Heren,
Ik dacht dacht het een klein gaatje was bij de dorpel, maar deze is aan de voorkant verrot. Dit is zeker gekomen door schade die niet goed is hersteld door de vorige eigenaar en waarschijnlijk water in gekomen is enz.
Wat is nou wijsheid, de gehele dorpel vervangen of alleen het voorste gedeelte de helf ongeveer?
Ik heb gekeken naar een nieuwe dorpel deze kosten ongeveer 23 > 35 euro, is er ook verschil in diktes en of materiaal waar ik op moet letten met eventueele aanschaf.
Hoor graag jullie bevindingen.
Mvg,
Roland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien de omvang van je roestschade, dien je deze in zijn geheel te vernieuwen. Dat zijn de kosten niet.
De vraag is; moet je die moeite doen. Is het de auto nog waard?
Succes
Ja auto is het dubbel en dwars waard!, dus geheel vervangen .................?
Roland
11 jaar
Ja.
Mooi klusje , zaterdag nog een mx5 met hetzelfde probleem gedaan , gewoon alles wat slecht is eruit slijpen , de boel echt goed roest vrij maken , en het nieuwe deel erin lassen , zou als je voldoende goed materiaal hebt hogerop , niet helemaal op de dorpelrand lassen , maar halverwege , kun je de lasrand mooi weg plamuren naar boven .
Ik kan aardig wat maar dit helaas niet. Moet ik gaan voor een dorpel die ik bij de VW koop of een immitatie/irritatie die ............... en is die minder dik want ik heb hier geen ervaring mee.
Roland
11 jaar
Ik koop altijd een overzetdorpel , niet origineel in iedergeval , en gebruik daarvan wat ik nodig heb , maak hem dus zelf op maat.
Als ik de schade zo zie , kun je hem mooi onderlangs lassen , strak maken , structuurtectyl erop , spuitplamuur , kleur klaar.
Ferrie,
Dus een overzise dorpel kopen en deze erin (laten) lassen, ik heb via internet er 1 gevonden die die overzetdorpels verkoopt. Kosten géén drol die dingen, waar moet ik nog op letten?
Is het trouwens verstandig om de rest van de balk flink in het tecty te spuiten voordat het nieuwe stuk erin komt?
mvg,
Roland
11 jaar
Vóór dat je eraan begint, niets erop spuiten. Evtl. daarna pas.
Enne, als je het láát doen, laat dan de koker- keuze over aan degene die het erin last. Die heeft waarschijnlijk zijn voorkeur en leverancier.!
Alles wat verrot is weg halen , totdat je op het harde materiaal zit.
Gaatjes boren in de rand waar je hem vast zet , om de 2 cm , zogenaamde proplas maken.
Voor die tijd tectyleren is zinloos en gevaarlijk bovendien , omdat je op tectyl niet kunt lassen en in het ergste geval vliegt de tectyl in de brand.
Dus nieuwe stuk erin lassen en daarna met was voor holle ruimten via de binnenkant , zitten her en der wel gaten waar je met je slangetje doorheen kan, de boel vol spuiten.
succes.
Ferrie,
Ik heb de overzised dorpel binnen, aankomende week zal iemand die mijn vorige Goff gedaan heeft het nieuwe stuk inlassen. Gelukkig heb ik aleen busje verf laten maken in de originele verf. Hebben jullie nog tips wat tectyl betreft of coating onderkant?
Als het klaar is zal ik gelijk een foto's plaatsen.
Grt, roland
11 jaar
Binnenzijde beschermen met wax voor holle ruimtes , wordt origineel ook gebruikt.
Buitenzijde , strak plamuren , epoxyprimer erop om een roestwerende laag te hebben , bobbeltje/structuurtectyl overspuitbaar erop , spuitplamuur en aflakken .
Heren,
Het is klaar, de oversized dorpel is in het geheel vervangen. Moest natuurlijk op maat gemaakt worden, maar is netjes gelast, daarna behandeld met tectyl en de onderzijde gedaan.
Nu de balk gespoten is in de originele kleur wilde ik bij de dealer die zwarte plakstrips (opstap tegen beschadigingen)kopen maar deze zijn sinds 2012 niet meer verkrijgbaar. Iemand enig idee hoe en of waar ik deze kan kopen.................. of zelf maken en materiaal kopen bij .................?
Roland
11 jaar
Bij jouw wagen waren ze die 'was" beurt zeker vergeten ?!!!
Hoe zag de andere dorpel er uit ? Tectyl met een slang ingebracht zal zeker (nog) helpen .
Groet.
Ik wil dat nog eens extra doen, is er een dop of gaatje waar ik de slang in kan brengen?
roland
10 jaar
Vooraan of achter in het spatbord zit vaak een dopje of een plug om te tectyleren. Als dat er niet is wrik dan de lasnaad open met een priem .
Heb je gelijk ook een opening om eventueel water af te kunnen voeren.l
Succes.
Lasnaad open wrikken met een priem....?
Boor gewoon een gaatje en sluit dat later af met een passend dopje.
Tectyl ML erin en klaar.
Die openingen zitten er ook standaard in en een beetje schuin naar achter gericht .
De openingen niet dicht maken ,ventilatie is belangrijk .
Als het te veel moeite is doe je wat Hans aan draagt.
Heb de nieuwe dorpel ingespoten toen met tectyl, deze kan weer jaren mee. Ziet er heel netjes uit.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar