Volkswagen Passat: verstopte leiding of toch iets anders???

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI AJM

Mijn Passat, 1.9 TDI 190k op de teller had een relatief hoog verbruik. (1:16)
Voor de zekerheid alle filters vervangen. Ook het brandstoffilter.

Nu is er na het terugzetten van alle filters een fenomeen ontstaan.
Na warmdraaien in stationaire situatie slaat de motor soms over. Normaal rijden is geen enkel probleem. alle toeren en snelheden gaat prima.
Het lijkt erop alsof 1 cilinder dan een slag mist in de stationaire toestand.

Mijn idee is dat bij het terugplaatsen van het brandstoffilter wat van de geluidsisolatie (schuimrubber tegen afdekkap motorblok) in het brandstoffilter is gekomen en dus nu in de brandstofleiding zit.

dus vraag 1: kan een vuile leiding dit probleem veroorzaken

vraag 2: hoe haal ik die vervuiling er nu uit. (Hij zit tussen filter en cilinder in)

Graag jullie reaties

bobbes

Geplaatst door bobbes (65) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Een verstopte leiding geeft continue problemen .
Mocht je schoon willen maken ,zit er niets anders op dan alles uit elkaar tehalen en schoon temaken , de verstuivers demonteren en uit elkaar laten halen en ultrasoon laten reinigen.
Maar laat hem eerst eens uitlezen misschien valt het mee en kom je met een gerichte schoonmaak er ook.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

En al wat wijzer?

bobbes (65), 11 jaar geleden

Helemaal niks wijzer. Alles schijnt goed te zijn.
Ben nu maar zelf gaan testen.
Mijn andere Passat doet namelijk exact hetzelfde, direct na het starten. en dan een keer.
Dus het lijkt op en stukje initialiseren.
Zodoende ben ik gaan testen met een nieuwe luchtmassa meter en het internet (lang leve Google) heeft mij erop doen wijzen dat de EGR ook een mogelijke oorzaak van het schokken kan zijn. Dus nu de EGR opnieuw afgedopt en nu met verwijderen van de pijp.
Dus nieuwe LMM en EGR opnieuw afgedopt.
Auto gereset door stroom van accu te halen.
Komende week zal spannend worden.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Probleem lijkt dus los te staan van vermeende vervuiling ? was voor die tijd waarschijnlijk ook al aanwezig , maar valt nu op doordat je aan de auto gewerkt hebt.

bobbes (65), 11 jaar geleden

lijkt idd niks met vervuiling te maken te hebben.
Want zoals jij al aangaf. vervuiling zit er of niet.
En als het er zit, heb je er altijd last van.

bobbes (65), 11 jaar geleden

Eindelijk opgelost !!

Opnieuw afdoppen van de EGR was de oplossing
Blijkt de oude pakking van het afdoppen te zijn gescheurd.
Schokken komt niet meer voor

bobbes (65), 8 jaar geleden

Eindelijk opgelost !!

Opnieuw afdoppen van de EGR was de oplossing
Blijkt de oude pakking van het afdoppen te zijn gescheurd.
Schokken komt niet meer voor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.