close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf I: Vreemd geluid/getril

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 JH

Heren,

Een probleem;

Met de sneeuw is mijn VW Golf 1 Cabrio rechtdoor tegen de stoeprand gegleden. Het wiel stond er zo ongeveer haaks op.
Resultaat; velg kapot, draagarm krom.

De draagarm is inmiddels vervangen. Een bijpassende velg gevonden en geplaatst, waarna uitgelijnd.
Deze velg bleek toch niet helemaal hetzelfde te zijn qua ET, waardoor hij naar achter is verplaatst i.v.m. de starre as en uitlijning.
De achterbanden+velgen zijn dus naar voren verplaatst, waarna alles netjes is uitgelijnd.
Aantekening is wel, dat deze achterbanden aardig 'gecupt' waren.

Wielen draaien mooi vrij, verder dus geen problemen.

Na het uitlijnen een stuk gaan rijden, echter met veel kabaal tussen 30-50 km/uur. Het lijkt wel alsof de (vermoed ik) linkerband lek is (wat natuurlijk niet zo is). Het stuur trilt hierbij echter niet. Bij een bocht naar rechts, valt het geluid soms weg of is het in ieder geval minder.
Bij rechtdoor en een bocht linksom blijft het geluid. Met name goed te horen bij gas los, bij volgas hoor ik het eigenlijk niet (wellicht door motorgeluid of door kracht op de aandrijving?).

Mijn vraag is dus; wat zou dit kunnen zijn?
Door het ongelukje heeft de voorophanging een beste klap gehad.

De auto heeft bij de uitlijner met de voorwielen van de grond gehangen, waarna we de auto hebben laten 'rijden'. Geen vreemde dingen te zien, echter de linkerschokbreker leek iets 'speling te hebben'. We vermoedden dat bij inveren dit wel weg is.

Er zijn wat vermoedens opgeroepen;

-Gecupte banden voor
-Homokineten (voorheen nog nooit iets vreemds gehoord)
-Aandrijfassen
-Differentieel stuk door de klap?

Hoe kan ik het beste beginnen de oorzaak te vinden?

Groeten en alvast bedankt!

Geplaatst door

Christianvanloon (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Christian Gecupte banden kunnen als ze voor geplaatst worden vreselijk te keer gaan . Heb je de wagen al eens opgetilt en aan de schade kant gedraaid terwijl je de veer vast hield. Het wiellager wordt bij dit soort schades vaak over geslagen . Ook heb ik wel gebroken kogelkooien van de homokineet gezien. Sta je in eens stil--- zonder aandrijving. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Juist als ik de veer vasthield leek het volgens mij weg te zijn. Ik vermoedde daarna schade aan de toplagers.
Echter die zouden naar mijns inziens al eerder hoorbaar hebben moeten zijn.
Voorheen had ik namelijk nooit problemen.

Ik denk dat ik eerst maar eens 2 wintervelgen+banden voorop ga zetten in de goede maat.
Mocht dat het niet zijn, ga ik eens toplagers en wiellagers vervangen. Had ik toch al op mijn lijst staan qua preventief onderhoud.

Christian

Bekijk je overige gestelde vragen ook nog even.
Feedback geven wordt op dit forum erg op prijs gesteld.....

Gr. paul (Moderator Problemcar)

P. Kelder 0
badge

14 jaar

[quote=P. Kelder]Christian

Bekijk je overige gestelde vragen ook nog even.
Feedback geven wordt op dit forum erg op prijs gesteld.....

Gr. paul (Moderator Problemcar)[/quote]
Paul, je hebt gelijk. In alle 'opwinding' bij het oplossen van het probleem vergeet ik dit vaak te doen..

Oké duidelijk

in ieder geval dank voor je medewerking

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Heren,

Het antwoord; gecupte banden. Het profiel aan de binnenzijde was dermate 'hakkelig' dat dit zeer luid geklapper opleverde. Ongelooflijk, gezien het bijna niet zichtbaar is op het oog.
Banden kwamen wel van achter, en gezien de starre achteras van een Golf 1, waar dus niet aan gesteld kan worden, zal dit wel de slechte slijtage hebben veroorzaakt.

Bedankt!

Met zulke banden weet ik wel raad om er nog een tijd mee te kunnen rijden . Garage krik onder de wagen achter het voorwiel bij het subframe. In de 4 e versnelling en de krik laten zakken en de banden wat afslijpen door ook aan het stuur te draaien en op te letten welke kant de band geslepen wordt. Zorg dat je de band niet na afloop in het slijpsel zet. PLAKT vast. KM op 100 en doe het tegen de avond want de brandweer staat zo bij je.. Succes met matchen.

Punt 50
badge

14 jaar

Dank voor je idee, maar er gaat gewoon nieuw spul onder.
Velgen waren al dubieus. Met onderstel en remmen wil ik gewoon geen gekloot. Kan net het verschil tussen leven en dood of de weg en de sloot zijn.

Punt,

Weet je zeker dat dit werkt ?? Met een beetje pech vliegt de wagen van de krik af en rij je bij de buren het bejaardenhuis binnen..

Voor € 35,- heb je al een nieuwe band, dat is het geld toch ook niet..

stefan84 0

14 jaar

Het is dat we een stukje van elkaar af wonen voor een demonstratie. Mijn chef en ik maakte zo weer banden rond. Ik geef toe dat je wat op elkaar moet zijn ingespeeld . Je begreep toch wel dat je dit niet alleen kan doen. Op beton klinkers is het resultaat het best. Bij ons staat veiligheid ook hoog in het vaandel. Groetjes aan Stefan.

Punt 50
badge

14 jaar

Ik heb ook wel vaker andere ideeen die goed werken, al doet niet iedereen het zo, maar als het werkt is het prima, alleen ben ik er wat voorzichtig mee om dat zo op een forum te zetten, sommige weten niet eens waar de oliedop zit, en dan zie ik ze niet dit klusje met de krik doen, niet verkeerd bedoelt maar je snapt me wel,

Daarbij, als de banden al ver versleten zijn, vind ik het persoonlijk niet eens de moeite waard om te doen, maar ieder zijn eigen keus..

Onderstel en remmen moeten inderdaad in orde zijn en er moet niet op bezuinigd worden.

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.