Volkswagen Lupo: Vw

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.2

Beste Raadgevers,

We hebben een Lupo automaat gezien, we hebben een proefrit gemaakt. Tijdens de proefrit, merkten wij dat het schakelen niet helemaal vloeiend ging, namelijk tussen de versnellingen zit telkens een pauze. Met als gevolg dat je het gevoel hebt of je in een kermisattractie zit, of telkens een beetje afremmen en optrekken. Onaangenaam gevoel. Nu onze vraag is dit normaal bij een Lupo? Is er wat aan te doen? Is een automaat bedrijfszeker, of levert een automaat meer problemen op, zoja welke? Zijn er nog kenmerken waar je juist bij een LUPO op moet letten? Wat is het verschil tussen een automaat en halfautomaat?

We danken iedereen voor de moeite om onze vraag te lezen en te reageren.

Met vriendelijke groet, M & M.

Autoblanco

Geplaatst door Autoblanco (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

vw en automaten zijn twee dingen die sinds de oudheid al niet bij elkaar passen. Deze doet het al niet meer soepel, loop er dus maar met een grote boog omheen. Revisie van de automaatbak brengt je op een fors kostenplaatje.... Dat revisiebedrijven goed thuis zijn in vw automatenbakken zegt al genoeg....

Beter zijn de handbakken.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

op dit type had nooit vw op mogen staan... waardeloos playmobil.. (deze bouwjaren)

als er toch vw op moet staan ging ik voor de polo..

paul,

éikeboom (0), 17 jaar geleden

De uitspraken van Harry Dok zijn naar mijn idee wat ongenuanceerd. Ik rijd al ruim 4 jaar in een passat 1999 (weliswaar geen Lupo) met een 4 bak automaat zonder ooit problemen met de bak gehad te hebben. Auto heeft nu 186000 km gelopen. Een Tiptronic schijnt een ander verhaal te zijn; alleen wordt, voor zover ik weet, de oude 4 bak niet meer geleverd op de tegenwoordige modellen.

Wicher

stein123 (0), 17 jaar geleden

De bakken van een vw schijnen idd niet echt soepel te lopen... ik heb zelf een lupo uit 99.
Handgeschakeld. Schakelen gaat niet erg soepel, maar dat schijnt normaal te zijn, check maar even www.lupoclub.nl
Daar zul je meer vinden ook over automaatbakken
Groeten

Treb (0), 17 jaar geleden

[quote=éikeboom]De uitspraken van Harry Dok zijn naar mijn idee wat ongenuanceerd. Ik rijd al ruim 4 jaar in een passat 1999 (weliswaar geen Lupo) met een 4 bak automaat zonder ooit problemen met de bak gehad te hebben. Auto heeft nu 186000 km gelopen. Een Tiptronic schijnt een ander verhaal te zijn; alleen wordt, voor zover ik weet, de oude 4 bak niet meer geleverd op de tegenwoordige modellen.

Wicher[/quote]
Moi,
Het feit dat jij probleemloos in jouw auto rijdt maakt de uitspraken niet ongenuanceerd.
Groet,
Bert.

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Bert
a) schreef ik wat ongenuanceerd en niet ongenuanceerd en b) scheert naar mijn idee Harry Dok alles over 1 kam zonder nuances aan te brengen.
Wat muggenzifterig wellicht maar wat ik ook bedoelde te zeggen met een automaat van vw behoef je niet a priori problemen te verwachten.

Wicher

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

nuance?? moest het ffe opzoeken wat het ook al weer was.....

er zijn natuurlijk wel bakken die de 2 ton of meer halen, en idd de bakken van de passat (is in jouw geval eentje van audi) zijn technisch en kwa komfort beter dan die van zijn kleinere broertjes (of zusjes), maar zeker niet volmaakt. Ervaring leert dat er gewoon veel mankementen zijn aan vw audi automaatbakken die bij andere merken minder tot niet voorkomen, en helaas vaak in totaalrevisie uitlopen. (kost klauwen met geld)
Ze hebben het gewoon niet in de vingers om een volmaakte automaatbak te maken.

Daarom zijn ze zeer bekend bij revisiebedrijven en staan ze bovenaan in de prijslijst met ruilbakken. Voordeel hiervan is dat ze altijd voorhanden zijn, dus je rijd zo weer.


