auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : VR6 front met radiator i.p.v. standaard

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 ombouw naar G60

Hallo,
Ik wil graag het front en radiator van mijn Golf cabrio 1.8 vervangen door die van een vr6.
ik op zoek gegaan naar een front van een vr6 met radiator en aansluitkabels/ stekkers en deze heb ik gevonden.

Bij de vr6 front/radiator zitten de in- en uitgang aan de goede kant (rechts) en deze heeft een dubbele ventilator en is nog eens 15cm langer. Kortom, betere koeling en de aan- en afvoer waterslangen zitten zoals bedoeld zonder vreemde bochten enz....Nu komt mijn vraag....De temperatuur senor en kabelsaansluiting op de ventilator van de vr6 verschillen met mijn originele (standaard 1.8 golf 3 cabrio).

Temp-sensor:
De kabels (3) van de temperatuur senor zijn exact hetzelfde als die van de vr6, alleen verschilt de stekker.
Bij deze dacht ik dus, ik knip de kabels door en verbind deze met de kabels van de vr6 stekker...of kan ik ook gewoon de tempsensor uit mijn originele radiator draaien en deze in die vr6 radiator plaatsen?
wat is beter sensor vervangen (als deze past?) of de kabels knippen en verbinden, of anders?

Ventilator:
Mijn originele ventilator heeft 4 kabels en de stekker van de vr6 heeft er 3.
2 van de 4 kabels zitten op een soort van plaatje met een veer ertussen, iemand vertelde mij dat dit voor de snelheden van de ven is.
1 van die kabels is waarschijnlijk "normale" snelheid en die andere is voor wanneer er extra koeling nodig is, zodat de ventilator harder gaat draaien....Die andere 2 kabels zitten aan de ventilator aangesloten.
Kan ik de 2 kabels (die voor de snelheid zorgen) aan elkaar verbinden en deze op 1 van de 3 kabels van de vr6 stekker aansluiten en die andere 2 die op de originele ventilator zitten op de overige 2 kabels van de vr6 stekker aansluiten?

Ik hoop dat jullie mijn omschrijving een beetje kunnen volgen...k wil het front namelijk vervangen door een vr6 front met radiator zodat de slangen beter gaan lopen en ik voldoende koeling krijg wanneer dit nodig is, al is dat met dit weer niet direct noodzakelijk ;)
Alvast bedankt voor je tip/informatie

Geplaatst door

camy (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bryan, zie mail..

Zowel G60 als VR6 radiateur zijn qua aansluit punten nagenoeg gelijk..

stefan84 0

14 jaar

Op advies is de ombouw van de vr6 front op on-hold gezet.

camy 0

13 jaar

Nog geen oplossing gevonden....vraag is opnieuw gepost.

camy 0

13 jaar

Hallo,
Ben (nog steeds) bezig met de G60 ombouw en ben op het punt dat ik een vr6 front + radiator op mijn cabrio mk3 wil plaatsen.
Ik zie dat de temperatuursensor 1 op 1 is over te zetten, echter bij de kabels van de fan loop ik ff vast.
De reden voor de aanpassing zit m in de zijde waar de waterslangen worden aangesloten.
Bij mijn standaard radiator zitten de in- en uitgang aan de "verkeerde" kant.

Standaard fan:
Nu zit er een standaard radiatorfan in met 4 kabels...1xbruin (waarsch massa) 2x donkerblauw en 1x lichtblauw.
De bruine en 1 donkerblauwe kabel zitten aan de fan geplugt, de andere donkerblauwe en lichtblauwe kabel zitten op een soort van weerstandje.
Zie foto's

Vr6 fan:
De vr6 fan heeft een plugje (net als in de golf3 tdi). Deze plug heeft 3 kabels...
1 bruine, 1 rood/zwarte en 1 rood/witte
Ik heb een 12v accu aan de fan gekoppeld door de bruine kabel op - te plaatsen en de rood/witte & rood/zwarte op + en de fan begon te draaien.

Nu komt mijn vraag...
Die blauwe kabel die aan de standaard fan zit en die 2 andere die op het weerstandje zitten weet ik ff niet...hoe ik deze moet doorlussen.
Kan iemand mij misschien vertellen wat ik moet doen?

1. Waarvoor zijn die 2 rood/zwarte en rood/witte van de vr6 fan?
2. Moet ik deze 2 kabels met elkaar verbinden en aan de blauwe van de standaard fan koppelen?
3. Waarvoor zijn die 2 blauwe kabels op het weerstandje (als ik het zo mag noemen)?

kortom, wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.

camy 0

13 jaar

Ik denk een oplossing te hebben voor de riddle.

Het vage weerstandje (wat ik totaal niet in ETKA terug kan vinden) heb ik overgezet op de vr6 ventilator door een boutje eruit te draaien en hier de bout van het weerstandje in te plaatsen. Dit paste perfect, dus dan kan ik die kabels in principe gewoon weer terug plaatsen.

De andere 2 kabels ((+ blauw en - bruin) die op de standaard ventilator zaten, kan ik (volgens mij) gewoon met de plug verbinden.
Bruin met bruin en de rood/witte en rood/zwarte aan elkaar vastdraaien en deze aan de blauwe kabel koppelen.

Donderdag ff alles weer in elkaar zetten en kijken of het werkt ;-)

Stefan, nog bedankt voor je feedback.

camy 0

13 jaar

Kabels lijken nu goed te zitten.
Zowel de langzame als snelle stand zijn met elkaar verbonden, waardoor er altijd optimale koeling zal zijn.

Ik weet niet wat de nadelen hiervan zijn....

Ik ben nu nog op zoek naar een oplossing om 2 radiator(water)slangen met elkaar te verbinden.
Weet iemand een plek waar ik koppelingen kan vinden waarmee 2 radiatorslangen met elkaar kunnen worden verbonden?

Radiatorslangen met een binnen diameter van 30mm en buiten diameter van 40mm(buiten) aan elkaar kunnen worden gekoppeld?

Ik heb gezocht, maar kon helaas niets vinden.
Thx.

camy 0

13 jaar

rvs pijpje met slangeklemmen ?

sjaak10918 0
badge

13 jaar

RVS pijpje, dat zou idd ook kunnen alleen vraag ik mij af of deze goed blijft zitten bij langdurige warmte en druk uitoefening...
Ik heb uiteindelijk het volgende product gevonden, dit is volgens mij precies wat ik zocht.

Voor een ieder die misschien een dergelijke oplossing zoeken:

http://www.iq-parts-shop.nl/index.php/cP...

Bedankt voor je reactie.

camy 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.