close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: versnellingsbak : probleem met schakelen 1 en 2 versnelling

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Goedemiddag,

Kan iemand mij uitleggen wat er eventueel aan de hand kan zijn.

Het volgende probleem doet zich voor:
Ik kan niet meer fatsoenlijk schakelen in de 1 ste en 2 versnelling.
Het lijkt wel of ze er "langs" glijden.
Ik heb mijn wagen niet meer gebruikt sinds dit probleem zich voordoet.
Ik wil volgende week naar de garage om het te laten repareren maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben en weten wat echt nodig is om het te laten repareren.

Moet er nieuwe kabel in of kan de oude kabel gesteld worden?
Wanneer de kabel moet worden vervangen moet dan ook gelijk de kabel voor de 3de 4de en 5de versnelling vernieuwd worden?
Moet de wagen op de brug of kan men er bij naast de bestuurdersstoel.

Ik verblijf in Frankrijk en mijn technisch frans is summier vandaar dat ik graag van te voren wil weten wat het eventueel zou kunnen zijn.

Ik heb nog te weinig kennis van auto's maar ben leergierig :)

Bijvoorbaat dank,

Elena

Geplaatst door

Eelena (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je de versnelling die wel wil inschakelt ,kan je dan een groot aantal cm roeren met die pook of is dit niet de moeite.

Die bediening gaat naar mijn weten met twee stangen en bij de bak met hefboompjes.

Het komt voor dat er een kunstof kogel is weg gevallen (bij veel speling)

Als dat niet het geval is dan is vaak hel opnieuw afstellen van het systeem voldoende .

Bij een VAG garage moeten ze beide euvels zo op kunnen lossen .

Het komt zo vaak voor dat ze de onderdeeltjes op voorraad hebben.

Of de versnellingen nog bereikbaar zijn kan je op de pook drukken niet zo ver dat je de R versnelling inschakelt maar dan in 1 of 2 komt.!!!

Dat neerdrukken is er alleen om niet per ongeluk in R te komen . Die beveiliging zit bij de pook en niet in de bak.

De klem om het zaakje af te stellen zit onder de auto vlak bij de versnellingsbak. !!

Groeten.

Punt 50
badge

10 jaar

Kijk eens bovenop de versnellingsbak , daar zit een klein dwarsstangetje met een kogel er aan die nog wel eens uit zijn busje schieten , slijtage , deze kun je er zo weer indrukken voor nood .

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Dank jullie beiden voor de snelle reactie.

Ik zal van de week kijken of er veel speling bevindt tijdens het "roeren met de pook"

Bovenop de versnellingsbak? Ik ga zelf niets demonteren maar wil wel graag weten waar "bovenop" zich bevindt.
Betekent dat dat je dan onder de auto moet kruipen offff bedoel je met "bovenop" daar waar je schakelt naast de bestuurdersstoel?
Ik begrijp dat er slijtage kan ontstaan aan het kogeltje, nieuw kogeltje neem ik aan?

Enig idee wat zo'n reperatie ongeveer gaat kosten?

groet,
Elena

Eelena 0

10 jaar

Wat er eventueel stuk is zit bovenop de versnellingsbak !!

De klem om de bediening af te stellen zit onder de wagen naast de uitlaatpijp achter de bak.

Als die pook echt overdreven speling heeft had u het vast wel opgemerkt .

Over kosten daar spreken we hier niet/nooit over .

Succes.

Punt 50
badge

10 jaar

Bovenop , als in motorkap open , en dan bovenop de bak "rechts" langs de motor naar beneden kijken onder het exspansietankje door.
We weten nog niet wat er precies aan de hand is , dus kosten geen idee.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Heren bedankt voor de uitleg.

Ik ben onder de moterkap gedoken en rechts van de moter de versnellingbak "gevonden"
Ik heb koppelingpedaal door een andere dame in laten trappen en ondertussen het 1 en ander bewogen bij de versnellingsbak.

En zowaar kreeg ik de 1 ste en 2 versnelling voor even weer in de bijna? juiste positie ( getest door 10 meter te rijden)
Ik heb zo goed als het gaat in de behuising gekeken, ik zie niet echt een kogeltje, het einde ziet er onregelmatig uit, niet rond en niet taps.
Misschien mist daar wat?
De pook heeft geen overdreven speling.

Voor alle duidelijkheid........ ik ben ijverige vrouw van 61 jr, bezit sinds 10 jaar mijn rijbewijs.
Ik heb van het VW busje een campertje gemaakt....keurig ingetimmerd :)
Uiteraard ververs ik de motorolie en vernieuw ik de filters zelf.
Wanneer er wat aan de hand is met mijn busje, zoals in dit geval, dan wil ik er graag meer van weten.
Zo leer ik elke keer mijn moter wat beter kennen.

Wel heren mijn wagen gaat naar de garage.

Nogmaals bedankt.

Groet

Elena

Eelena 0

10 jaar

Om kort te gaan ..........het is een kwestie van opnieuw afstellen.

Veel plezier met de camper .

Punt 50
badge

10 jaar

En uiteraard moet het motor zijn en geen moter :)

Ok bedankt.

Elena

Eelena 0

10 jaar

Goedemiddag,

Vanmorgen mijn VWbus opgehaald bij de garage.
Zoals jullie mij al lieten weten, de "rubber kogel" in de behuizing boven de versnellingbak was gescheurd en men heeft deze vernieuwd. Ik heb 44 euro betaald voor de reparatie, een hele mooie prijs :) Nogmaals bedankt voor de digitale hulp. Groet Elena.

Eelena 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.