close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Touran: Koude start Touran 2003 1.9 TDI

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI motorcode AVQ

Beste mensen


Ik ben benieuwd of het antwoord hier te vinden is..
Twee garage's en de VW dealer komen er niet uit....
Wat is er aan de hand;
Touran 1.9 TDI 293000 km start altijd goed als de motor warm is, maar als de auto meer als 12 uur heeft stilgestaan, gebeurt het regelmatig dat hij wel aanslaat voor ongeveer een halve seconde vervolgens afslaat, en dan pas na ongeveer een minuut doorstarten weer aanslaat.



Wat is er al gebeurt:
Foutcodes uitgelezen: geen aanwijsbare oorzaak ( 4 metingen)
Startmotor vervangen voor krachtiger model met hoger start toerental
2 massa vliegwiel vervangen
Nieuwe dynamo
Brandstofsysteem gecontroleerd op lucht
Nieuwe accu tijdelijk gemonteerd
Andere sleutel geprobeerd
Gloeibougies vervangen

Uiteindelijk is het probleem nog aanwezig
Het voorstel is nu om de contacten van de te reinigen verbeteren,maar ik weet niet of ik daar nog zin in heb.....

Na het bijhouden van een logboekje is mij duidelijk geworden dat het probleem zich niet voordoet als de brandstoftank helemaal vol zit, zit hier enige logica in??????
Wie heeft een goed idee???

Geplaatst door

touranborr (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vervang je brandstoffilter maar eens en als het dan nog niet is opgelost dan
controleer je opvoerpomp in de tank maar eens.
Drukmeter ertussen plaatsen en belast je voeding op de pomp meten.

Wij hebben precies hetzelfde probleem met een touran en hebben de opvoerpomp in de tank gewisseld met een auto die we nog hadden staan
omdat hij het probleem maar 1 keer in de week of 2 weken had en het probleem moeilijk te vinden is.
Hij rijd nu al 3 weken rond en hebben niks meer gehoord dat het probleem is terug gekomen.

Eeen ander probleem zou kunnen zijn dat je o-ringen van de pompvestuivers lekken.
Stijgt het oliepeil???

Hoi VW1802
Bedankt voor je antwoord , klinkt goed.
Het brandstoffilter is onlangs bij de vorige beurt vervangen, dit heeft het euvel niet verholpen.
Je volgende suggestie klinkt helemaal goed!!!
Dus ga ik de opvoerpomp te voorschijn toveren..., en dan naar de garage vragen of hij de drukmeter wil plaatsen want dat gaat mijn verstand te boven...

Ik hoop niet dat het de o ringen zijn lijkt me een moeilijker opgave..maar goed ik ga dit ook onderzoeken, alleen weet ik niet hoe ik het stijgende oliepeil kan controleren,kun je me dit uitleggen?
Graag hoor ik van je.

touranborr 0

14 jaar

Door olie te peilen,peilstok eruit trekken,schoonmaken en daarna weer erin duwen en dan weer eruit trekken om te kijken hoe hoog het peil is.
Je opvoerpomp zit rechtsonder je achterstoel,bekleding verwijderen.

Je kunt ook nog de druk van je tandempomp laten meten,hij moet 10,5bar leveren bij een toerental van 4000
als hij dit niet doet bijv maar 6,0 bar dan de retourslang van de brandstof dicht knijpen als hij dan wel minstens 10,5 bar haalt
zit het probleem in de o-ringen van de verstuivers.

zie volgend veld

touranborr 0

14 jaar

Hoi VW 1802

Ik heb de stoelen en bekleding eruit en de opvoerpomp in het zicht nog niet gedemonteerd.
Morgen aan garage vragen of ze tijd hebben om de druk te meten.
Intussen al een aanvraag gedaan op onderdelenzoeker voor een andere opvoerpomp( al een sloper heeft een aanbieding gedaan voor 100,--) ik neem dat om te demonteren ik de grote zwarte ring moet losdraaien?
Hoe krijg ik in hemelsnaam de aanvoer (zwart) en retourslang (blauw) los? En wat is die tweede dunnere zwarte leiding?
Aan het oliepeil controleren ben ik niet toe gekomen..
Bedankt alvast..
[url=http://img59.imageshack.us/i/afb214.jpg/][img]http://img59.imageshack.us/img59/8084/af...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Groet

touranborr 0

14 jaar

Die zwarte ring moet je inderdaad losdraaien,daar is special gereedschap voor maar je kunt ook voorzichtig met een hamer en schroevedraaier
proberen los te slaan.

Je moet wel op het moment dat de klacht er is gaan kijken wat de druk doet en wat de spanning op de pomp is als hij dus gewoon start bij de garage dan heb je er niks aan.En denk dat hij ook wel start omdat je alleen met de koude start problemen heb en je zult toch eerst naar de garage moeten rijden of je moet hem vervolgens daar laten staan en dat zij elke morgen starten en als hij het dan niet doet dan kun je uitsluiten of het in de pomp zelf zit of met je voeding/massa te maken heeft of dat het toch ergens anders aan ligt.

