Ik zou de spanrol van de dynamo na zo'n 380.000 km. willen vervangen (staat een beetje scheef en maakt wat geluid direct na het starten), meteen met de multi-riem. Is het dan nodig om de waterpomp in zijn geheel of alleen de poelie eerst te verwijderen of kan ik die spanrol zo uitbouwen? Het lijkt alsof deze half achter de pomp zit?
Iemand met ervaring? Graag advies voor ik hier aan begin. Alvast bedankt voor de reactie(s)
Gr. Peter
[url=http://imageshack.us][img]http://img381.imageshack.us/img381/3010/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan je zo verwijderen achterkant moer van 16 erafdraaien en dan kun je hem zo afpakken!
greetz
[quote=ERwin_jah]kan je zo verwijderen achterkant moer van 16 erafdraaien en dan kun je hem zo afpakken!
greetz[/quote]
Afpakken is niet het probleem, alleen aan dat zo afpakken daar gaat nog wat aan vooraf.....
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=ERwin_jah]kan je zo verwijderen achterkant moer van 16 erafdraaien en dan kun je hem zo afpakken!
greetz[/quote]
Afpakken is niet het probleem, alleen aan dat zo afpakken daar gaat nog wat aan vooraf.....
Gr. paul[/quote]
ja de riem eraf pakken :d maar voor de rest is het eigenlijk nix hé greetz
dag paul met alle respect, leg hem dan even uit hoe het wel moet want ik weet inderdaad dat dat niet zomaar effe gaat,ik heb het wel gedaan maar weet niet meer precies hoe of wat[quote=paulkelder][quote=ERwin_jah]kan je zo verwijderen achterkant moer van 16 erafdraaien en dan kun je hem zo afpakken!
greetz[/quote]
Afpakken is niet het probleem, alleen aan dat zo afpakken daar gaat nog wat aan vooraf.....
Gr. paul[/quote]
16 jaar
Ja Paul,leg het ons nog een keer uit aub.
Volgens mijn bedoelt paul dat je eerst de voorfront in de servicestand moet worden gezet, anders krijg je de spanner er niet tussenuit (te weinig ruimte).
Groet Tiguan
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
Dat het voorfront naar voren moet, net zoals bij het veravngen van de dist-riem, is bekend. Ik vraag me alleen af of van de waterpomp zowel de poelie als de visco-koppeling moet worden verwijderd voordat de spanrol los komt. Zo te zien (foto) verspert de poelie de weg van de spanrol. Ik ben benieuwd of dat ook zo is. Dat help me met het bepalen van de hoeveelheid werk. De poelie komt nl. volgens mij enkel met speciaal gereedschap los (die ik nu nog niet heb).
16 jaar
de waterpomp poelie moet je verwijderen door aan de achterkant een inbus dop erin te plaatsen pak wel een frisse dop anders krijg je geheid problemen want die kan goed vast zitten
16 jaar
[quote=robby10030]de waterpomp poelie moet je verwijderen door aan de achterkant een inbus dop erin te plaatsen pak wel een frisse dop anders krijg je geheid problemen want die kan goed vast zitten[/quote]
Jij bedoeld nu de visco koppeling,en waarschijnlijk hoeft die alleen er vanaf,idd met een inbus aan de achterkant en als ik het goed heb ook de spanrol verwijderen van achteren een bout loshalen.
Als de poellie van de waterpomp los moet dan kun je ook gewoon de boutjes losdraaien terwijl de riem er nog om ligt,dan hoef je hem bijna niet meer tegen te houden.
[quote=paulkelder][quote=ERwin_jah]kan je zo verwijderen achterkant moer van 16 erafdraaien en dan kun je hem zo afpakken!
greetz[/quote]
Afpakken is niet het probleem, alleen aan dat zo afpakken daar gaat nog wat aan vooraf.....
Gr. paul[/quote]
En Paul,wat gaat daar nog aan vooraf?
jawal maar eerst moet de visco koppeling eraf[quote=ricky][quote=robby10030]de waterpomp poelie moet je verwijderen door aan de achterkant een inbus dop erin te plaatsen pak wel een frisse dop anders krijg je geheid problemen want die kan goed vast zitten[/quote]
Jij bedoeld nu de visco koppeling,en waarschijnlijk hoeft die alleen er vanaf,idd met een inbus aan de achterkant en als ik het goed heb ook de spanrol verwijderen van achteren een bout loshalen.
Als de poellie van de waterpomp los moet dan kun je ook gewoon de boutjes losdraaien terwijl de riem er nog om ligt,dan hoef je hem bijna niet meer tegen te houden.[/quote]
16 jaar
Oké, bedankt voor alle tips!
Ik ga dit weekend eerst maar eens beginnen met de visco koppeling. De rest blijkt dan vanzelf wel.
16 jaar
Het front hoeft niet naar voren. Wij hebben de dynamo even gedemonteerd, en dan kun je er makkelijker bij.
Arjan, bedankt voor de tip! Klinkt goed.
Ga ik zeker proberen. Scheelt nogal wat werk.
16 jaar
Front hoeft niet in de servicestand.... Visco-koppeling verwijderen (naar beneden wegleggen) zorg wel voor een goed passende / frisse inbus-dop, draai je er doorheen heb je de poppen aan het dansen, kun je het zaakje uitboren. Vervolgens de moer aan de achterzijde van de spanner daaien, spanner uitnemen. Dit alles is heel kort uitgelegd. Ook niet onbelangrijk, multiriem altijd mee vervangen.
Gr. paul
@Paul: het heeft even geduurd vanwege vakantie en andere zaken maar zojuist de boel gedemonteerd. Wat zat die inbusbout van de visco-koppeling vast! Poelie tegengehouden met een gedore lederen oliefilterriem: de riem is dus ingescheurd! Wat minder, maar ja, het is toch gelukt.
Iemand enig idee wat de aanhaalmomenten zijn van zowel de inbus als de bout van de spanner? In het handboek staan die helaas niet vermeld. Alvast bedankt voor het opzoeken!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar