blijegeit (0) PRO, 17 jaar geleden

prachtig dat het zo opgelost kan worden... maarwaarom word een EGR klep op een auto gemonteerd?! denk niet dat ze dat doen omdat het zo leuk staat, met zo'n schattig extra stekkertje erop... sweet.....

mijn mening bij dit soort dingen is.. als het stuk is of niet functioneerd moet je het vervangen en niet omzeilen....

vind het afdoppen van de EGR dan ook een beetje appie happie zaak...

en ja, ik weet dat het lekker geld bespaard enzo... maar we gaan toch niet luchtfilters uitzuigen en oliefilters oppoetsen omdat ze best nog een rondje meekunnen... dit lijkt me een stap die zo steeds dichter bij zal gaan komen...

al met al, repareren OK! maar omzeilen nee!..


mvg


(probeer hier niemand mee op de vingers te tikken.. maar vind het wel ene punt voor discussie, misschien eens een nieuwe post van maken, zal het meteen maar een doen in algemeen prof.)

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

egr klep zit er maar met 1 doel op en dat is MILIEU.

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation, en dat beteken daty er een geregelde hoeveelheid uitlaatgassen mee terug het inlaatcircuit inlopen.

De reden is dat hierdoor de verbranding onder een lagere temperatuur zal plaatsvinden, wat de NOx uitstoot weer doet verminderen. Gevolg is wel dat het inlaatkanaal vervuild wordt met allerhande troep uit de uitlaat, wat meestal niet ten goede gaat van de duurzaamheid van een motor.

DE oplossing is het toepassen van een Ad-Blue systeem, die een bepaalde afgepaste hoeveelheid ad-blue ( Soort ammoniak) inspuit net voor de katalysator, maar vanwege het feit dat de brandstof en belastingen al zo de pan uitrijzen, willen ze niet dat het europese publiek ook nog Ad-Blue in hun tank moeten gooien.

Ook schijnt dit systeem nog niet helemaal hooligan-proof te zijn, zodat slimme jongens dit nog kunnen omzeilen( door bijvoorbeeld de ad-blue tank vol te pissen).

Voorlopig blijft EGR dus op personenwagens nog DE manier om de europese emissieeisen te kunnen halen, en alsnog een redelijk rendement uit een liter diesel/benzine te kunnen halen.

Uiteindelijk leidt het afdoppen van dit systeem dus enkel tot een hetere verbranding, dus wat meer vermogen op minder brandstof, maar wat meer NOx uitstoot.

Succes Marcel

Santa (0), 17 jaar geleden

and again he took the words right out of my mouth.....

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is eigenlijk heel simpel
Het zit erop voor het millieu, maar niet voor het rendement of om ermee een betere motor van te maken, in tegendeel, het is een motorvervuiler.

Dicht dat ding.

Cor

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

feitelijk is een EGR-klep natuurlijk geen ''ONDING'' de klep draagt een steentje bij aan schoner milieu, de kleur,vorm.plaats, duur of niet duur maakt niet uit.... die klep heeft een functie... alleen de functie is van korte duur.

om dat we in nederland verplicht zijn te rijden als een SLAK (soms in winterslaap) kunnen we met deze rijstijl de klep nimmer up to date houden, dat wil zeggen schoonbranden... vervolgens roet zo'n klep dicht en volgen er klachten veel uiteenlopend van overmatig roken,vermogenverlies,shokken ect van een motor.

natuurlijk kunnen we dit voorkomen door klep bij iedere grote onderhoudsbeurt onderhanden te nemen, dat kan zijn controleren/schoonmaken, dit lukt overigens niet bij elk type.. er zijn typen EGR-kleppen die voor dat doel onbereikbaar zijn ''nu gaat men roepen dan moet je hem vervangen'' veelal zit er dan niet anders op het is ook een logische gedachten iets wat niet is te redden moet je helaas dan wel vervangen ''duidelijk''

NU KOMT HET, wij als nederlanders geven wel om het milieu, behalve als het ''ons'' in de portomonee treft dan slaan we om als een blad aan de boom.. en gaan wij alternatieve dingen zitten te bedenken om er toch onderuit te komen.. daarbij komt ook eens dat zo'n klep wel te vervangen is maar tegelijktijd bedenkt men zich ''waar doe ik het voor'' want telkens weer roet dat kreng mij dicht..... ik wil er vanaf denkt men dan, niet alleen om het geld, maar ook om de nadelen wat te denken van het vuil dat de motor in wordt gezogen, en plots komt ook de TURBO in beeld.. deze is ook niet zo happy met deze EGR-klep, een slecht werkende EGR-klep is ook nog eens een TURBOKILLER.... kortom allemaal zaken om geld en vooral zorgen dat door een mens wordt aangetrokken...

''en wat is er dan mooier, door simpel zo'n plaatje te monteren en ineens worden alle zorgen weggenomen''

WIL JE VAN EEN BOOM AF? DAN ZUL JE MOETEN KAPPEN... SNOEIEN GEEFT HELAAS NIET HET GEWENSTE RESULTAAT.

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.