beste,
Ik heb sinds kort het volgende probleem met mijn touran.
Hij gaat moeilijk in zijn 1e versnelling en in zijn achteruit.
Als je 'm in zijn 1 zit en je laat de koppeling iets los en trapt 'm weer in dan blijft de auto doorrijden. Het lijkt wel of de versnelling vast blijft zitten.
Koppelingspedaal geeft niet veel tegendruk.
Koppelingsplaat en drukgroepen zijn 30000km geleden vervangen.
Wie weet wat dat kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor mij komt de koppeling niet goed vrij. Kun je met de motor uit wel gewoon goed schakelen?
En met draaiende motor, kun je dan wel in de tweede, derde etc. versnelling schakelen?
ja als de auto uit staat kun je gewoon goedschakelen.Nou hoorde ik van een monteur dat het de hydraulische druklager? is. Die zou zitten bij de koppelingspedaal?
14 jaar
Kan het lager zijn. Maar bij een hydraulische bediening denk ik eerder aan een lek in een koppelingscylinder.
In ieder geval komt de koppeling niet goed vrij, dus de reden daarvoor zal gezocht en gerepareerd moeten worden.
Mourad,
bij volkswagen wil nog wel eens de geleiderbus van het druklager uitlopen. Deze zit vanaf de buitenkant in de bak geschroefd. Maar ik weet niet zeker of de touran dit ook heeft,even wachten op de expert (paul).....
vanochtend is de hoofkoppelings cilinder( onder dashboard) vervangen maar toch blijft probleem.
Help
14 jaar
als de auto uit staat kun je gewoon goed schakelen Zou het de versnellingsbak kunnen zijn ?
14 jaar
[quote=Mourad]ja als de auto uit staat kun je gewoon goedschakelen.Nou hoorde ik van een monteur dat het de hydraulische druklager? is. Die zou zitten bij de koppelingspedaal?[/quote]
Bij het koppelings pedaal zit zeker het druklager niet maar je zou bij een goede garage de koppelings vloeistof kunnen laten wisselen en dan zou het opgelost kunnen zijn
14 jaar
Onder het pedaal zit de hoofdcilinder die is vervangen bedoel ik.
Zou het inderdaad alleen aan de vloeistof liggen ?
14 jaar
het hydraulisch druklager zit in de bak en volgens mij kan je daar niet zo bij.
Het probleem wat jij hier beschrijft hen ik ook de laatste tijd.
Heb al olie laten verversen en kwam veel lucht uit op de bak, ging daarna een paar dagen goed en nu weer mis.
Dus ik denk dat dan toch echt de bak eraf moet.
14 jaar
Bij deze auto zijn 30000 km geleden de koppelingsplaat drukgroep en de cilinder vervangen.
Nou hoorde gisteren dat het misschien te maken heeft het afstellen van de kabels of leidingen die van je pedaal naar je koppeling lopen ofzo
14 jaar
Pedaal is toch hydraulisch wat valt daar aan af te stellen dan.
14 jaar
Ik kom van VW dealer en weer een ander verhaal gehoord. Het zou kunnen dat de as( vanuit de bak) waar het vliegwiel koppelingsplaat enz opzitten, speling heeft. Kan iemand dit verhalen bevestigen?
14 jaar
[quote=Mourad]Ik kom van VW dealer en weer een ander verhaal gehoord. Het zou kunnen dat de as( vanuit de bak) waar het vliegwiel koppelingsplaat enz opzitten, speling heeft. Kan iemand dit verhalen bevestigen?[/quote]
Dit heb ik wel eens meegemaakt en dit is te controleren door bijvoorbeeld in z'n 2e versnelling te gaan rijden op ongeveer 2500 toeren en met je voet RUSTEND op het koppelingspedaal (geen kracht zetten op het pedaal),dan steeds wel gas geven en dan weer gas los weer gas en weer los achterelkaar,dit herhalen en als de as (prise-as) speling heeft dan voel je je voet (dus koppelingspedaal) omhoog komen op het moment van gasgeven.
Gebeurd dit niet,dan hoogstwaarschijnlijk druklager stuk of lek in het hydraulische systeem.
gisteren is de druklager ( bleek niet goed te zijn) plus een slangetje die olie lekte vervangen.
Hij schakelt nu goed( hopen dat het zo blijft).
Alleen het koppelingspedaal blijft wat slapjes. Als je het pedaal indrukt voel je niet gelijk druk op het pedaal. Halverwege het indrukken dan voel je pas druk. Is dit af te stellen?
14 jaar
Sinds vanochtend is het probleem weer terug.Wel minder dan in het begin.
Hij gaat weer moeilijk in zijn 1e en achteruitversnelling.
Help Help wie weet wat dit kan zijn.
14 jaar
Met motor uit kun je nog steeds goed schakelen?
Dan is toch echt de hydraulische bediening nog steeds lek of niet goed ontlucht.
MOET in het hydraulische systeem zitten! Druklager, koppelingscilinder, leiding of lucht!!
Motor uit kan ie gewoon goed schakelen en ook de koppeling voelt dan goed aan.
druklager is vervangen beide cilinders ook. Paar keer ontlucht
Zal nog een keer laten onluchten
14 jaar
heren nog bedankt voor het meedenken
14 jaar
net nog een aantal keren ontlucht. Geen verbetering.Nu blijft ook in zijn achteruit door rollen. Bij de garage zeggen ze dat het toch de prise as is omdat als de versnelling blijft haken en je beetje gas geeft dan komt deze los Help. voordat er een nieuwe bak in gaat
of wie weet er een goede vw monteur in Breda
14 jaar
Ga eens een andere garage om een 2nd opinion vragen.
kan het inderdaad de prise as zijn is dat een logische verhaal
14 jaar
[quote=ricky][quote=Mourad]Ik kom van VW dealer en weer een ander verhaal gehoord. Het zou kunnen dat de as( vanuit de bak) waar het vliegwiel koppelingsplaat enz opzitten, speling heeft. Kan iemand dit verhalen bevestigen?[/quote]
Dit heb ik wel eens meegemaakt en dit is te controleren door bijvoorbeeld in z'n 2e versnelling te gaan rijden op ongeveer 2500 toeren en met je voet RUSTEND op het koppelingspedaal (geen kracht zetten op het pedaal),dan steeds wel gas geven en dan weer gas los weer gas en weer los achterelkaar,dit herhalen en als de as (prise-as) speling heeft dan voel je je voet (dus koppelingspedaal) omhoog komen op het moment van gasgeven.
Gebeurd dit niet,dan hoogstwaarschijnlijk druklager stuk of lek in het hydraulische systeem.[/quote]
Ricky,
Ik heb dat testje gedaan voor die prise as en inderdaad komt het pedaal omhoog bij gas geven.
Is dit te repareren of moet er een andere bak in ?
14 jaar
[quote=Mourad][quote=ricky][quote=Mourad]Ik kom van VW dealer en weer een ander verhaal gehoord. Het zou kunnen dat de as( vanuit de bak) waar het vliegwiel koppelingsplaat enz opzitten, speling heeft. Kan iemand dit verhalen bevestigen?[/quote]
Dit heb ik wel eens meegemaakt en dit is te controleren door bijvoorbeeld in z'n 2e versnelling te gaan rijden op ongeveer 2500 toeren en met je voet RUSTEND op het koppelingspedaal (geen kracht zetten op het pedaal),dan steeds wel gas geven en dan weer gas los weer gas en weer los achterelkaar,dit herhalen en als de as (prise-as) speling heeft dan voel je je voet (dus koppelingspedaal) omhoog komen op het moment van gasgeven.
Gebeurd dit niet,dan hoogstwaarschijnlijk druklager stuk of lek in het hydraulische systeem.[/quote]
Ricky,
Ik heb dat testje gedaan voor die prise as en inderdaad komt het pedaal omhoog bij gas geven.
Is dit te repareren of moet er een andere bak in ?[/quote]
Dan denk ik dat het huis waar prise-as lager in zit is uitgesleten,dat weet je pas als je de bak openmaakt (heb ik nog niet gedaan bij ditzelfde probleem),en anders denk ik dat een ruilbak of een goede van de sloop beter is.
