Hallo,
We zouden graag zelf de schokdempers vervangen vooraan van onze Golf 4.
We merken dat de schokdemper niet bevestigd is aan de veerschotel (bovenaan )met 3 bevestigings moeren
zoals op de meeste wagens om de schokdemper eruit te halen?
Word de veer dan eerst opgespannen vooraleer de schokdemper te demonteren?
Wie kan er ons eens stap voor stap de juiste werkwijze uitleggen?
Alvast bedant.
Groeten Md
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Indien je NIET over een set fatsoenlijke veerspanners beschikt, NIET AAN BEGINNEN, de veerpoot kan je inderdaad met de 3 zichtbare boutjes bovenop losmaken, en eronderuit halen, MAAR, dan heb je de schokdemper compleet met gespannen veer in je hand.
Om de schokdemper te vervangen moet je de veren spannen met speciale tangen, en DAARNA, de centale moer in het midden losmaken.
Veer overzetten op de nieuwe schokdemper centale moer aandraaien, veer ontspannen, zorgen dat het hele spul netjes in elkaar staat ( veer niet verdraaid), en dan de gehele poot weer terugmonteren onder de auto.
Nogmaals, gebruik FATSOENLIJKE veerspanners, je zult niet de eerste zijn die tijdens zo'n klusje op de EHBO belandt.
Groeten Marcel
Nog iets vergeten hellbat; na deze aktie moet de wagen uitgelijnd worden. Het camber wordt afgesteld met de bevestiging tussen veerpoot en wiellagerhuis.
Klopt harry, mijn welgemeende excuses ;-)
Groeten Marcel
[quote=md]Hallo,
We zouden graag zelf de schokdempers vervangen vooraan van onze Golf 4.
We merken dat de schokdemper niet bevestigd is aan de veerschotel (bovenaan )met 3 bevestigings moeren
zoals op de meeste wagens om de schokdemper eruit te halen?
Word de veer dan eerst opgespannen vooraleer de schokdemper te demonteren?
Wie kan er ons eens stap voor stap de juiste werkwijze uitleggen?
Alvast bedant.
Groeten Md[/quote]
ik hoop dat ik je hier mee kan helpen, wees voorzichtig en veel succes
[url=http://img170.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img170.imageshack.us/img170/4273/...[/img][/url]
overzicht compleet schokdemper
[url=http://img170.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img170.imageshack.us/img170/862/p...[/img][/url]
speciale_veerspanner
[quote=Tiguan][url=http://img170.imageshack.us/my.php?image...][url]http://img170.imageshack.us/img170/862/p...[/url][/url]speciale_veerspanner[/quote]
Antiek stukje gereedschap ;)
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=Tiguan][url=http://img170.imageshack.us/my.php?image...][url]http://img170.imageshack.us/img170/862/p...[/url][/url]speciale_veerspanner[/quote]
Antiek stukje gereedschap ;)
Gr. paul[/quote]
Hij doet goed ze werk en Over de smaak valt niet
:-)
Vraagje voor Harry,
Bij golf 4-A3-Octavia-Leon schuift de schokdemper toch in wiellagerhuis,en wordt gezekerd met dwarsbout?
Hoe lijn je dit dan uit?
M VR GR Peter
[quote=auto-peter]Vraagje voor Harry,
Bij golf 4-A3-Octavia-Leon schuift de schokdemper toch in wiellagerhuis,en wordt gezekerd met dwarsbout?
Hoe lijn je dit dan uit?[/quote]
Harry bedoelt na montage de gehele auto uitlijnen.
Gr. paul
Ok Paul.
Dank voor snelle reaktie.
En toch hoef je deze niet uit te lijnen na demontage,schokdemper zit op 1 manier vast in wiellagerhuis en zit niet gemonteerd zoals bij de golf 2.(met 2 sleufbouten).
hallo Hellbat,uw uitleg is een beetje verwarrend. Je zegt :de veerpoot kan je inderdaad met de 3 zichtbare boutjes bovenop losmaken, en eronderuit halen, MAAR, dan heb je de schokdemper compleet met gespannen veer in je hand.
Maar ik vertelde dat die 3 zichtbare bouten er niet zijn?
Of is dit dan de werkwijze in uw 2 de zin ter plaatse onder de wagen dan?
Om de schokdemper te vervangen moet je de veren spannen met speciale tangen, en DAARNA, de centale moer in het midden losmaken.
16 jaar
[quote=ricky]En toch hoef je deze niet uit te lijnen na demontage,schokdemper zit op 1 manier vast in wiellagerhuis en zit niet gemonteerd zoals bij de golf 2.(met 2 sleufbouten).[/quote]
Je hebt gelijk, ik ben idd in de war met zijn voorgangers.
[quote=md]hallo Hellbat,uw uitleg is een beetje verwarrend. Je zegt :de veerpoot kan je inderdaad met de 3 zichtbare boutjes bovenop losmaken, en eronderuit halen, MAAR, dan heb je de schokdemper compleet met gespannen veer in je hand.
Maar ik vertelde dat die 3 zichtbare bouten er niet zijn?
Of is dit dan de werkwijze in uw 2 de zin ter plaatse onder de wagen dan?
Om de schokdemper te vervangen moet je de veren spannen met speciale tangen, en DAARNA, de centale moer in het midden losmaken.[/quote]
Die 3 bouten zitten er wel (vanuit onder de motorkap).
Schokdemper uit wiellagerhuis halen (kan lastig zijn).
Dan schokdemper in bankschroef en veer indrukken met speciaal gereedschap,en dan pas de centrale moer bovenop loshalen.En dan precies zoals Marcel het al zei.
wacht even, het kan zijn dat er van die zwart plastieke kappen overheen geklikt zijn, deze kun je er met een schroevendraaien vanaf wippen, daaronder zul je de boutjes en de centrale moer aantreffen.
Groeten Marcel
hihi,niets boutjes!Alleen plastiek kap....afwippen en enkel centrale moer.
Vind dat zo raar ...maar weetje....ik ga morgen eens een foto nemen en dan zal je beter zien wat ik precies bedoel?
alvast bedankt.
Je hoort nog van me
Thanks
16 jaar
verrek, je hebt gelijk MD, ik heb er de technische tekeningen van opgezocht, en het blijkt dus inderdaad een ander type montage te zijn dan wij allemaal denken.
je hebt 1 zuigerstang, met schroefdraad, waarop 2 moeren gedraaid zitten.
Met de bovenste moer zit de poot vast aan de carrosserie door middel van een ring, deze draai je dus los om de poot onder de auto uit te halen.
Met de tweede moer die je dan tegenkomt, zit de veer vast aan de zuigerstang, deze mag je dus pas losdraaien als je de veerspanners gemonteerd hebt.
Groeten Marcel
Snelste manier is schokdemper met wiellagerhuis compleet losmaken,en dan pas schokdemper uit huis halen.Anders wringt cardanas tegen en blijft het prutsen(schokdemper zit toch een stuk in het w.lagerhuis)O.k je moet remklauw,stuuras enz.losmaken...
[quote=auto-peter]Snelste manier is schokdemper met wiellagerhuis compleet losmaken,en dan pas schokdemper uit huis halen.Anders wringt cardanas tegen en blijft het prutsen(schokdemper zit toch een stuk in het w.lagerhuis)O.k je moet remklauw,stuuras enz.losmaken...[/quote]
Dit bovenstaande is niet de snelste manier. Ook deze manier van demonteren wordt zo niet in het werkplaatsthandboek omschreven. Waarom zou je meer demonteren dan nodig ? Enkel beide schokbrekers demonteren is niet meer dan een 1/2 uur werk.
Gr. paul
Yo Paul,
O.K,is mischien niet de snelste maar voor mij wel de meest geschikte,op langere termijn.
[quote=auto-peter]maar voor mij wel de meest geschikte,op langere termijn.[/quote]
Hoe bedoel je ? Omslachtig de-monteren heeft niemand belang bij.
Gr. paul
Paul,ik leer graag bij.Leg jouw manier eens uit aub
Linkerkant spreekt voorzich, sla iets plats (ik zelf heb daar een speciale dop voor) tussen het klemstuk en druk het fuseelichaam naar beneden de schokbreker kan nu worden verwijderd uit het fuseelichaam. Rechterkant is niet moeilijker alleen hier is minder ruimte omdat bij het naar beneden drukken van het fuseelichaam de aandrijfas tegen werkt op het subframe. Indien je 2 bouten van het subframe lost en het subframe iets naar beneden brengt is dit probleem ook weer verholpen en kan ook nu de schokbreker uit het fuseelichaam worden genomen. Dit alles neemt niet meer dan een 1/2 uur in beslag.