Die brandstofleidingen krijg je makkelijk los.
Om het je zo uit te leggen is het wat minder maar ga het proberen.
Die 2 pijljes van toevoer en retour staan op "3 uur" op "12 uur" zit een vergrendeling die moet je met een schroevedraaier induwen en dan trek je hem naar boven los.
Die dunne brandstofleiding is van je bijverwarming

Hoi VW 1802

Sinds ik afgelopen maandag de stoelen en bekleding heb losgehaald en de opvoerpomp in zicht heb, is het probleem niet meer voorgekomen.
De tank is nu voor minder als de helft vol.
Ik heb een oproep geplaatst voor het onderdeel, en tot nu toe 1 aanbod gekregen 100 euro excl verzendkosten.
In de buurt langs gegaan bij slopers levert waarschijnlijk dinsdag wel een pomp op.
Ik overweeg gewoon de pomp te vervangen, lijkt mij makkelijker als de auto weer een paar dagen bij de garage te zetten
Ook heb ik maandag de schroeven van het brandstoffilter deksel strakker aangedraaid en gelijk de slangenklemmen van de brandstofleidingen bij het filter aangedraaid..
Je weet het nooit.

Gr Rens

touranborr 0

14 jaar

Dat is natuurlijk ook een optie om de pomp gewoon te vervangen maar blijft dan een klein gokje.
Je weet ook nooit hoe lang die pomp al bij die sloper op de plank ligt(droog)
De keus is aan jezelf,proberen kun je het altijd.
Als je geen lekkage bij het brandstofflilter heb waargenomen dan denk ik dat het niet veel heeft uitgemaakt dat je ze heb aangedraaid.
Hoe is het met je oliepeil???

Hoi heb hetzelfde probleem gehad bij een vw passat.
Hier was het ook afslaan en lang doorstarten en ook als de tank half leeg was.
nieuwe opvoerpomp geplaatst (295 euro nieuw)
niet vergeten ook het rubber te vervangen en de ring aanslaan met hamer en schroevedraaier totdat ie niet meer verder wil
anders gaat de auto lekken
na vervangen nooit meer last gehad

oja toen probleem er af en toe nog was na de dealer gereden
toevallig daar aangekomen sloeg de auto ook weer af
een monteur mee naar buiten gevraagd die stapte in de auto en wist het me meteen te vertellen
dus snap niet dat jou vw dealer er niet uit komt

succes grtn steef

steef11065 0

14 jaar

Hoi
Bedankt voor de reacties..
Even een update

ik rijd inmiddels vanaf maandag zonder stoelen en bekleding. Ik hoor het relais schakelen en de pomp. Ik merk ook dat de brandstofleidingen warm worden.
Heb inmiddels de tank leeg gereden en het probleem heeft zich geen enkele maal voorgedaan.
Ik heb ook verder gezocht op internet naar een opvoerpomp: nieuw 160 en gebruikt 80, dat wordt dus steeds interresanter om het gokje ( vervangen opvoerpomp) te wagen.
Maar eerst heb ik vanmorgen het oliepeil gecontroleerd op stijgen
Stap 1 oliepeil gecontroleerd bij koude motor
Stap 2 oliepeil gecontroleerd bij draaiende motor:
Constatering :het oliepeil komt flink omhoog.

Ik heb dit ook gecontroleerd bij de benzine auto ( golf) hier zie ik na het starten geen olie meer op het peilstok..
Wat kan dit betekenen, dat het toch de O ringen zouden kunnen zijn.....
Touran heeft inmiddels 294000 km gedraaid. Heeft nog wel voldoende power....

Ook heb ik de auto zojuist op een helling gezet met de neus omhoog kijken wat er dan gebeurt.

Groet Rens

touranborr 0

14 jaar

Rij nu alweer een tijd rond, zonder stoelen en bekleding
probleem heeft zich sinds 24 mei 2010 niet meer voorgedaan.
Tank nu driekwart leeg. Blijf nog even zo rond rijden, en als het start probleem zich niet meer voordoet komnede week ga ik maar weer teug de bekleding en stoelen er in zetten..
R

touranborr 0

14 jaar

Opgelost:

Na ook de brandstofopvoerpomp vervangen te hebben wat ook niet heeft geholpen, en nog wat lezen op deze site over soortgelijke gevallen.
Uiteindelijk op het idee gekomen om de verstuiver ringen te laten vervangen.
Setje kostte 35 euro en wat arbeid.
Resultaat: Starten en lopen.

Bedankt voor alle bijdragen.

touranborr 0

13 jaar

h

touranborr 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.