Volkswagen Bora: Versnellingsbak gereviceerd met de benodigde problemen !!!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: SDI 50KW

Heren,

Na het reviceren van mijn versnellingsbak ben ik ongeveer 6 x teruggeweest bij de garage.

Zie : http://www.vw-club.nl/index.php?page=t&i...

Uiteindelijk werkt alles weer naar behoren alleen heb ik achter de volgende problemen gekomen :

Er ontbreken bouten bij de versnellingsbak !!!!

En een aantal bouten van de versnellingsbak zijn opgevuld met moeren

De aandrijfasbouten zijn doorgedraaid

Heeft er iemand tips of iets dergelijks ?

BVD

edebruin

Geplaatst door edebruin (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

99 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Sorry hoor, maar wat een prutser die je bak 'gereviseerd' heeft..

Als ik je verhaal zo lees op het Vw-forum dan is en komt het ook niet goed bij deze garage..

Ga langs een andere garage en laat hun eens een diagnose stellen, dat is achter de pc altijd lastig!

Bouten ontbreken op de bak ? Welke ? Maak anders even een foto ervan..

Dat ze bouten hebben opgevult met schijven betekent dat het geen originele bout ervan is, deze zal wel te lang zijn geweest waardoor ze opgevult zijn ( blijkbaar kan hij ook nog niet een paar bouten bij elkaar houden )

Ook die lekkage van de bak, in 99% van de gevallen lekt de price as keerring of krukaskeerring en scheurt niet vanzelf de bak, nu is hij een paar keer eraf geweest, wie heeft die kosten dan betaalt ?

Over de bouten van de aandrijfas, waarschijnlijk zit daar origineel een Torx in, als je er dan een inbus in ramt, dan gaat hij vaak wel los maar je krijgt hem dan niet meer vast..

Dat stroef schakelen is ook nooit goed!!! Blijkbaar iets mis gegaan of vergeten bij het monteren van de bak helften..

Loop met een grote boog om die 'garage' heen en zoek iemand anders, alleen zit je dan alsnog met de bij behorende kosten.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt natuurlijk wel proberen om deze klachten onder garantie opgelost te krijgen, maar ik ben bang dat dat een lijdensweg wordt.
Je zult een keuze moeten maken. Tig keer terug naar die koekebakkers of zelf op eigen kosten laten repareren.
Ik zou voor het laatste gaan. Zoals het nu is, kun je eigenlijk niet meer rijden met de auto.

Voordat je weer een "goedkope" garage kiest, doe wat voor onderzoek, hoe staan ze bekend? Lid van de Bovag?
Of ga naar een dealer. Ook geen garantie, maar dan kun je via de importeur of Bovag meestal nog wat doen.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Heren,

In eerste instantie bedankt voor jullie snelle reactie's !!

Ik heb dan wel 1 jaar garantie op de bak en en deze dekte dan alle kosten die ik ondertussen bij deze lijdensweg heb ondergaan.

Probleem is nu dat ik de auto nodig heb voor werk volgende week en de garage is met vakantie en ik kan dan pas bellen.
Volgens de garage waar ik als laatst geweest ben (de beheerder is een oud anwb medewerker) rijdt de auto wel goed alleen hij weet niet hoe de Doorgedraaide aandrijfasbouten zich ontwikkelen !

edebruin (0), 13 jaar geleden

Ik ga straks zelf even voelen en foto's maken van de bak deze plaats ik dan wel. De bak zelf zit wel goed vast alleen die doorgedraaide aandrijfsasbouten dan niet !

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als die aandrijfasbouten niet vast zitten, dan kunnen ze dus loslopen.
Dat gaat een behoorlijke schade geven, zo'n aandrijfas die ongecontroleerd in het rond aan slaan is.
Eerst nieuwe bouten of een complete as, dan pas weer rijden of je de auto nodig hebt of niet.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

De bouten van de aandrijfas kun je gewoon los kopen, zijn gewoon normale M8 bouten, je krijgt ze ook bij een aandrijfashoes maar die hoef je daarvoor niet te kopen, oude bouten even eruit halen en voorzien van nieuwe, ben je ook van dat probleem af..

edebruin (0), 13 jaar geleden

Kan dit dan ook met alleen het vervangen van doorgedraaide bouten ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is er doorgedraaid? De kop of het schroefdraad? Of het schroefdraad in de as?
In het laatste geval lijkt mij de complete as, in de andere gevallen alleen de bouten (allemaal van die as om geen risico te lopen).

edebruin (0), 13 jaar geleden

Ik ga straks zelf kijken en neem foto's !!!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Indien de schroefdraad kapot is, kun je de flens ook los vervangen, dus het gedeelte waar je de aandrijfas vast schroeft bij de bak..

Indien de aandrijfas los is, kun je de flens ook los demonteren zonder de bak eraf te halen of wat dan ook.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Heb net een monteur gesproken van de garage !! De beheerder van de garage is zelf op vakantie dus de monteur komt naar mijn woonplaats om te kijken !

edebruin (0), 13 jaar geleden

Bij foto 1,2,3 zie je schroefjes en daar zit er 1 van los. (vertelde de garage)

edebruin (0), 13 jaar geleden

Bij foto 4 en 5 even een vraag is dit de aandrijfas met de bouten ?

edebruin (0), 13 jaar geleden

Bij foto 6 zie je dus gaten waar moeren in moeten (zelfs een leek als ik zie dat )

edebruin (0), 13 jaar geleden

Bij img829 loopt er een soort buis in u vorm en deze zit niet echt vast dit vertelde de garage ook !

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Heb je nu een foto van de carterpan gemaakt bij 1 en 2 ? Daar zal de monteur toch niet zijn aangekomen bij het de-monteren van de bak..Op 3 en 4 en 5 zie je de aandrijfas, die 2 torx bouten die ik zie zitten, zitten gewoon vast zo te zien.Op foto 6, zie je halverwege het gat iets zitten, Het kan namelijk ook zo zijn dat daar een soort afdek of beschermplaat gezeten heeft al lijken me de gaten daar wel wat groot voor.Die 'buis' waar je over praat is zo te zien en leiding van de stuurbekrachtiging, misschien een boutje vergeten of door rottigheid in de loopt der jaren afgebroken o.i.d.

Maar wat en waar is de bout dan die opgevuld is met schijven ? En ik dacht dat je bouten van de aandrijfas kapot waren of los zaten ? Op de foto's is dat anders niet te zien ??

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,
Bij die foto 1 en 2 was mij verteld dat 1 van die schroefjes los zitten.

En men vertelde me dat de aandrijfasbouten echt doorgedraaid zijn.

Die bout met schijven heb ik niet kunnen vinden.

Morgen komt de monteur en ben erg benieuwd wat hij ervan gaat maken......

stefan84 (0), 13 jaar geleden

We kunnen beter even afwachten tot je morgen meer weet..

Dan weet je wat er exact aan mankeert en kunnen we dan wel verder kijken..

Op het eerste gezicht lijkt er niks mis mee te zijn, uitgaande van de foto..

Vraag dan gelijk of de kop van de bout nu 'doorgedraaid' is of dat de schroefdraad in de flens kapot is.

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan bedankt voor je info en tips.

Even voor de duidelijkheid je bedoeld de kop van de aandrijfas bout en daarvan ook de schroefdraad.

Ik heb net even gereden en even gevoeld op de bout waar ik bij kon en ik voelde niks draaien ofzo.

Thanx

edebruin (0), 13 jaar geleden

Vandaag gebeld door de monteur ze komen de auto halen en gaan deze inspecteren ik krijg hem as maandag terug.

Heb alle mankementen doorgegeven hopelijk gebeurd er nu eindelijk iets waardoor het echt helemaal opgelost is !!!!!!!!

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

hebben ze een contract met de kit fabriek???
voor de rest lijkt alles vast te zitten
en de lose gaten
hoort volgens mij een steun onder door te zitten

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat zie je zovaak he, 70% van de vloeibare pakking die je ziet zit er gewoon teveel op..

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

maar veeg het dan even weg
het oog van de client is de 1e indruk
en jou reactie in#2# is het gevolg

edebruin (0), 13 jaar geleden

Heren,

Even 2 belangrijke vragen voor mij :

Kan die overtollige kit kwaad ?
En die drie gaten op de laatste afbeelding kan dit kwaad ? Hoort hier een steun te zitten CARS&MOTORS ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

E De Bruin,

Nee die overtollige pakking kan helemaal geen kwaad het is alleen geen gezicht zo omdat er gewoon teveel gebruikt is geworden,

Ik dacht zelf ook al dat daar een beschermplaatje of houder gezeten had op de plaats van de ontbrekende bouten, maar.... Het hoeft niet zo te zijn dat daar iets zat..

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Op die plek zitten normaal gesproken bouten die je in de carterpan draait,maar misschien heb jij een stalen carterpan en dan zijn de gaten vaak loos.

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

de steun zit onder het carter
en vast aan de bak
deze dient om resonanties weg te nemen en om de bak aan de onderzijde te steunen
ik zie ze wel vaker zonder sreun
maar deze heeft wel een funtie

edebruin (0), 13 jaar geleden

Hoe ziet die beschermplaat eruit kan niet echt iets vinden met google. Wat me wel opviel na de 1e reperatie is dat ik wat meer resonantie hoorde.

Maar las het als functie heeft om de bak te steunen lijkt het me wel belangrijk.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Gisteren de auto terug gehad.

Volgens de garage zijn de aandrijfasbouten WEL goed vastgedraaid en zijn deze niet doorgedraaid !

De ontbrekende gaten bij de bak verklaren doordat dit een DUS bak is dat je deze op meerdere manieren kan vast maken is afhankelijk van verschillende motoren waaardoor je verschillende gaten gebruikt. Volgens hun heeft de beschermplaat er nooit op gezeten.

Volgens hun was het niet nodig om de draagarm te vervangen. Alleen een nieuw gat tappen voor de lis zitten de bout was genoeg.
Er ontbreekt volgens hun een ring bij de fuseekogel. Ik heb direct de garage gebeld en hierom gevraagd en ze zeggen dat dit niet waar is.

Ze hebben gezien dat ik een nieuwe stuurkogel heb ! Deze heb ik nooit laten vervangen ! Alleen vertelden ze dat deze met teveel ringen vast zaten 3 is voorlopig geen probleem volgens hun.

Het blijft een moeilijke kwestie de ene garage wijst naar de andere. Ik heb nadrukkelijk gevraagd of de auto nu veilig is om mee te rijden want dat is het belangrijkste en dit was volgens hun echt zo.

V-R32 (0) PRO, 13 jaar geleden

Overtollige kit kan tamelijk wel kwaad. Bij het aandraaien van de caterpan pers je de kit naar buiten maar ook naar binnenals je oliezeef verstopt komt te zitten met kit vind hij dat niet fijn. Ik vind het prutswerk als je het aan mij vraagt...

edebruin (0), 13 jaar geleden

Husam bedankt voor je reactie. Als die oliezeef vol zit wat kan er dan gebeuren ?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

In een versnellingsbak zit geen oliezeef. Althans niet in een schakelbak. Wel in de carterpan onder de motor zelf. Als deze dicht zit, heb je geen oliedruk meer en loopt de motor stuk door het ontbreken van smering.
De opmerking van Husam is dus niet van toepassing in deze casus.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Thanx voor de duidelijkheid Moderator.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Het blijft een kat en muis spelletje op deze manier, niet persoonlijk bedoelt, maar de ene garage zegt dit, en de ander ( waar de auto gemaakt is ) zegt het tegendeel..

De pakking op de bak en de 'onbekende' gaten zou ik even voor lief laten, de ringen waar je over praat zegt me nog steeds niet veel, zaten deze dan om de stuurkogel ? Lijkt dan wel of het een verkeerde stuurkogel is geweest die eronder zit.

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Het is idd een kat en muis spel. 1 voordeel is dat ik 1 jaar garantie op de bak heb. (ben ook oa om deze reden naar deze garage gegaan)

Volgens de garage was het wel de juiste stuurkogel alleen zat er een ring teveel op.
Volgens de ene monteur was dit geen probleem en volgens de andere op langere termijn weer wel.

V-R32 (0) PRO, 13 jaar geleden

Excuses voor mijn reactie. Ik dacht dat je de carterpan pakking bedoelde.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Geloof het of niet maar afgelopen dinsdag is de bak weer gexplodeerd !!!!!!!!!!!

Ik reed op de snelweg en reed in de file en wilde opschakelen naar de vijfde versnelling opeens wilde hij niet in zijn vijf daarvoor hoorde ik een knal onder de auto. ik van de snelweg af en bij het rijden hoorde ik een geluid bij het rijden. De anwb heeft gekeken en vertelde direct dat het de bak was en dat deze (zoals op dit forum wordt gezegd) niet erg netjes uitzag. Dezelfde dag heeft de garage de auto opgehaald en de eigenaar zelf zei dat hij een andere bak had geregeld en dat hij daar de klinknagels uit gaat halen en deze vervangt met moeren.

oke gisteren de bak terug gehad en mee gereden helaas was de eigenaar zelf niet aanwezig. Hij reed prima op 1 ding na en dat was ook bij de keer voordat de bak explodeerde en dat is bij het terugschakelen naar zijn 3 dan hoor en voel ik een geluidje een soort grrr geluid volgens de monteur kon dit geen kwaad en hij zei dat je natuurlijk op alles let. ik heb gekeken of er daadwerkelijk een anderebak op zit vandaag maak ik er foto's van en zal deze plaatsen. Mischien dat iemand enig verschil ziet....

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat GRR geluid, is toch niet toevallig het bekende tandenpoetsen ?

Dat kan een slechte synchromes ring zijn, die zitten dus in de bak, en dat betekend dat op den duur ( als het maakt lang genoeg 'kraakt' ) dat de 3e versnelling 'weg' is.

Met andere woorden, dit is dus ook en slechte bak waar je vroeg of laat ook problemen mee ondervind.

* volgens de monteur kon dit geen kwaad en hij zei dat je natuurlijk op alles let * Dat geluid is zowiso niet normaal en zal op zijn tijd toch problemen geven.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Dat geluid lijkt op het tandenpoetsen alleen in mindere mate.

Het vreemde is dat ik dit geluid ook al had voordat de bak explodeerde maar toen kreeg ik het probleem bij het schakelen naar de vijfde versnelling waar hij niet meer in ging.

Wat een gedoe zeg !!!!!!!!!!!!!!!!

Ben je zolang (vanaf maart 010) bezig met een versnellingsbak !!!

En de auto is al 8 keer retour geweest !!

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

edebruin

8x bij dezelfde man geweest..... dat is 6x te veel.
Het had allang opgelost kunnen zijn als je iets meer geld had meegenomen.

alle waar naar z'n geld, daar ligt hier het bewijs van.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

ik vermoed dat geld hier de hoofdrol speelt,indien je een revisiebak had laten plaatsen door een betere garage was je nu goedkoper uitgeweest.


gr john

edebruin (0), 13 jaar geleden

John P Kelder,


Ik wilde het niet te duur maken want de koppelingsplaat moest ook vernieuwd worden. Ik had wel vertrouwen in de garage zeker omdat ik er 1 jaar garantie op had gekregen wat voor mij doorslaggevend was om het hier te laten doen. Alle herstelpogingen vallen wel onder de garantie en de laatst keren is de auto wel thuis opgehaald en gebracht incluis vervangend vervoer dus daar ligt het echt niet aan. Alleen lijkt het wel of het nooit echt goed gedaan wordt en dat kost zoveel tijd voor beide parijen. alleen bij de laatste exploderende bak ervaring ben ik wel weer geschrokken en weer die anwb bellen ............

Dus even voor de duidelijkheid alle 8 keer heeft het mij geen geld gekost.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Dus alleen betaald de 1e keer voor de revisie en plaatsen nieuwe koppelingsplaat

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=edebruin]Dus even voor de duidelijkheid alle 8 keer heeft het mij geen geld gekost.[/quote]
Misschien geen geld, wel een hoop ergenis, hoop brandstof om heen en weer te rijden en je bent er niets mee opgeschoten.
En zelfs de auto totaal 2 weken kwijt, dat allemaal om een paar honderd euro.

Schiet mij maar in de kerstboom..........................

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

laat het een leerschool voor je zijn, je zegt dat het je geen extra geld kost maar je hebt er wel 8x stress van en het is nog niet klaar.


gr john

edebruin (0), 13 jaar geleden

John,

Ik was een redelijke leek op dit gebied ( na dit incident weet ik iets meer op dit gebied maarja ieder zijn vak). Ik zie dit idd als 1 van de leermomenten. Heb je nog een tip of iets dergelijks ?

edebruin (0), 13 jaar geleden

P. kelder wat kost dan die paar 100 euro ?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=edebruin]P. kelder wat kost dan die paar 100 euro ?[/quote]
Voor 900,- had je van mij een nagelnieuwe bak gehad, dus geen revisie maar een nieuwe.

Gr. paul

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Je kan het ook van een andere kant bekijken, misschien wou de garage de bak wel zo 'goedkoop' mogelijk maken, dus zonder al teveel kosten te maken, en ligt daar het probleem omdat hij ook nog garantie erop heeft en alles voor niks gemaakt word.

Voor hetzelfde geld gebruiken ze gewoon wat 2e hands onderdelen en maken van 5 kapotte versnellings bakken 1 halve..

Daar kan de klant dan niks aan doen, maar erg prettig is het voor beide niet, zeker niet als je zovaak terug moet gaan en zovaak met pech langs de weg staat.

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

P. Kelder,

Helaas is dit allemaal "achteraf talk" die ik natuurlijk van alle kanten te horen krijg. No hard feelings voor de rest.

Maar ondertussen zit ik nu weer met dat tanden poetsen in mindere mate verhaal en vraag me voor de 8e keer af of het nu wel of niet goed is gedaan en het vooruitzicht dat ik weer langs de weg sta met een kapotte bak......................................

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Ed

Van mij kant ook : No hard feelings

Vind het jammer dat het jou zo is overkomen, wilde enkel even jou ogen openen.
En wat ik zeg is niet achteraf talk!. het is een kwestie van even wat huiswerk doen, en je komt bij de juiste man, die het wel allemaal kan.
Vraag naar referenties, bekijk evt voorraden van schakelbakken.

Sommigen worden slachtoffer van hun eigen denkwijze en hun eigen nalatigheid.

Gr. paul

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Uteraard begrijp ik het ook van de andere kant maar ondertussen toon ik als klant een een flinke dosis geduld en begrip naar de garage.

De garage is de uitvoerder en ik verwacht daar natuurlijk een degelijke en juiste professionele reperatie.

Kijk na 1 keer een herstel actie 2 keer 3 keer en ondertussen nog steeds begrip en geduld ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat tanden poetsen is zoals gezegd niet normaal en zal niet meteen gevaar opleveren, maar op den duur kost het je de versnelling, en dan begint de ellende weer..

Ik zou met de garage gaan praten en tot een goede beslissing komen, misschien ieder fifty fifty en jij hebt een ruilbak, en dit keer een goede, want deze weer uit elkaar halen en maken zie ik ook niet meer zitten, tenminste niet bij deze garage waar je nu bent, en waar het probleem nu ligt kunnen we beter even in het midden laten.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Paul,

Next time zal ik mijn huiswerk wel (beter) doen ik was te gefocused op de garantie icm de prijs.

Maarja heb er nu niet veel aan ondertussen.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Ik heb zeker wat aan je info.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Echtwaar Ed........

wat je ook overweegt, kijk eerst goed om je heen, Google is daarbij een goed hulpmiddel.
Ga nooit over een nacht ijs, zeker niet indien er grote bedragen mee gemoeid zijn.

Gr. Paul

edebruin (0), 13 jaar geleden

Paul,

Ik heb ook gegoogled maar in deze situatie bak is gereviceerd meerdere malen hersteld met nog steeds garantie dus het kost me gelukkig niks al deze herstelactie's en heb voor de garantie bewust gekozen. Maar ja en nu Stefan komt wel met een voorstel waar ik wat aan kan hebben.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Ed

Laten we hopen op een goede afloop, hou ons op de hoogte....

Succes

Gr. paul

edebruin (0), 13 jaar geleden

Paul,

Dank je !

Ik zal nog even de fotos plaatsen van voor de explosie en na de reparatie.

Of er nu daadwerkelijke een andere bak op hangt !

edebruin (0), 13 jaar geleden

Oke de foto's :

Voor de reparatie : http://img718.imageshack.us/img718/892/o...

Erna :

http://img718.imageshack.us/img718/2282/...

Ervoor :
http://img718.imageshack.us/img718/1792/...

Erna :

http://img718.imageshack.us/img718/9111/...

Ben erg benieuwd naar jullie mening.........

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Is niet veel op te zien, wel zie ik dat ze de 2e keer de bak met 1 bout meer hebben vast gezet, onderkant zeg maar.

Of het een andere is, blijft een 2e, zie er wel allemaal hetzelfde huis, als je naar de vlekken / zwart op de bak kijkt, lijkt deze wel hetzelfde.

Je kan eens de bakcode hier noteren, maar daar schiet je ook niks mee op, beter is om tot een goede oplossing te komen.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Bedankt voor je input.

Waar kan ik die bakcode vinden ?

bvd

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Of bovenop het koppelingshuis, of je vind hem t.h.v. waar de aandrijfassen zitten. ( 3 Letters )

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Thanks.

Net de garage gesproken en men geeft aan dat de bak vervangen is.

Ook heb ik het tandenpoets geluid verteld. Men zegt daar dat dit binnen een paar dagen weg moet gaan.

Morgen ga ik zelf langs de garage om dit te laten horen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ed,

Ik ben benieuwt wat de garage van dat geluid zegt, is het echt de synchromes van de 3e versnelling, dan zal dat geluid niet vanzelf verdwijnen en moet hij uit elkaar.

Simpel gezegd, de bak mag helemaal geen geluiden maken, en doet hij dat toch, dan is er iets mis mee en zal dan normaal gesproken ook niet vanzelf verdwijnen,

Misschien zegt de garage wel dat het geluid vanzelf weg moet gaan, om je een beetje 'gerust' te stellen, tenminste, heb zo'n vermoeden.

Hou ons even op de hoogte,

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Wederom bedankt.

Het lijkt mij ook dat de bak geen herrie mag maken en zal dit echt zeggen tegen hem.

Ook heb ik gezegd dat ik niet weer langs de weg wil staan om te wachten op de anwb volgens hem zal dit niet gebeuren.....

Uiteraard hou ik je op de hoogte !

edebruin (0), 13 jaar geleden

Heren,

Vandaag dan geweest na gebrainstorm met de eigenaar en monteurs denkt men dat het de drukgroep vingers moeten zijn.

Want de bak die erop is gehangen is een andere en deze is opengehaald om de klinknagels te vervangen met bouten/moeren. De monteur/eigenaar was er overtuigd van dat het beslist niet aan de synchromess ring kan liggen. Ik heb nadrukkelijk verteld dat dit wel door meerdere mensen als de oorzaak wordt aangegeven. Hij kon dit wel begrijpen als je zelf niet de bak open hebt gehad en geplaatst hebt dat dit het eerste is waar je aan denkt bij het tanden poets symptoom.

Dus het moet een drukgroep vinger zijn die gebroken is de auto staat er weer en ik hoor vandaag of het ook klopt.

Ik hou jullie op de hoogte en ben benieuwd naar jullie mening.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ed,

Ik hoop voor je dat dit het probleem is, al krijg ik weer zo mijn twijfels, want waarom zou het aan de drukgroep of vingers ervan liggen ? Hij kraakt alleen in de 3, dan lijkt het me niet in de koppeling / drukgroep te zitten, maar eerder aan de bak / schakelmechanisme..

Als er iets met de drukgroep aan de hand zou zijn, zou je dit probleem niet in 1 versnelling hebben lijkt me..

Maar weer even afwachten..

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Het klinkt logisch wat je zegt.
Ik weet wel dat het schakelmechanisme is vervangen omdat ik ook 1 keer in de keren dat ik was geweest het schakelen zo zwaar ging naar bijna alle standen. Toen hebben ze het schakelmechanisme volledig vervangen. Toen schakelde hij weer soepel....

edebruin (0), 13 jaar geleden

Oke vandaag te horen gekregen dat er idd 1 vinger gebroken was deze drukgroep vingers worden vervangen......

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Ed

Maak het Topic niet onnodig lang.... Wacht vanmiddag even af.

Moderator Problemcar

edebruin (0), 13 jaar geleden

Te horen gekregen dat het dus 1 vingerwas van de koppeling/drukgroep deze was een beetje krom niet volledig afgebroken.

Morgen is de auto klaar en gaat men testen o alles naar behoren rijd/schakeld.

Ik heb de logische beredenering aangegeven van Stefan maar volgens de garage hoeft dit niet altijd zo te zijn.

Ik ben benieuwd morgen..

stefan84 (0), 13 jaar geleden

We missen wat berichten geloof ik,

Heb je hem al terug Ed ? De winkels zijn gesloten, dus je zou de uitslag voor ons hebben ?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Geduld is een schone zaak, Stefan. De TS meldt zich vanzelf wel.
Zoals collega P. Kelder al opgemerkt heeft: maak de topic niet onnodig langer dan nodig.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Sorry voor de vertraging !

De auto eerst even dmv een proefrit getest op het industrieterrein gereden en geschakeld en teruggeschakeld ook even op de snelweg geweest.
Hij schakelde een beetje stroef maar voor de rest prima.

De monteur vertelde dat het toch die vinger was en dat hij de bak toch voor de zekerheid open had gehaald om die synchromes te bekijken hij zag hier niks bijzonders aan.

Ik kijk hoe het schakelen deze week gaat en zal nog een update plaatsen.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Geloof het of niet.......

Maar ik keek gisteren onder de auto en zag een plasje vloeistof liggen !!

Vandaag even dubbel gechecked en weer een plasje. Garage gebeld en morgen weer langs !

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ed,

Het zal niet waar zijn...

Ook het verhaal van 'de bak uit elkaar gehaald en de synchromeshring bekeken' klinkt niet echt in de oren..

Waarom vervangt hij de ring niet gewoon als de bak toch weer open ligt, of plaats een ruilbak omdat je toch al zovaak terug bent gegaan..

Ook dat stroef schakelen hoort niet, en zal waarschijnlijk ook niet verwijnen na een tijdje..

We wachten maar weer af..

edebruin (0), 13 jaar geleden

Oke ben terug geweest (in 1e instantie wilde hij langs komen) maar ben maar naar de garage geweest zodat hij hem goed kan bekijken op de brug.

Bleek de dop op de bak te zijn. Er is een nieuwe geplaatst.
Mijn achter remblokjes waren aan vervanging toe en deze heeft hij kosteloos vervangen !
Ook is mijn garantie verlengt !
Het ligt dus niet aan de service.

Ik hoop echt dat dat stroef schakelen wel weg zal gaan. maarja wat je zegt even de komende tijd afwachten.

Kan dat stroeve schakelen kwaad trouwens ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Kwaad kan het niet meteen, maar weg gaan zal het ook niet doen..

Kunnen ook weer verschillende dingen zijn..

edebruin (0), 13 jaar geleden

Oke maar dan wel op langere termijn en wat kan er dan gebeuren weer een exploderende bak ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Nee geen exploderende bak, als hij net zo stroef schakeld als de motor uit staat, kan het best in het schakelmechanisme zitten..

edebruin (0), 13 jaar geleden

oke maar er zit een nieuw schakelmechanisme in en als de motor uistaat schakeld hij niet stroef.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dan kan het probleem ook in de koppelin of bediening ervan zitten, als deze niet goed vrij komt, kan hij ook 'stroef' schakelen..

Lodio (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]De bouten van de aandrijfas kun je gewoon los kopen, zijn gewoon normale M8 bouten, je krijgt ze ook bij een aandrijfashoes maar die hoef je daarvoor niet te kopen, oude bouten even eruit halen en voorzien van nieuwe, ben je ook van dat probleem af..[/quote]
Maar dan wel met kwaliteitsaanduiding 12.9 en niet de gewone 8.8 dingen want die zijn veel te zacht.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Heren,

Weer het volgende probleem !!!!

De lekkage is er nog steeds ondanks dat de dop is vervangen !!

Zie :


http://img94.imageshack.us/img94/5162/im...

http://img651.imageshack.us/img651/6716/...

Ik weet dat er wel remolie was gevallen omdat de blokjes werden vervangen het peil wordt dan hoger.
Maar dit vervangen is afgelopen dinsdag gebeurd en direct de volgende dag zag ik de lekkage.

Afgesproken met de garage dat we dit weekend aankijken......

Maar kan dit die remvloeistof nog zijn ? Of is het toch gewoon lekkage uit de bak ?

Erg vermoeiend als je weet dat de rest van je auto goed is en dat er steeds problemen met de bak terugkomt.......

BVD

Lodio (0), 13 jaar geleden

Kan je wel ruiken, ik neem aan dat je de specifieke geur van versnellingsbakolie nu onderhand wel kent...

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ed,

Jammer, als ik 1 keer inzoom dan word de foto gelijk te groot, hier zie je wel wat olie hangen, en boven de pijl op de foto, bij die bout, hangt ook een druppel..

[url=http://img832.imageshack.us/i/59620165.p...][img]http://img832.imageshack.us/img832/4319/...[/img][/url]

Wat dit nu is is lastig te zeggen, maak vanmiddag de onderkant eens schoon met remreiniger of iets dergelijks en rij weer een dag of stuk ermee, kijk er nu nogmaals onder, de remvloeistof die eruit is gelopen is niet schadelijk voor de bak zelf, maar wel voor andere delen en voor de lak uiteraard, als dat remvloeistof is is er wel veel uit gelopen en hebben ze in de garage niet erg voorzichtig gedaan lijkt me.

Mocht dat weer bak olie zijn, zou ik weer terug gaan richting garage, maar ga dan eens rond de tafel zitten en praat over een ruilbak, misschien 50/50 maar dan heb je zeker een goede zonder problemen, zonder lekkage, zonder stroef schakelen etc, deze weer uit elkaar halen zie ik echt niet meer zitten, dan hebben ze blijkbaar niet veel kennis van versnellingsbakken, want telkens terug gaan en met een ander probleem terug komen wat betreft de versnellingsbak, dat kan en mag niet..

Bovendien worden jullie beide er ook niet bepaald vrolijk van..

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Lodio klopt ik ga dat doen alleen zie je duidelijk de druppel hangen en deze is toch wel wat licht van kleur

edebruin (0), 13 jaar geleden

Ik heb op verzoek van de garage gisteren met een doekje alles verwijderd en we hebben afgesproken om dit weekend te kijken wat er dit weekend gebeurd.

Er is inderdaad best veel remvloeistof uitgelopen... Maar we hebben daarna ook het peil gechecked en deze was goed.

Stefan je hebt echt gelijk het kan en mag niet..........................dit is ook wat de garage zelf zegt !

Ik hou jullie op de hoogte !

edebruin (0), 13 jaar geleden

Ondertussen de boel schoongemaakt en een stuk karton onder de bak gelekt om te kijken.

Helaas weer een plasje..........


Ondertussen te horen gekregen van de anwb dat het een lekkage kan zijn van de
Achterste packing. Dit moet gedicht worden met vloeibare packing (kIt).

Doorgegeven aan de garage en morgen gaan we daar weer naartoe.....

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Heren

We hebben dit Topic een poosje aangezien, het begint al aardig de richting van een boekwerk op te gaan.

Verzoek van onze kant : Hou het kort en bondig

Moderator Problemcar

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Beste Paul,

Heb je niet nog een bak liggen voor onze Ed :) , dan kan er waarschijnlijk een slotje op, want het gaat niet goed komen op deze manier ben ik bang..

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Ik begrijp je reactie maar waardeer je input.

Mijn input :

Geweest en de dop (het 3e deel van de bak waar het lekt) is vervangen en met andere (betrouwbaardere) kit vervangen.

Na het kitten 1/2 uur gewacht en mee gereden daarna weer 1 uur gewacht en geen druppel.

Deze week blijven we de bak monitoren.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bedoelde je dat hij lekte aan de vulplug Ed ?

Maargoed, hij is dicht en nu hopen dat het zo blijft uiteraard.

Gr Stefan

edebruin (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Ik bedoel dat gedeelte van de bak waar jij de rode pijlen op heb getekend op de foto.

edebruin (0), 13 jaar geleden

Oke gisteren een stuk karton geplaatst onder de bak en 1 klein licht druppeltje gezien vandaag maar weer het karton geplaatst.

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

edebruin,

dit is/wordt nu wel een heel langdradig topic, indien je nu niet daadkrachtig optreed tegen je garage dan zijn we met de kerst nog bezig met tikken.


gr john

edebruin (0), 13 jaar geleden

John ik heb de afspraak met de garage dat er de volgende keer een nieuwe bak in komt.
Ik ben erg blij met ieders input ook met die van jouw ondanks dat het topic zo lang duurt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.