Volkswagen Golf IV: vreemd geluid !!!!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 V6 motion AQP

Hallo Heren,
Ik zal mijn even voorstellen. mijn naam is jan bouwmeester en ben sinds kort in het bezit van de onderstaande golf.

Ik ben in het bezit van een Golf IV V6 4 motion.En nou heb mijn motor een raar ( Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven) een schrapend of een niet lekker ronddraaiend geluid, Ik constateer het rond de disributie kettingen. Bij de koudstart hoor ik het niet het komt pas na een minuut of 2.Waarschijnelijk omdat de olie wat dunner begint te worden. het is ook niet constant want het slaat soms ook een wenteling over. Ook heb ik het idee dat hij te laag in zijn toeren zit ( Tussen de 600 en 630 )Krijg het maar niet omhoog.
Nou is mij verteld dat het de ketting geleiders kunnen zijn,maar wat ik zo raar vindt is dat toen ik hem kocht het erger was dan nu. ik heb hem nu een week of zeven en al drie maal olie ververst incl. Filter.En het geluid begint zo langzamerhand minder te worden. Ik weet dat hij een hele tijd heeft stilgestaan vanwege voorschade.
Hoe kan ik nagaan of het de geleiders zijn.(Of de Dis ontsteking misschien)of de lagers van de waterpomp?.
Volkswagen kan het in iedergeval niet zo even zeggen, Die willen eerst even een uurtje of zeven gaan zoeken.
Heeft een van jullie dit ook al een keer gehad of klinkt het bekend.Ik weet het even niet meer.
Ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen.

Bijvoorbaad dank voor het lezen van dit bericht. en ik hoop wat wijzer te worden van jullie kennis.

M.v.G.

Jan Bouwmeester.
Amsterdam.

jan8008

Geplaatst door jan8008 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

danny1937 (0), 15 jaar geleden

denk een spanrol die niet lekker meer loopt

suc6
grtjs danny

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=danny1937]denk een spanrol die niet lekker meer loopt

suc6
grtjs danny[/quote]
welke spanrol???

danny1937 (0), 15 jaar geleden

spanrol van de multiriem

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en die zit aande andere kant van t blok

danny1937 (0), 15 jaar geleden

dus???

hoe vaak horen mensen niet een bijgeluid aan de voorzijde van de auto,maar blijkt het geluid aan de achterzijde te zitten......

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

dat kan
maar ik denk eerder aan een druklager wat roestig is geworden en dat nu beter gat draaien of ???

danny1937 (0), 15 jaar geleden

topicopener spreekt over een schrapend geluid,,dus naar mijn idee en schurend geluid

als het het druklager zou zijn,,zou hij meer een tikkend /ratelend geluid moeten horen is mijn idee.
maar geluid is moeilijk te beoordelen van op afstand idd,,dus kan vanalles zijn

toch zou ik eens naar de spanrol kijken,mede omdat het geluid pas na 2 min begint

jan8008 (0), 15 jaar geleden

Hallo Heren,

Het geluid is als die van je waterpomplagers, ik heb met een schoevendraaier op het blok alles na geluisterd
niet mijn.

- Spanrol ( multiesnaar)

- Niet de lagers van mijn DYnamo.

- niet de waterpomp.

Het zit aan de onderzijde tussen de scheiding van de bak en de motor, onder mijn dis ontsteking en aanhech ting van de versn bak. het is echt zo'n geluid dat je in een bad eendje staat te knijpenmaar dan een wat zwaardere.

gr

jan

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

Het is een VR6 motor!

ten eerste hoeveel heeft ie gelopen?
ten tweede als die boven de 150.000 km zit kan ik je mee geven de distributie kettingen en gelijders te laten vervangen!
je kan de achterse spanner (als je voor de auto staat aan de reachterkant ter hoogte van de cilinderkop) ook even laten controleren
(achterkant van het blok)

maar als je twijfeld dan zelf niet gaan proberen

de kettingen van deze blokken gaan meestal wel lang mee, maar als de spanners hun kracht kwijt raken (VR6 kwaal)
dan gaat de ketting klapperen met als gevolg dat de spanners breken en gevolg is dan dat de ketting kan knappen

ik denk dat jou bevenste spanner niet meer goed werkt, en dat hij de gelijder heeft beschadigd/gebroken
vandaar dat schrapende/sissende geluid...

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en WIJ zitten te gissen
ik denk dat ts 1rst een paar dingen moet (laten) controleren
dan kan hier een gerichter advies gegeven worden
het begint nu op te lijken dat er binnen kort delen worden vervangen van misschien dit of dat

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

Zo bedoel ik het niet in iedergeval

maar aangezien het een VR6 motor is (die ik zelf ook heb)

kan ik dit gewoon mee geven als tip

uiteraad moet iemand die er verstand van heeft luisteren, en dan pas beoordelen

als die bij mij in de buurt zou wonen, kan ik met het luisteren wel vertellen hoe of wat

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

daarom
1rst dingen late controleren
hij kan nu wel even vooruit denk ik
wat ik me ook afvraag of er geen te dikke olie inzit waardoor de spanner telang nodig heeft om op druk te komen

ATi-VR6 (0), 15 jaar geleden

er moet 10w40 in of 5w40

of de longlife 5W30 LL-03

VW 502.00/505.00
VW 504.00/507.00

bij een kamaraad zijn VR6 was de achterste spanner (soort cilinder) ingesleten en blijven hangen op een punt (dus zat soms wat vast)
(deze spanner werkt op oliedruk)

gevolg was ketting revisie + nieuwe spanners, de bovenste gelijder was gebroken

bijgeluiden waren gerammel en sleep geluiden bij 1200 RPM

mooie link om eens te bekijken:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...

jarnob (0), 15 jaar geleden

hee hallo.ik ik heb precies hetzelfde.
precies dezelfde motor

mijn seat leon vr6 24v maart bij stationair toerental een licht geluid bij de bovenste ketting.
als de motor koud word gestart is dit geluid er niet,bij bdrijfstemp wel.
alleen maar rond stationair en vanaf 1100 rpm ist weg.
op diverse forums ben er achter dat dit bij de meeste vr6 24v te horen is,alleen ik stoor mij eraan.

1e optie is dat mijn bovenst kettingspanner zijn kracht kwijt is maar kan ik deze gewoon eruit draaien zonder gevolgen en vervangen door een nieuwe?

of

nu wilde ik bwv proef 5w50 olie gaan proberen om zo de olie druk iets te verhogen waardoor de ketting strak blijft op stationair,alleen deze staat niet in het beschrijvings boek aangeduid.

zou jij eens mee willen denken of dit schadelijk zou zijn,en of deze olie schadelijk is?
de auto heeft trouwens 90.000 gelopen en goed onderhoud gehad.
loopt nu op 5w40

alvast vriendelijk bedankt.

m.v.g. jarno

jan4919 (0), 15 jaar geleden

Jarno, kijk naar andere topic's, over de Vr6 of V5, daar staat meer geschreven over het vervangen van de bovenstespanner, vaak beantwoord door Harry Dok, hij kent deze motoren heel goed.

Ps. de km.st. van 90.000 zegt niets, die van mij was bij 60.000 al aan de beurt.
Niet dat je het erg goed kon horen, maar het stoorde mij gewoon.
Eerst bovenste spanner vervangen, helaas geen resultaat, daarna heb ik maar door de zureappel heen gebeten, en alles laten vervangen, nu heb ik tenminste weer plezier aan m'n auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.