Geachte lezers,
Ik wil de distributieriem van mijn touran vervangen samen met waterpomp.
Nu moet de motorsteun aan de distributiezijde verwijderd worden, dus motor opgehangen cq ondersteund worden.
Ik zie geen hijsoog aan de distributiezijde zitten en heb geen hulpstuk om de motor op te hangen , dus wil ik de motor ondersteunen door een stuk steigerplank onder het carter te schuiven en deze weer ondersteunen door een krik. Ik heb een smeerput dus kan eronder komen.
Is dit te doen of brengt dit risico's met zich mee ?
Het betreft een BLS motor (1.9 TDI)
Zijn er nog tips voor het ontluchten na waterpompwissel ?
Alvast bedankt
gr. John. Verhoeven.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik doe het zelf met een blokje houd en garage krik onder het carter gaat prima hoor.
groetjes jan.
Jan,
Bedankt voor de reactie, heb je ook nog advies voor het ontluchten ?
Alvast bedankt GR. John
10 jaar
nou zelf giet ik hem gewoon tot de rand vol.
laat het goed is dan maakt ik een proefrit en als hij goed warm is trek ik in zijn 3 bij het invoegen even flink door dan is alle lucht eruit.
bij terug komst kijk ik dan hoe het nivo staat en laat hem af koelen dan kijk ik nogmaals en indien nodig vul ik hem bij tot 1 cm boven max.
dan is hij altijd goed.
officeel gaat het met een vul apparaat daar zuigen ze het systeem mee op vacuum en dan zuigt hij het systeem geheel vol en hoef je het niet na tevullen maar ik heb dat niet daarom doe ik het volgens bovenstaande.
groetjes jan.
Jan,
Bedankt voor je reactie, ik zal komend weekend eens kijken of ik het kan fixen.
gr. John
10 jaar
Voor Jan
1 cm boven max ?? ik dacht altijd koud 1cm boven min om expansie mogelijkheid te houden.
nou bij veel van die type zit de max streep telaag.
darom die centmeter er boven.
en dan komt het er nooit uit hoor.
het wordt door druk ook nog eens samen geperst.
groetjes jan.
Jan,
Afgelopen zaterdag het bovenste kapje verwijderd van de distributie om de staat van de riem te bekijken.
Tot mijn grote verbazing zag ik dat het afstelpijltje van de spanner aan de linkerzijde gelijk stond met zijkant grondplaat van de spanner.
De riem staat volgens mij gevoel redelijk op spanning.
Ik heb gekeken met koude motor, maar dat moet volgens mij niet uuitmaken het pijltje moet toch midden in het gat staan van de grondplaat.
gr John
10 jaar
ja maar de riem rekt iets als hij ouder wordt.
deze spanner houdt de riem lang op spanning en dat zie je dat de wijzer terug gaat.
met het monteren van de nieuwe riem enz zet je deze weer goed en dan stat hij weer laat maar zeggen in de begin stand.
blijkt tussen de vervanging door dat de spanner tever terug gaat dan moet hij tussen tijds nog bij gesteld worden al gebeurt dat eigenlijk nooit.
groetjes jan.
jan,
bedankt voor de uitleg is logisch maar had ik niet aan gedacht, ik begon mij al zorgen te maken.
Groet John.
10 jaar
Heb je wel al eens een tandriem vervangen en waterpomp? Zo niet, let dan wel goed op dat je weet wat je doet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar