Volkswagen Golf: vervangen koppeling golf gti 16v 1994

Bouwjaar: 1994, Motorcode: abf

Hallo ik wil mijn koppeling gaan vervangen het gaat over een golf 3 gti 16v met motorcode abf.
Wat is de werkwijze?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Welk merk koppeling kan ik het beste nemen en welke delen moet ik allemaal vervangen?
Tips etc. zijn welkom

vwlunatic

Geplaatst door vwlunatic (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

stefan84 (0), 17 jaar geleden

johan

indien je de koppeling gaat vervangen,doe dan meteen even de drukgroep en lager erbij..je hebt dan alles los liggen en het bespaart je een hoop werk,neem bv ene van LUK of SACHS deze zijn beide goed.

het is wel zo fijn als je een put of brug hebt,dit werkt wat aangenamer en makkelijker..

verder moeten de aandrijfassen en startmotor verwijderd worden,de rest zal zich met een beetje technische kennis vanzelf wijzen..

succes..

Stefan

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

en met welk gereedschap( bv midlock en welke nummers) centreer ik de koppeling?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

johan

indien je een koppeling aanschaft van het merk valeo zit daar een centreerstift bij in verpakt.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

en bij sachs? en welke koppeling is het beste voor deze auto kwa kwaliteit?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]en bij sachs? en welke koppeling is het beste voor deze auto kwa kwaliteit?[/quote]
valeo is een onderdeel van sachs... staat valeo op de doos er zit sachs OE (eerste montage) in

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

ok dan weten we dat ook weer en druklager ook van valeo pakken of liever een ander merk? en is dat van valeo kompleet met drukplaat

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]ok dan weten we dat ook weer en druklager ook van valeo pakken of liever een ander merk? en is dat van valeo kompleet met drukplaat[/quote]
het betreft een compleet set, daar zit alles in wat nodig is. koppelingsplaat, drukgroep, druklager, centreerstift en een zakje vet voor op de priesas (uitgaande as schakelbak)

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

en ook nieuwe bouten?voor de koppeling?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]en ook nieuwe bouten?voor de koppeling?[/quote]
nee, is niet nodig deze kun je gewoon weer gebruiken.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

ok dan gaat ik dat bestellen en dan kunnen we dat weer in orde maken

stefan84 (0), 17 jaar geleden

laat even weten hoe het gegaan is..

succes

Stefan

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

doe ik bedankt voor de info, ik moet eest ff een brugje op mijn werk maken om de motor op te hangen

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

zit in een sachs set trouwens ook een centreer stuk? en dan bedoel ik de set met nummer 3000210001

koen6346 (0), 17 jaar geleden

Ik gebruik bijna nooit een centreerstift, gewoon met een schroevendraaier goed duwen, even in het gaatje kijke of het ongeveer klopt en aandraaien maar.

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

waar kun je die valeo set bestellen?

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

er zit toch geen toplager in moet toch alleen een druklager hebben toch?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]er zit toch geen toplager in moet toch alleen een druklager hebben toch?[/quote]
klopt, toplager zit niet in het set, is los verkrijgbaar bij de dealer kosten 11,-

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

is het moeilijk om het toplager te vervangen en heb je er speciaal gereedschap voor nodig?
en ik wil de bakolie ook gelijk verversen, welke olie heb ik dan nodig en hoeveel?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]is het moeilijk om het toplager te vervangen en heb je er speciaal gereedschap voor nodig?
en ik wil de bakolie ook gelijk verversen, welke olie heb ik dan nodig en hoeveel?[/quote]
je hebt een binnentrekker nodig om het toplager te kunnen verwijderen, ook kunnen ze nogal vast zitten dan stook ik het iets warm (IETS EN HEEL KORT) gebruik een 75/90 bakolie.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

en wat voor maat binnentrekker?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]en wat voor maat binnentrekker?[/quote]
een kleine passende.. ik heb de hele serie trekkers van kuko daar zit er altijd één bij die past. in jou geval kun je er beter één lenen mede gezien de prijs van zo'n trekker.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

ze zijn duur, maar zal het vast nog wel een keer kunnen gebruiken ben industrieel monteur dus zal vast van pas komen, maar je weet dus niet de binnen maat van de bus?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

gewoon het toplager meenemen en daar een geschikte trekker bij zoeken..

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

gaat de toplager bestellen maandag en dan kan ik dinsdag ff een trekkertje bestellen

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

maar een toplager is dat ook perse nodig als ik de koppeling ga vervangen, of hoeft dat niet perse?

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

en wat zijn de aanhaalmomenten allemaal dus van de:

-bak
-drukplaat
-aandrijfassen
-etc.

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

en welk type vet moet ik voor de prise as gebruiken?

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

niemand die dit zo weet? want moet er morgen ff een momentsleutel voor halen

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]niemand die dit zo weet? want moet er morgen ff een momentsleutel voor halen[/quote]
staan wel momenten voor, ik gebruik het nooit, mijn hand is één en al momentsleutel.... vastdraaien op gevoel.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

nu ben ik bezig om de koppeling te vervangen, dus wilde het een ander loshalen toen kwam ik bij de koppelingscilinder, is die helemaal gaar.

weet iemand of dit onderdeel bij de meeste automaterialen of dealers op vooraad ligt?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

johan

het beste kun je even rondbellen.. maar ik ben er bang voor.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

dan bel ik morgenochtend wel ff, hoop het wel anders heb ik een probleem

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=vwlunatic]dan bel ik morgenochtend wel ff, hoop het wel anders heb ik een probleem[/quote]
bel je een dealer... doe dat ruim voor 12 uur anders loop je de kans dat het magazijn gesloten is.

paul,

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

ik bel toch zo vroeg mogelijk

stefan84 (0), 17 jaar geleden

om 7 uur liggen ze nog te slapen ;-)

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

7.01 dan

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

het is allemaal geregeld na een hoop elende van van udenhout.
dus hij schakelt weer goed, alleen ik denk dat ik 1 van de losse aansluitpunten niet helemaal goed heb aangesloten want het lampje van de accu blijft branden.

nu heb ik de kabel die van de + komt op de accu, aangesloten op de startmotor
de - kabel heb ik aangesloten op de onderste bevestigingsbout van de starmotor

nu heb je nog een losse kabel zitten in de kabelboom waar ook de stekker aan zit die op de startmotor komt die losse kabel heb ik op de bovenste bakbout gezet.

heb ik iets verkeerd aangesloten?

stefan84 (0), 17 jaar geleden

indien het accu lampje blijft branden heb je misschien het kleine kabeltje verkeerd aangesloten van de dynamo ?

Stefan

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

is dat die losse die in de kabelboom zit?
en moet die dan ook op de startmotor?

vwlunatic (0), 17 jaar geleden

?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.