Ricky,
Ik ben bij een bedrijf geweest die bakken reviseerd en die zegt nu weer dat het echt je koppeling moet zijn.'
'prise as probleem denkt bij niet omdat alle andere versnellingen wel goed zijn.
Wat je wel voelt is een soort knik in de koppeling.
14 jaar
toen ze laatst de bak eraf hadden gehaald toen voelde de prise as gewoon goed.
Kun je speling pas zien als de bak open is?
14 jaar
Ik bedenk me nu opeens dat ik het fout heb.
Jouw probleem is teveel axiale speling van de krukas.
De krukas kan dan in lengterichting heen en weer schuiven,het vliegwiel en de koppeling zitten vast aan de krukas,doordat de krukas opschuift naar links tijdens gasgeven gaat dus ook de koppeling naar links en die drukt op zijn beurt weer het druklager naar links terug,en omdat druklager dus wordt ingedrukt gaat je koppelingspedaal omhoog.
Advies:leg dit eens voor aan een goede garage en laat hun nog eens voelen.
En als het bij jou toch dit probleem is dan weet je pas na het verwijderen van carterpan en eventuele andere delen wat er precies stuk/versleten is.
Als je geluk hebt dan is dit probleem verholpen door het axiaallager te vervangen van de krukas,maar dat moet wel iemand doen met verstand van zaken.
Bedankt Ricky,
Dit verhaal heeft een VW dealer uit Huissen mij ook verteld
Heb je misschien een tekening van dit gedeelte van de motor ?
MVG
Mourad
14 jaar
Ricky,
Betekent dit dat heel de motor open moet ?
14 jaar
Ricky,
Hoe lang werk is dit?
Zou je het voor me kunnen doen( dan kom ik naar je toe)
Wat kost ongeveer ?
14 jaar
Als dit zo is dan moet de carterpan en waarschijnlijk ook oliepomphuis verwijderd worden en dan kijken of er door de speling schade is gekomen.
Je kan in ieder geval wel controleren of de krukas speling heeft.
-Haal de bodem onderplaat eraf.
-Dan zie je 2 gaten zitten in de carterpan net tussen de bak en motor,en je kan het vliegwiel daar tussendoor zien.
-Als je daar heel voorzichtig met een platte schroevendraaien probeert het vliegwiel naar links en rechts te bewegen,en dat lukt,dan weet je zeker dat dat jouw probleem is.
Heb geen tekening,maar axiaallager is de middelste van de krukaslagers.
zou jij het kunnen vervangen voor me
14 jaar
Nee ik werk bij een dealer en heb geen hok waar ik dat kan doen,misschien iemand anders op dit forum of een goede (VAG) garage in de buurt.
wat zou dit ongeveer kosten bij de dealer ?
14 jaar
Dat zou ik niet precies weten.
Ik denk dat de dealer een uur of 4 berekent plus de onderdelen (lager/olie/filter/vloeibare pakking/div.boutjes).
Maar laat eerst controleren of dat lager echt speling heeft,is voor een beetje handige monteur 10 minuten werk.
ricky,
bedankt voor je antwoorden,
ik heb nog een vraagje. Je had het over checken van eventuele schade die onstaan is door de speling.Wat zou deze schade kunnen zijn ?
Mvg
14 jaar
Als het lager stuk is dan kan er een brok daarvan ergens tussengekomen zijn,dat kan maar hoeft niet.
Kan ook zijn omdat hij zoveel speling heeft dat hij tegen de zijkanten van blok is ingesleten,maar dit kun je pas zien als het gedemonteerd is.
Ricky,
Vanochtend een monteur naar laten kijken en inderdaad zit er wat speling op.
mag er helemaal geen speling opzitten? Indien wel wat is de marge.
VW Breda zegt dat er helemaal geen speling op mag zitten.
14 jaar
Hoeveel is het denk je?
Hoeveel maximaal mag weet ik niet maar zal onder de 0,8 mm zijn denk ik.
[quote=ricky]Ik bedenk me nu opeens dat ik het fout heb.
Jouw probleem is teveel axiale speling van de krukas.
