auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Nieuwe versie koppelstang (stabilisatorstang) op "oude" draagarm

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: AFN

Na 476.000 km zijn de kogels van de koppelstangen versleten. Inmiddels heeft VW hier een nieuwe versie van met gewoon bouten door een metaalrubberlager.
Tot zover prima, echter de montage aan de draagarm verwacht de oude versie waarbij de kant van de kogel met een versmalling tussen twee uitstekende randen van de draararm vallen om doordraaien te verhinderen. Bij de nieuwe koppelstangen is dat niet meer nodig. Hoe maak ik die nieuwe koppelstangen geschikt voor de oude draagarmen?
Zaag ik de uitstekende randen op de alu draagarm weg, of slijp ik twee zijkanten van het bovenste montagepunt van de koppelstang weg?
Graag advies wat hierin gebruikelijk is.
Hopelijk is mijn omschrijving duidelijk genoeg.
Hieronder nog een plaatje van de nieuwe koppelstang. Het deel tussen de rode strepen zou dan tussen de randjes van de alu draagarm moeten vallen:

[url=http://postimage.org/image/aneras789/][img]http://s12.postimage.org/aneras789/TC930...[/img][/url]

Geplaatst door

PeterM (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In dit geval zou ik de koppelstang aanpassen; dus materiaal naast de 2 rode strepen wegslijpen.
je kunt beter niet aan de draagarm slijpen, want dan wordt die zwakker.

mvg.
Hans

Hans4040 1435
badge vip badge

12 jaar

Er hoeft niets aangepast te worden, het moet zo passen. Past het niet doe je iets niet goed of een verkeert onderdeel gekregen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Bedankt voor je reactie Paul, maar de "oude" onderdraagarmen (in 2000 door VW onder garantie vervangen) verwachten een koppelstang met kogels.
Om te voorkomen dat de bovenste kogel met de (de)montage mee ronddraait, wordt die bovenste kogel geblokeerd door een sleufconstructie.
De bout van de kogel valt voor ca. 0,5 cm in een verdieping in de draagarm, een beetje zoals bij een slotbout maar dan enkel aan twee zijden.
De nieuwe versie van de koppelstang heeft niet meer die constructie met kogels maar met rubbermetaallagers.
Wanneer je goed kijkt is het net op onderstaande foto te zien: twee verticale randen waartussen de bout van de kogel valt om meedraaien te voorkomen.
Ik kan me niet voorstellen dat jullie in de werkplaats hier nooit tegenaan zijn gelopen.
Hieronder een foto van de huidige situatie.

[url=http://postimage.org/image/ji8uhavfd/][img]http://s12.postimage.org/ji8uhavfd/P1010...[/img][/url]

PeterM 0

12 jaar

Peter

De beugel (tegenhouder) komt te vervallen indien je de nieuwe monteert.
Je hoeft verder niets te zagen / vijlen o.i.d

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Paul, bedankt voor je reactie!
Ik had nog niet door dat het een aparte beugel is die de kogel tegenhoudt. Alles zit een beetje onder een laagje "koek" na al die tevreden kilometers!
Ik had alleen één beugel los gemaakt en ook ontdekt dat de onderste schokdemper bevestiging los moet om de koppelstang te kunnen demonteren.
Dit was dus m'n voorbereiding. Fijn om te horen dat het zo zonder zagen/vijlen kan!
Bedankt!! Dan moet het zeker lukken.

Groeten Peter

PeterM 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.