close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Touran: Touran 1.9 tdi Garrett turbo demonteren

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: BKC

Vandaag is mijn turbo (onderd. nr. 038 253 056 EX)ermee gestopt. Geconstateerd door Wegenwacht en VW garage. Ik wil hem nu zelf demonteren. Welke moeilijkheden kan ik hierbij tegenkomen? Waar moet ik op letten? Kan iemand mij adviseren wat ik zoal moet demonteren alvorens de turbo er af te kunnen schroeven?
Vervolgens ben ik voornemens om afhankelijk van de schade bij APS een nieuw turbo patroon te bestellen.
Verder heb ik begrepen dat ik veel moet reinigen. Kan iemand mij vertellen wat ik dan moet reinigen?
Alvast bedankt.

Groet,

Leo35

Geplaatst door

Leo35 (50)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

zelfde motor, lekker klusje, goed te doen als je een brug hebt. op straat kun je het eigenlijk wel vergeten.

aandrijfas rechts moet er uit, alle slangen en leidingen er af, bouten van het spruitstuk van onder en sommige van boven af los maken (dopsleutelsetje 3/8" is een must, met verhoogde dopjes) Dan kan hij naar beneden toe uitgebouwd worden.

Als het alu in de inlaatbuizen ligt kun je de intercooler beter gelijk mee vervangen. Niet vervangen blijft een behoorlijk risico. Schoonmaken gaat niet.
Alle leidingen vanaf het luchtfilterhuis tot en met het inlaatspruitstuk demonteren en schoonmaken. Als je vlak bij het inlaatspruitstuk nog aluminium tegen komt mag het spruitstuk zelf met egr koeler en klep ook nog even uit elkaar.

audia4 0
badge

10 jaar

Bedankt voor je uitleg. Heb ik wat aan. Moet de aandrijfas er echt uit?

Leo35 50

10 jaar

[quote=Leo35]Bedankt voor je uitleg. Heb ik wat aan. Moet de aandrijfas er echt uit?[/quote]
misschien dat je bij ingebouwde aandrijfas met een hele boel gehannis de turbo weg krijgt achter het blok.... Normaalgesproken is het de eerste die er uit gaat voor dit klusje, dan krijg je wat ruimte. Een aandrijfas ligt er binnen 10 minuten af.

audia4 0
badge

10 jaar

Ok audia4 bedankt.

Leo35 50

10 jaar

Turbo is stuk. Wanneer er behoorlijk wat olie in de uitlaat terecht gekomen is kan ik deze dan van begin tot eind schoonspuiten met een stoomcleaner zonder dat ik daar later storing melding krijg?
Wie heeft hier ervaring mee?

Groet.

Leo35 50

10 jaar

die olie in de uitlaat heb ik me nog nooit druk om gemaakt, zal wel ffe roken als hij warm wordt.....

audia4 0
badge

10 jaar

ok, dank je

Leo35 50

10 jaar

Dan nog iets anders. Wanneer mijn Touran warm is en bij warm weer slaat ie moeilijk aan. Ik heb er ook al een keer een andere startmoter aangezet met een tandje meer. Probleem is echter niet weg. Nu heb ik bij de VW garage geïnformeerd. Die zegt dat de pompverstuivers er uit moeten en alle ringen moeten worden vervangen. Deze ringen zouden ook iets dikker zijn. Audia4, is jou hier iets van bekend?

Groet

Leo35 50

10 jaar

[quote=Leo35]Nu heb ik bij de VW garage geïnformeerd. Die zegt dat de pompverstuivers er uit moeten en alle ringen moeten worden vervangen.[/quote]
Wat ook voorkomt is dat de pompverstuivers zijn uitgeslagen in de cilinderkop, dan helpen nieuwe ringen ook niet meer.
In deze gevallen wordt het een nieuwe (aangepaste) cilinderkop.

Deze diagnose kan worden gesteld indien de pompverstuivers gedemonteerd zijn.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Zo, dat kan dan prijzig worden. 225.000 km, turbo stuk, op zijn voordeligst nieuwe ringen ( € 40.= per verstuiver) anders een nieuwe cilinderkop. Kosten ?????. Zal eerst maar de turbo herstellen.

Groet,

Leo

Leo35 50

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.