Volkswagen Caravelle: Verbrande katalysator

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5 cylinder 2,5 ltr

Ik heb dit probleem al eerder onder een andere titel opgezonden: Caravelle 2000 automaat. Mogelijk dat onder dit onderwerp meer personen iets herkennen.
Ik heb een VW caravelle (automaat) bouwjaar 2000. Deze auto heeft de eerste 25.000 km op aardgas gereden (in Duitsland) om aardgas te promoten. In Nederland door een VW garage omgebouwd voor benzine. Sindsdien gebruik ik deze auto hoofdzakelijk om de caravan te trekken. De auto krijgt al het onderhoud door een VW garage. Op weg naar Spanje grote problemen; wil niet meer trekken. Onder de auto kwam gloeiend hete lucht. Naar een VW garage en na lang zoeken en uitlezen van de computer ten einde raad de luchtinlaat sensor vervangen. Weer op weg en na ca. 100 km weer hetzelfde probleem. Weer naar een VW garage en daar constateerde men een verbrande katalysator en bijna een verstopte uitlaat. Deze verwijderd en zonder katalysator verder gereden zonder problemen. In Spanje een nieuwe katalysator geinstalleerd (km stand 45.000). Omdat ik me niet op mijn gemak voelde de caravan in Spanje gestald en "solo" naar huis gereden. Geen probleem. Nu sta ik op het punt om weer naar Spanje te gaan met de bedoeling de caravan weer mee te nemen.

Mijn vraag is: Zijn er soortgelijke ervaringen bekend. Is een katalysator aan "slijtage onderhevig".

Graag uw reaktie. Alvast bedankt.

Job1987

Geplaatst door Job1987 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Oldford gaf je al een antwoord op je probleem, of wat je proberen kan,

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Job1987 (0), 14 jaar geleden

Is me bekend maar ik vraag me af of dit proleem vaker voorkomt. In de handleidingen van VW wordt indirekt met deze mogelijkheid rekening gehouden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zo'n verhaal van een rood gloeiende kat komt wel eens voor, ook bij andere auto's

Het kan meerdere oorzaken hebben :

** Uitlaat verstopt
** Bobine defect ( ontsteking )
** Mengsel te rijk

Job1987 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor Uw reactie.

Stel voor dat het probleem zou zijn veroorzaakt door de mogelijkheden die U vermeld, zou dit dan tevoorschijn moeten komen bij het uitlezen van de boord computer? Bij de eerste spaanse garage heeft men niets kunnen ontdekken bij het uitlezen. Teneinde raad heeft men op basis van vermoeden de luchtinlaatsensor vernieuwd.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou nog maar een keer dan, hoewel 1 topic wel duidelijker is en blijft:

Best mogelijk dat met de vervanging van de luchtinlaatsensor men de oorzaak weg genomen heeft. Dat je op dat moment geen verbetering op merkte kwam omdat het gevolg (verbrande/gesmolten kat) nog niet opgelost was.
Eerst even proefrijden met caravan. Als je met caravan er achter rijdt, merk je dan iets van horten of stoten? Of wordt de kat weer gloeiend heet?
Dan klopt er iets niet en moet je de caravan laten staan.
Als er nu nog een probleem is, dan verwacht ik dat de motor te arm staat bij zware belasting. Dat kan een (gedeeltelijk) verstopt brandstoffilter zijn of injectors die niet meer de maximale opbrengst halen. Maar voor hetzelfde geld is de oorzaak al vervangen, namelijk de luchtinlaatsensor.

En ja, sommige problemen met sensors (afwijkende signalen) worden niet altijd gedetecteerd door de computer en dan wordt er ook geen foutcode gezet en dus leest de garage/dealer niks uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.