En nu dan mijn eigen mening: ik rijd en onderhoud al jaren vw en audi's, maar een automaat van dit merk gaat mijn deur voorbij.
Iemand vraagt mijn mening over een automaatbak in een LUPO, dus geef ik die: loop er maar met een grote boog omheen, het is of wordt vroeg of laat ellende. Ik kan alle technische details wel op tafel leggen maar daar heeft de vraagsteller waarschijnlijk helemaal niets aan.

Autoblanco (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]op dit type had nooit vw op mogen staan... waardeloos playmobil.. (deze bouwjaren)

als er toch vw op moet staan ging ik voor de polo..

paul,[/quote]
Welke bouwjaren zijn wel betrouwbaar naar jouw idee?

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Harry
Aan jouw ervaringen en vakkennis kan ik natuurlijk niet tippen en die respecteer ik ook ten volle begrijp me niet verkeerd.
Maar welke auto is wel volmaakt? Het staat buiten dit topic maar er zijn wel andere redenen dan een niet volmaakte automaat die mij doen twijfelen of de volgende auto weer een passat zal zijn.

Wicher

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=éikeboom]Harry
Aan jouw ervaringen en vakkennis kan ik natuurlijk niet tippen en die respecteer ik ook ten volle begrijp me niet verkeerd.
Maar welke auto is wel volmaakt? Het staat buiten dit topic maar er zijn wel andere redenen dan een niet volmaakte automaat die mij doen twijfelen of de volgende auto weer een passat zal zijn.

Wicher[/quote]
met deze auto is totaal niks mis, ik ken deze auto en is nog in topstaat. ook is deze nog voorzien van een 4-traps automaatbak.. op het algemeen houden deze het wat langer vol dan de tiptronicbakken.

paul,

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Het gaat onderhand helemaal niet meer over de Lupo maar Paul hartelijk dank voor de geestelijke steun.

Wicher

Hop (0), 17 jaar geleden

Nou ik zal eens fatsoenlijk antwoord geven.
U heeft ten eerste geen automaat maar een automatische koppeling. U heeft de lupo 1.2 tdi 3l als ik het goed zie.
Die heeft eigenlijk een normale 5 bak ( maar u kunt met de pook wel schakelen door + of - te doen) maar de koppeling is automatisch. Maar in wezen zit er een normale 5 bak onder uw auto met kleine modificaties. Daarbij is het volkomen normaal dat die hortend rijdt. Het helpt om net voor het schakelen de gas pedaal iets op te laten komen en na schakelen weer rustig gas geven. Dit doet u normaal ook met een auto met koppeling en aangezien dit ook eigenlijk een normale versnellingsbak is maar die je met hendel naar boven en beneden kan schakelen. Het is eigenlijk hetzelfde als een smart, die rijdt precies hetzelfde.

Om terug te komen op een Lupo AUTOMAAT. Ik heb er een. Iedereen ...t uit zijn nek hier. Hij rijdt heerlijk. Schakelt niet anders dan een mercedes. Tuurlijk is een mercedes fijner, maar de lupo schakelt echt niet heel erg anders. Heel zelden voel je wel eens een lichte schok, maar dat voel je zelfs bij een mercedes.

Om het af te maken, ik heb 10 tallen mercedessen gereden. en ik heb proefgereden met een 1.2 3l lupo voordat ik de mijne kocht. Ik heb m inderdaad niet gekocht omdat ik m niet fijn vond rijden. Ze zijn echter wel heel erg zuinig. Dus het is een beetje een compromis, maar dat komt dus omdat het een half automaat is.

Maar een lupo automaat rijdt dus echt alsof je met een grotere auto rijdt en gedachte van vroeger dat een kleine automaat niet fijn is is echt grote onzin.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nog even ik lees vaak dat volkswagen slechte automaten heeft ; hoe zo?
volkswagen maakt zelf geen automaat zoals de meeste merken die dingen komen bij weet ik veel van dan en daarom vind je bij veel merken auto s de zelfde merk bak eronder.
dus als een zf bak bij volkswagen slecht zou zijn is die dat bij mercedes ook en bij al die andere merken.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.