Volkswagen Bora 2000: Vreemd gedrag koelvloeistofmeter

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: APK, Motorinhoud (cc): 1984, Vermogen (kw): 85

Geachte Problemcar,

Sinds kort maak ik af en toe gebruik van een Volkswagen Bora 2.0 uit het jaar 2000 met circa 275.000km op de teller.

Op 29 oktober reed ik met de auto naar Lelystad heen en weer, in totaal 130km. Het is die dag circa 15 graden. Binnen normale tijd is de motor warm en de koelvloeistofmeter blijft zowel heen als terug strak op de 90 graden staan. Wel bij de airconditioning op warm zetten, kwam er kortstondig rook uit de dashboard roosters. Ik dacht gelijk aan oververhitting of kortsluiting, maar er is niets gevonden na grondig onderzoek.

Sinds een week rijd ik wat vaker en ineens viel het mij op dat het lang duurde voordat de motor op temperatuur kwam en op de snelweg kwam de meter amper boven de 70 graden uit bij buitentemperaturen onder de 10 graden. Als de buitentemperatuur boven de 10 graden uitkomt, steeg de koelvloeistofmeter naar 80 graden. Als ik 100km/h of minder rijd, dan blijft de temperatuur tussen de 70 en 80 afhankelijk van de buitentempatuur. Ga ik 120km/h rijden dan wijst de meter 80 aan. Ga ik 130 rijden dan kruipt de meter langzaam richting de 85 graden. Bij het helpen van een medeautomobilist met pech viel het mij op dat toen ik weer instapte (de auto had 15 minuten stationair staan draaien .... helemaal vergeten uit te zetten in de haast der behulpzaamheid) dat de koelvloeistofmeter ook niet boven de 80 kwam.

De thermostaat blijft dus open staan, lijkt het en nadat ik de motorcode (APK) had opgezocht wist ik wat ik moest bestellen. Echter vannacht onder het rijden deed de koelvloeistofmeter ineens heel anders. Het was een rit van in totaal 75km en het duurde weer lang voor dat de motor wat op temperatuur kwam (het was 3 graden en vorst aan de grond) en op de snelweg schommelde de temperatuur weer even boven de 70 graden. Maar in de bebouwde kom moest ik een stukje langzaam rijden (nog geen 1000 meter) en ineens stond de meter op 90 graden. Tijdens het wachten (ik haalde iemand op van avonddienst) bleef de meter op 90 graden staan tijdens 5 minuten stationair draaien. De motor uitgezet en na 10 minuten weer gestart en de meter wees nog steeds 90 graden aan. Toen ik gelijk daarna weer weg opdraaide, viel de meter langzaam helemaal terug naar de beginstand om vervolgens weer langzaam naar de 70 a 75 graden te gaan. Een stuk binnendoor rijden liet de meter weer oplopen tot 90 graden en bij thuiskomst via de snelweg stond hij amper tegen de 80 graden. In diezelfde rit ging ook het ABS lampje twee keer branden en lichtte ook even het onderhoudslampje op.

Is het alleen de thermostaat of is ook de temperatuursensor misschien wat van slag of zit er iets niet goed achter het dashboard?

Aangezien ik twee linkerhanden heb en volledig rechts ben, dacht ik, laat ik eens dit issue delen op Problemcar, waar ik al bijna 15 jaar niet geweest ben ...

Alvast dank voor het meedenken,

AadDoix

Geplaatst door AadDoix (0) , lid sinds 5 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Beunhaas (530) PRO, 5 maanden geleden

Ik kan uit je uitgebreide verhaal (op zich prima) niet opmaken of er inmiddels een nieuwe thermostaat in zit...
Zo nee, doe dat dan maar eerst en kijk wat ie doet.

    Oeps, helemaal vergeten ... zo driftig bezig te beschrijven wat deze doet. Nee, die is nog niet geplaatst. Wel al een handleiding gevonden hoe dat te doen. - AadDoix (0), 5 maanden geleden

Beunhaas (530) PRO, 5 maanden geleden

Een thermostaat vervangen is bij 9 van de 10 auto's een heel makkelijk klusje, paar boutjes losdraaien en weer vast en koeling bijvullen, ik zou daar toch maar eens mee beginnen.

    Sorry voor de late reactie, maar inmiddels is de thermostaat binnen, heb alleen nog een vraag inzake vullen met de kachel op warm. De Bora heeft alleen een airco, maar ik zie geen knoppen of schuiven voor een kachel. Alles gaat via de airco. Kan ik dan toch na montage de koelvloeistof bijvullen en zo ja, hoe stel ik de airco in dat ik correct kan afvullen zonder dat er zich problemen voor gaan doen (ik las al verhalen over oververhitting bij blower op max bijvoorbeeld)?

    Alvast dank voor reactie en met vriendelijke groet, - AadDoix (0), 5 maanden geleden

Beunhaas (530) PRO, 5 maanden geleden

Denk niet dat dat wat uitmaakt, auto's hebben geen kachelkraan meer, er loopt altijd vloeistof door de radiateur en die wordt altijd mee ontlucht.
Als je temperatuur KAN instellen, dan maar op 20-25 graden...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.