Gr. paul
Paul,
Bedankt voor de info.Ik kreeg het wiellagerhuis nooit ver genoeg naar beneden om schokdemper te verwijderen(met moer cardanas te lossen ging het soms)Ook stangetje torsiebaar wringt tegen.Laatste keer vond ik het vlotter om het huis compleet te lossen(was wel A3-maakt normaal geen verschil)
M VR GR Peter
[quote=hellbat]Om de schokdemper te vervangen moet je de veren spannen met speciale tangen, en DAARNA, de centale moer in het midden losmaken.
Nogmaals, gebruik FATSOENLIJKE veerspanners, je zult niet de eerste zijn die tijdens zo'n klusje op de EHBO belandt.[/quote]
Je hoort er wel eens over praten dat zoiets gebeurt maar je ziet het nooit. Echter, toevallig zag ik laatst bij discovery het programma 'scrapheap' en daar was zo'n klusbanaan bezig om de centrale moer van een veerpoot los te halen zonder veerspanners. De veer sprong meters weg en hij wist in een reflex zijn rondzwiepend gereedschap te ontduiken. Hij mocht blij zijn dat hij zijn kaak nog had :/
16 jaar
Haha,ik dacht het wel dat de drie bevestigings boutjes niet aanwezig waren en ook niet onder een plastiek kap verscholen waren?Ziehier een foto van de bevestiging met plastiekdop op de centrale moer.[url=http://img444.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img444.imageshack.us/img444/3144/...[/img][/url]
En hier zonder de plastiekdop waar de inbus en moer zichtbaar zijn. [url=http://img444.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img444.imageshack.us/img444/7739/...[/img][/url]
Dus geen 3 bevestigings boutjes.
Dus als ik het goed begrijp hou ik de zuigerstang bovenaan met een inbus tegen en draai de bovenste moer los. Dan pas kan ik de schokdemper er onderaan uitnemen.Door het eerst plaatsen van twee veerspanners,nadien pas de moer boven de veerschotel afnemen.
Groeten Md
16 jaar
klopt helemaal MD, dat is de methode, lees ook even de uitleg van Paul, over hoe je de dempers onder de wagen uithaalt, hiervoor moet je aan 1 kant de 2 bouten van het subframe lossen.
Groeten marcel
Ja ik zal de uitleg van Paul zeker na lezen. Maar jullie gebruiken soms vreemde benamingen voor iemand die niet echt in het vak zit. Subframe????bedoel je de draagarm (triangel)?
Alvast erg bedankt voor de juiste tips en uitleg.
Groeten Md
16 jaar
Het subframe is waar de oa de draagarmen aan bevestigd zit.
Gr. paul
Ach zo.Weer bij geleerd.
Hartelijk bedankt Paul en aan iedereen die me hielp de juiste informatie te geven.
Groeten Md.
16 jaar
Hallo,
Ik ga morgen beginnen met het vernieuwen van de schokdempers.Voor mij is het de eerste keer dat ik deze klus zal uitvoeren.
Ik ben nu in het bezit van een degelijke professionele veerspanner.
Nu ik alles al wat gelezen heb hier en eens goed een studie van de ophanging heb gemaakt dacht ik eerst bovenste moer onder de motor kap los te maken.Dit lijkt me geen goed idee.
Ik ga eerst de dwarsbout aan het wiellagerhuis losmaken.Dan ga ik de draagarm iets naar beneden drukken.
Als ik zie dat de schokdemper los zit aan het wiellagerhuis ga ik dan pas de bovenste moer op de schokdemper dat met die ring vast zit aan de carrosserie zoals hier omschreven verwijderen.
Krijg ik deze dan niet uit het wiellagerhuis als ik de draagarm naar beneden druk,zou dan de korste weg de 2 bouten die aan het subframe zitten lossen het gemakkelijkst zijn?
Laatste tipjes zijn welkom.
Ik laat dan wel weten hoe het afgelopen is.
Gr Md
16 jaar
Hallo iedereen,
We hebben vandag de schokdempers vervangen.Nu het mijn eerste keer was ,was het een beetje zoeken en goed opletten.
Maar door veel tips van jullie is het perfect geslaagd.Inderdaad was de rechterkant iets moeilijker met de cardanas die tegen het subframe duwde.Maar voor de andere kant ging het veel vlotter.
Bedankt voor de nodige uitleg van jullie tijdens de eerste maal vervangen schokdempers vooraan.
Weer iets bijgeleerd.
Hartelijk bedankt!!
Mvgr Md
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar