Volkswagen Polo: vervangen van drukgroep en platen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal
Ik ben in het bezit van een polo 1.4 uit 97 waarvan de drukgroep versleten is.
Nu wil ik deze vervangen samen met de platen maar....ik weet niet hoe het bij dit type auto werkt.
Is het mogelijk om deze klus via de linkervoorwielkast te klaren of moet het hele blok eruit?
Misschien heeft iemand hier wat advies en mischien ook wel dokumentatie over?
Ik hoor het graag.
Groet,Gerlof

Gerlof007

Geplaatst door Gerlof007 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

V4-lover (0) PRO, 14 jaar geleden

versnellingsbak moet er uit

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gerlof

Wat doet de auto precies ? Het makkelijkst is natuurlijk als je beschikt over een brug of put,zonder gaat het ook wel..alleen kost het dan wat meer tijd en moeite.

Koppelingsset compleet kopen,hij heeft trouwens maar 1 koppelingsplaat.

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan, De drukgroep ratelt, als je de koppeling intrapt is het geratel weg. Ook schakeld hij soms lastig.
Als ik het goed begrijp hoeft het blok er niet uit?
Gr, Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het blok hoeft er niet uit,het ratelen wat je hoort is het druklager.

Wat stroef schakelen kan ook aan de bak zelf liggen en hoeft niet altijd de koppeling te zijn..

Met dat geluid kan hij best oud mee worden,alleen is het storend,en is verhelpen wellicht een betere optie.

Gr Stefan

Denman (0), 14 jaar geleden

niet intrappen -> ratelen
intrappen -> ratelen weg

Dan is het toch niet het druklager? Want die draait niet mee als je de koppeling niet intrapt.
Dan zou ik zeggen dat het probleem in de bak zit.

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

HELAAS... De koppeling heeft het vanmiddag begeven. Ik wilde hem na het starten in z'n één zetten en dit ging met een hoop gekraak toen ik hem er in had tufte hij weg terwijl ik de koppeling ingetrapt had. Heeft iemand info voor mij over de te nemen stappen over het uit en inbouwen van het drukgroeplager en de koppelingsplaat?
Zoals bijv een vraagbaak of werkplaats handboek over het koppelingsgedeelte.
Ik heb dit klusje nl nooit eerder gedaan en weet dus niet echt waar ik moet beginnen
Bij voorbaat hartelijk dank

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je de koppeling intrapt word deze onder druk gezet en is het ratelen weg,laat je het pedaal los dan komt het weer tevoorschijn..

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Ja,maar er valt niets meer in te trappen de boel is al aan puin. Wil alleen weten hoe je dit allemaal weer kan fixen, zie mijn verhaal hierboven, Groet, Gerlof

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

ja als je dat nog nooit gedaan hebt zou ik u aanraden om er toch iemand bij te nemen als je die "boite" eruit haalt het is wel degelijk 1 grote klus voor 1 leek en als je iets verkeerd doet zie je pas dat het fout is als gans den boel weer gemonteerd is en dan ..........

JdeP (5), 14 jaar geleden

Een VOORBEELD van een oudere polo. [url=http://www.forum-auto.com/pole-technique...]klik[/url] (tekst helaas frans)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=Gerlof007]Ja,maar er valt niets meer in te trappen de boel is al aan puin. Wil alleen weten hoe je dit allemaal weer kan fixen, zie mijn verhaal hierboven, Groet, Gerlof[/quote]
Mijn reactie was voor DENMAN gericht,ik had jou bericht net niet gelezen..

Je kunt beter een beunhaas zoeken die het na de tijd kan doen,indien je niet veel te besteden hebt..

Als je het nog nooit gedaan hebt,is het aan te raden om het te laten doen,lastig is het 'niet' maar wel als er iets mis gaat en dat je hem erna alsnog kunt wegbrengen wat de nodige kosten met zich mee brengt.

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Ok, bedankt voor de info, heb inmiddels een garagetakel geregeld en iemand met kennis van zaken. We gaan er komende week aan beginnen. Misschien wel leuk om er een foto reportage van te maken voor op deze site. voor de volgende beginnende sleutelaar gr,Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gerlof

Dan weet je meteen hoe het zit en leer je het meest als je erbij aanwezig mag zijn..

Laat maar even weten hoe het afgelopen is.

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

He hallo allemaal,
Ik ben bezig om de versnellingsbak te verwijderen, maar deze zit vast. ik krijg de bak +/- 3 cm los van het blok en hij blijft dan hangen. ik heb gehoord dat de drukgroep en de plaat dan aan elkaar vast zitten gesmolten, of de boel is van binnen uit de centers geslagen. Je zou de boel los kunnen krijgen door de drukgroep los te draaien vanachter het ovale deksel aan de zijkant van de bak. klopt dit? Groet, Gerlof

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Gerlof007]Je zou de boel los kunnen krijgen door de drukgroep los te draaien vanachter het ovale deksel aan de zijkant van de bak. klopt dit? Groet, Gerlof[/quote]
Nee dat klopt niet..., afblijven anders ben je nog verder van huis.

Weet je niet wat je fout hebt gedaan ? normaal gesproken heb je zon bak binnen een uur op de grond liggen.

Gr. paul

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat de rechter aandrijfasflens achter het vliegwiel blijft haken...........

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=Petje57]Ik denk dat de rechter aandrijfasflens achter het vliegwiel blijft haken...........[/quote]
Je moet de bak dan iets naar boven draaien ( dus met de flens naar boven ) en even pielen om hem achter het vliegwiel vandaan te toveren..

Waarschijnlijk krijg je hem nu net zover eraf als op de foto te zien is :
[url=http://img187.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img187.imageshack.us/img187/7299/...[/img][/url]

En als de drukgroep/plaat aan elkaar zijn gesmolten,wat me overigens sterk lijkt,moet de bak er altijd nog afkomen.

Om even een voorbeeld te laten zien,zo ziet het erachter uit :
[url=http://img142.imageshack.us/i/seatibizam...][img]http://img142.imageshack.us/img142/9166/...[/img][/url]

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Hey Stefan, Inderdaad komt de bak net zo ver vrij als op de foto, maar ik denk dat de aandrijfflens niet het probleem is. Zou het kunnen dat de price? as nog te ver naar buiten steekt? Gr, Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat denk ik niet Gerlof..kijk maar eens of het schoteltje niet achter het vliegwiel blijft haken..je zou niet de eerste zijn.

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Hey Stefan, Ik heb de bak erachter weg. Het blijkt niet aan de drukgroep en de plaat te liggen.Deze zitten er namelijk net nieuw in. Het probleem zit'm in de bak

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gerlof

Ik zou er wel zeker van zijn dat dit echt in orde is,en er niks aan mankeert,want het zou zonde zijn om dalijk alsnog de koppeling te vernieuwen.

Gr Stefan

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

als je met 1 automatische kabel zit (eentje die autom bijsteld) dan is het verschil tussen 1 nieuwe en 1 zogezegd versleten koppeling heel erg klein hoor in dat geval beter alles vervangen

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Hallo, Ik heb de bak vervangen maar ik weet niet wat er aan de hand is. Ik krijg hem niet in de versnelling. Er zit een zo goed als nieuwe drukgroep en koppelingsplaat achter in. Als ik de motor start beginnen de wielen te draaien maar als ik de koppeling intrap stoppen de wielen met draaien als ik hem dan vervolgens in de eerste versnelling wil zetten lukt dit niet. Er zit genoeg olie in de bak dit heb ik gecheckt. Kan het aan de afstelling van het schakelmechanisme liggen? Volgens mij heeft dit niets met het probleem te maken, of wel? Wie weet wat er aan de hand is? Bij voorbaat dank. Groet Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het lijkt wel of hij niet ontkoppelt..ben je er zeker van dat de koppeling e.d. goed gemonteerd zijn ?

Kun je wel schakelen als de motor uit staat ?

Zelf zou ik nooit beginnen met een gebruikte koppeling/drukgroep..

Had je de koppelingskabel trouwens ook al vervangen voor je de bak demonteerde ?

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan, Ik kan inderdaad wel schakelen als de motoruit staat. De koppeling/drukgroep zijn zo goed als nieuw, De witte tekst die op de koppelingsplaat staat is zelfs nog zichtbaar. Ik heb gisteren de boel weer uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd, omdat ik de bak er gisteravond laat er pas onder had ben ik er me gestopt. Morgen ga ik verder om te zien of het nu wel goed zit. Ik laat het nog horen. Groet, Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben benieuwt hoe het afgelopen is..

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Hey Stefan, ik heb helaas geen geluk. ik heb vanochtend de aandrijfassen en wielen gemonteerd om de bak uit te proberen maar helaas..Als ik met lopende motor schakel krijg ik hem krakend in z'n achteruit en moeizaam in z'n 1. Als ik dan vervolgens de koppeling op laat komen, begint hij voorzichtig voor of achteruit te lopen,maar als ik gas geef gebeurt er weinig, behalve dat het toerental oploopt en hij al slippend langzaam optrekt. hij ontkoppelt dus niet. Ik heb de hele boel weer gedemonteerd en ben met de hele druk/koppelingset naar Ype kramer [auto onderdelen bedrijf] gegaan. We hebben daar aan de hand van het kenteken gekeken of het wel de juiste druk/koppelingset is. Het bleek inderdaad om de juiste set te gaan. Ook bevestigden ze daar dat de set er zo goed als nieuw uitziet en dat er niets aan mankeert. De man raadde mij aan om nog eens goed te kijken of ik wel de juiste bak heb gekocht, maar ook dit kan het niet zijn want de bak komen exact overeen met de oude bak
inclusief asmaten diam en lengte ,uitslag van gaffel enz.Toen ik deze maten echter controlleerde, kwam ik erachter dat de veer die op de gaffel zit om hem terug te halen nog op de oude bak zat. Omdat ik de gaffel met heel veel kracht in moest drukken om de koppelingskabbel te monteren, ben ik vergeten om deze veer te monteren, dit omdat de gaffel vanzelf al met veel kracht terug sprong. Het lijkt mij niet dat deze veer dit hele euvel veroorzaakt of heb ik het mis en ben ik 2 keer dom bezig geweest,ha,ha....zei hij lachend als een boer met kiespijn. Groet Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nou Gerlof

Ik weet zeker dat je bij de volgende versnellingsbak wissel dit niet meer vergeet..haha we zijn nooit te dom om te leren natuurlijk..

Ik ben benieuwt of dit nu het probleem veroorzaakt heeft,het kan haast niet anders.

Gr Stefan

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

Stefan
Zou dit echt het probleem zijn? Ik heb geen zin om de bak er weer onder te bouwen om hem vervolgens wer te demonteren

Gr, Gerlof

Denman (0), 14 jaar geleden

Is de kabel wel goed afgesteld?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=Denman]Is de kabel wel goed afgesteld?[/quote]
Volgens mij is het een zelf-stellende..

Gerlof007 (0), 14 jaar geleden

hey Stefan, Ja inderdaad het is een zelfstellende kabel. Maar....Ik heb het probleem opgelost HIJ DOET HET WEER!! De veer was ook het probleem niet toen ik vanochtend de bak weer uitprobeerde drukte ik het kop.pedaal in en gelijk schoot het drukgr.lager uit z'n veren. Ik kon dus de boel weer demonteren. Ik heb de drukgroep gedemonteerd en ben terug gegaan naar het auto onderdelen bedrijf. De reden volgens hen was dat de plaat met de diafragmaveren niet van het juiste type was. Ze hebben me een hele nieuwe drukgroep en platenset meegegeven.Deze heb ik gemonteerd en voila, probleem opgelost hij schakeld en koppelt weer als een tierelier. Dus een goede waarschuwing voor iedereen, zorg dat je de juiste set hebt dat scheelt een hele boel ellende. Bedankt voor alle goede raad en steun voor wat betreft dit project. Groet, Gerlof

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Fijn om dit te lezen Gerlof!

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.