Volkswagen Golf: verwarming stuk

Bouwjaar: 1988

Beste mensen,

Op dit forum heb ik al gezien dat er eens iemand met hetzelfde probleem is geweest, maar ik dat topic is min of meer gestopt volgens mij. Mijn probleem is dat de verwarming van mijn Golf II 1.6 benzine uit 1988 lekker warm wordt totdat de motor op temperatuur is. De verwarming valt dan weg en er wordt alleen nog maar lichtjes lauwe lucht de auto in geblazen. Ik heb gelezen dat er mensen waren die de verwarming hadden ontlucht. Hoe doe ik dat? Misschien dat dat het probleem nog is. Wat kan het nog meer zijn? Bedankt voor de tips.

krul

Geplaatst door krul (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Parlato (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat vaak voorkomt is dat de thermostaat van de kachelradiateur kapot is, dit is een klep gemonteerd in de waterslangen naar de kachelradiateur.
Deze thermostaat is destijds als terugroepactie bij Golf 2 gemonteerd.
Als de waterslang van de aanvoer goed warm is tot aan deze thermostaat en daarna niet dan is de thermostaat defect.

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Klopt, niets meer aan toe te voegen. En het systeem ontlucht vanzelf als er voldoende koelvloeistof in het vaatje zit.
Gr.
Paul

krul (0), 18 jaar geleden

maar dan is het toch vreemd dat de verwarming eerst wel warm wordt en daarna stopt? Zou ik dit kunnen testen door de thermostaat er even helemaal tussenuit te halen of werkt de verwarming dan ook niet meer? Er zit iig genoeg koelvloeistof in het vaatje.

Parlato (0) PRO, 18 jaar geleden

Het probleem met die themostaat is dat hij de bypass naar de retour pas vanaf hogere temperatuur opent.
Die thermostaat verwijderen is geen optie omdat je dan de waterslangen niet meer kunt aansluiten.
Als de motor goed warm is aan de retourslang van de kachelradiateur voelen, is deze duidelijk kouder dan de aanvoer dan weet je het.

krul (0), 18 jaar geleden

Ok dus vervangen van de thermostaat lijkt mij het devies. Wat kost zo'n ding ongeveer. Op de sloop halen zou ook een optie kunnen zijn denk ik?

Parlato (0) PRO, 18 jaar geleden

De prijs weet ik niet , dit moet je bij een dealer informeren.
Op de sloop zullen er ook genoeg liggen, het vervangen is niet zoveel werk, is goed te doen.

krul (0), 18 jaar geleden

Wordt deze klep bedoeld? http://83.116.179.170/djm/forum/klep.jpg
Ik heb even de slangen gevoeld na een stukje rijden. De aanvoer totaan de klep en de bypass zijn heet. De aanvoer naar de kachel na de klep en de afvoer van de kachel zijn een beetje lauwwarm. Kan het zijn dat de klep nog een beetje functioneert? Als ik op de sloop een nieuwe ga halen. Hoe kan ik dan testen of die het wel goed doet? Wil het morgen gaan fixen. Het is nl. echt koud nu.

Parlato (0) PRO, 18 jaar geleden

We praten idd over hetzelfde onderdeel,die klep is helaas zo niet te testen dus je zult het moeten gokken.
Er is natuurlijk een kans dat de klep van de sloop ook defect is. Informeer morgen eerst even bij een dealer wat die klep nieuw kost, misschien valt het mee.

krul (0), 18 jaar geleden

hmm vandaag bij verschillende autosloperijen in Nijmegen geweest. Nergens die klep te vinden. Alle blokken eruit of modellen te nieuw. Bij de dealer kost zo'n ding ongeveer 40 euro. Beetje veel van het goede als het probleem dalijk toch wat anders blijkt te zijn......... frustrerend

Parlato (0) PRO, 18 jaar geleden

Mijn Golf 2 had precies hetzelfde probleem, dus eerst warm worden tot een bepaalde temp. en daarna uitvallen.
Nieuwe klep gemonteerd en probleem was opgelost.
Je hebt aan de slangen gevoeld, het is zeker die klep !
Maar goed, ik laat de keus aan jezelf........

krul (0), 18 jaar geleden

Ohw maar dat geloof ik ook wel. Ik weet nog wel een paar adresjes waar ik evt. zo'n klep kan krijgen. Anders toch inderdaad nieuwe laten bestellen (zal ook wel weer een paar weken duren). Bedankt en ik laat het weten wanneer hij weer werkt

Audifreak763 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wanneer je de klep op een werkdag voor 10:00 uur bestelt, kun je hem om 14:00 uur afhalen. De levertijd is dus (ongeveer) 4 uur. Wellicht heb je al meer tijd doorgebracht op de sloperijen.

krul (0), 18 jaar geleden

Ow, en dat geldt voor iedere VW dealer?

Audifreak763 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja

krul (0), 18 jaar geleden

Lieve mensen,

Bedankt voor alle tips. Heb via marktplaats een 2ehands klep kunnen regelen en de verwarming wordt en blijft nu gloeiend heet. Alleen een beetje jammer dat nu maandagnacht iemand mijn auto terwijl ie geparkeerd stond in de prak heeft gereden en niks heeft achtergelaten. Deur staat nu half open, maar goed dat de verwarming het doet.......

neilz (0), 17 jaar geleden

Ik heb dezelfde problemen maar kom er niet uit het gaat om een Golf 2 1.6 uit 1988.
Verwarming word warm eventjes en daarna koud.
Ik heb net voordat de leiding naar binnen gaat een klep gevonden met daarop een bypass naar de retour. Het is een veerbelaste keerklep in mijn ogen maar deze functioneert volgens mij nog goed aan de andere kant zit een tstuk wat doet dit dan.
Heb die klep eruit gehad en een stukje koper tussen gezet maar mn kachel wel nog steeds niet warm.

Neilz

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.