De krukas kan dan in lengterichting heen en weer schuiven,het vliegwiel en de koppeling zitten vast aan de krukas,doordat de krukas opschuift naar links tijdens gasgeven gaat dus ook de koppeling naar links en die drukt op zijn beurt weer het druklager naar links terug,en omdat druklager dus wordt ingedrukt gaat je koppelingspedaal omhoog.
Advies:leg dit eens voor aan een goede garage en laat hun nog eens voelen.
En als het bij jou toch dit probleem is dan weet je pas na het verwijderen van carterpan en eventuele andere delen wat er precies stuk/versleten is.
Als je geluk hebt dan is dit probleem verholpen door het axiaallager te vervangen van de krukas,maar dat moet wel iemand doen met verstand van zaken.[/quote]
Ricky,
Is deze speling ook de reden dat je 'm moeilijk in zijn 1e en achteruitversnelling krijgt ?
En soms ook moeilijk uit deze versnellingen
14 jaar
Ja dat zou kunnen,omdat de krukas opschuift drukt hij het druklager terug en als je dan gaat trappen op je koppeling dan moet je eerst een paar keer trappen voordat je volledige druk weer terug is.
Meet eens op hoeveel speling hij heeft en vraag aan een dealer (of iemand hier) hoeveel het mag zijn maximaal,dat kunnen ze opzoeken in elsa.
vandaag is axiaallager vervangen maar nog steeds
-gaat het koppelingspedaal omhoog bij gasgeven
-af en toe moeilijk in 1e en achteruitversnelling
-doorrollen in 1e versnelling met ingedrukte koppeling.
Help help help. Zal het toch de bak zijn ?
14 jaar
Maar had dat lager dan teveel speling? Dan zou het nu minder moeten zijn.
er zat speling op de krukas die is nu weg maar het probleem met schakelen en koppeling is er nog?
Is het dan toch de prise as of synchromesring ?
14 jaar
Maar is het nu minder?
Theoretisch kan het ook aan de prise-as liggen die dan ook axiale speling moet hebben want je 2 massavliegwiel heeft van zichzelf al een beetje axiale speling en als de prise-as dat ook heeft dan voel je dus de normale speling in je koppelingspedaal van je vliewiel omdat dat deel van je vliewiel dan de kans krijgt om heen en weer te gaan.(zoiets moet je zien om beter te begrijpen).
Maar om dit te controleren moet de bak eraf.
Ricky,
Ik kan helaas niet zeggen dat het minder is geworden.
De laatste keer toen de bak eraf was voelden ze geen speling aan de prise as. (of moet bak open omdat te zien)
Op het vliegwiel zelf zat wel speling maar dat was binnen de marge( zeiden ze)
14 jaar
De bak hoeft daar niet voor open,alleen verwijderd te worden,dan kun je het voelen.Maar misschien hebben ze toen niet de axiaal richting gevoeld.
Blijft vreemd,feit is dat je druklager terug wordt geduwd want anders kan nooit je pedaal omhoog komen,en het enige wat dat kan doen is je krukas (dan beweegt het complete vliegwiel mee,dus de complete koppeling ook) of alleen je drukgroep (dan komt alleen het buitenste deel van vliegwiel naar buiten en dus de drukgroep ook omdat die op dat deel vast zit geschroeft en dat kan als je prise-as axiale speling heeft) en in beide situatie's wordt het druklager teruggeduwd.Andere mogelijkheid is er niet.
Nou sprak gisteren iemand( VW Breda) die had het erover dat er drukgroepen zijn die je op een speciale manier moet monteren( met druk ofzo) ???
Deze jongen had 't ook erover dat het wel eens voorkomt dat de 5 of 6 versnelling vast blijft zitten
op de prise as en je daarom moeilijk in zijn 1e en achteruitversnelling kunt schakelen.
Vandaag gaat de bak er weer af
14 jaar
Dat verhaal van die drukgroep komt mij niet bekend voor.
Dat van die versnelling zou kunnen,alleen gaat dan niet je pedaal omhoog en dan heb je ook niet dat de slag van het koppelingspedaal bij stilstaande motor goed aanvoelt en bij draaiende motor slecht aanvoelt.
om eerlijk te zijn ik weet het ook niet meer.
zou het ontluchten zijn. Kun je systeem goed ontluchten dmv het pompen( koppelingpedaal)
14 jaar
zou de koppelingsplaat/drukgroep niet goed zijn, niet goed schuiven over de prise as?
14 jaar
Maar dan heb je alleen dat hij niet vrij komt als het aan de koppeling zou liggen,dat je pedaal omhoog gaat en de slag verandert gebeurd dan niet.
Ricky,
Wat zou er niet meer goed kunnen zijn aan die krukas behalve axiaallager?
14 jaar
Als krukas spelingsvrij is dan is er niks mis met krukas waardoor je dit probleem kan krijgen.
Laat een andere garage het eens voelen.
het vliegwiel? zou die niet goed zijn
14 jaar
Het zou kunnen,maar dat weet je pas als de bak eraf is.
Vreemde is dat je pedaal omhoog komt dus er moet iets zijn wat speling vertoond,ik verdenk toch de prise-as maar is lastig te zeggen vanachter de pc.
Als dat pedaal verhaal er niet zou zijn dan was het een stuk makkelijker om te zeggen wat het kan zijn.
Je zou eigenlijk de bak eraf moeten halen en dan heel goed kijken wat er mis is.
Ze hebben vanochtend de bak eraf gehaald en ze gaan zo de bak openen.
Maar kan speling op de prise as ook het pedaal omhoog drukken?
14 jaar
Ja een beetje,want vliegwiel heeft van zichzelf ook een beetje axiale speling en als je prise-as dat ook heeft dan voel je dus de (normale) speling van vliegwiel in je pedaal.
Heeft hij dan speling op de prise-as?
ik hoor vanavond of ie speling heeft op de prise as.
14 jaar
Dat kunnen ze nu al voelen zonder dat de bak open moet,maar hoor het wel.
Wat hij uiteindelijk heeft gevonden
lagertje die wat aangevreten was.
aanslag van verbrande olie.
Synchromes ringen die wat bleven haken. Hij gaat dit vervangen
Maar hij denkt niet dat het probleem hierdoor komt.
14 jaar
Het gaat erom of de prise-as heen en weer geschoven kan worden,als het andere van de bak kan jouw probleem niet veroorzaken omdat hij wel goed schakelt als motor uit staat.Heeft die monteur het ook gevoeld? En wat zei hij erover?
Hoe voelt je vliegwiel aan?
Gisteren zei hij dat er geen speling zat op de prise as.
Hij ging de drukgroep en het vliegwiel inspecteren. Hij had het over Luk en Sachs. Die niet door elkaar gebruikt kunnen worden
Ik zie'm vanavond weer. Dan laat ik het je weten.
Bedankt
14 jaar
ricky,
Heb je wel eens gehoord van een zelf corrigereende drukgroep?
14 jaar
Ja er kan een soort stelmechanisme op zitten.Denkt die monteur dat drukgroep stuk is?
hij liet mij die drukgroep zien en die was helemaal scheef getrokken.
Waarschijnlijk verkeerd gemonteerd en doordat de drukgroep zich zelf verstelde is deze kapot gegaan.
Wel eens gehoord Ricky ?
14 jaar
Verkeerd monteren kan eigenlijk niet en al was het wel zo geweest dan zou hij van begin af aan al niet goed zijn geweest.
Hoe is het nu met je vliegwiel en je bak?
bak is goed en het vliegwiel ook. Er is een nieuwe drukgroep + koppelingsplaat besteld die komen dinsdag binnen en worden er op gemonteerd.
Kan het probleem met de drukgroep, je koppelingspedaal omhoog duwen ?
Als het geen montagefout is ,kan de drukgroep binnen 30000km kapot gaan
14 jaar
Tis niet je drukgroep die dat veroorzaakt,dat geloof ik niet en iets kan inderdaad snel stuk gaan door verkeerd gebruik of fabrieksfout.
Maar ik blijf het wel vaag vinden dat niks speling heeft.
Er zit nu ( 3 dagen)een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat en het probleem lijkt verholpen.
bedankt voor het meedenken!
14 jaar
Mooi om te horen,maar wel heel apart dat het daar aan lag.
drukgroep bleek kapot
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar