324 bezoekers online

Volkswagen Golf VI: Vw Golf 2.0 TDI rookt en stinkt

Bouwjaar: 2009, Brandstof: diesel, Motorcode: 2-0 TDI

Na het plaatsen van een nieuw roetfilter en het aanmelden op het hoofdregelapparaat is na een aantal dagen de auto gaan stinken naar diesel en rookt hij enorm blauw-wit uit de uitlaat. Tevens verbruikt hij veel meer en zit er opeens brandstof in de motorolie. Verstuivers zijn uitgewisseld, geen resultaat. Compressie is goed dus niets aan de hand met de zuigerveren. Stationair loopt hij niet op 800 maar op 900 tot 1000 toeren. Vermogensverlies heeft hij ook niet.
Na twee weken sloeg de motor op hol en gaf hij de geest. Ruilmotor geplaatst en wat denk je? hij doet precies hetzelfde? Kan het zijn dat met het aanmelden van het roetfilter bij de dealer iets veranderd is aan de instellingen van de software wat me dus een motor gekost heeft? Of heeft iemand dit ook al eens gehad en heeft de oplossing> Ik weet het echt niet meer!!!!

Hansje S

Geplaatst door Hansje S , lid sinds 4 jaar geleden

17 Reacties

0

oldford, 4 jaar geleden

Het lijkt mij dat de motor te veel en te lang aan het regenereren is.
Zolang je dat niet op (laat) lossen blijven er motoren sneuvelen.
Dat kan een kwestie zijn van een sensor die niet goed reageert of verkeerd is aangesloten bij de wissel van het roetfilter.

Waarom werd het roetfilter eigenlijk vervangen?
Wat zegt de dealer hierover? Zij hebbe het roetfilter aangemeld en ook vervangen?
Wie heeft de ruilmotor betaald en wie heeft deze geplaatst?

0

Hansje S, 4 jaar geleden

De auto is uitgelezen en alles geeft "normaal" aan. De ruilmotor is door mij betaald en geplaatst in een bovag garage met mij samen.

0

Hansje S, 4 jaar geleden

Roetfilter was vervangen op advies van de dealer omdat hij helemaal vol zat en niet meer schoon te krijgen was>

0

oldford, 4 jaar geleden

Tja, niet alles is "normaal", zoveel is wel duidelijk.
Ben je nog voor het plaatsen van de ruilmotor bij de dealer geweest over garantie op de reparatie?
Want nu gaat dat moeilijk worden omdat je de ruilmotor zelf geplaatst hebt (of laten plaatsen dooe een andere garage).

Ik ben bang dat dit een hoop zoekwerk gaat worden (en dus duur).
Het enige alternatief wat je hebt is VW imiteren en het roetfilter uit de sofdtware laten schrijven.

Enne, totdat het definitief opgelost is niet meer mee rijden.
Als het echt noodzakelijk om te rijden is dan regelmatig (1 x per week of zo) de olie aftappen en verversen.

0

Hansje S, 4 jaar geleden

Dank je, ik ga maandag naar de dealer om de software te laten resetten of om erachter te komen wat nu wel aan de hand is. Het probleem is nl dat er geen lampje brandt op het dashboard......
Ik laat wel iets weten.

0

ricky, 4 jaar geleden

Je zegt brandstof in de motorolie, dat is sowieso al niet goed en een punt om als eerste naar gaan te kijken.
Wat is de motorcode?

0

Hansje S, 4 jaar geleden

Dat had de eerste motor ook. De tweede doet exact hetzelfde als de eerste die uiteindelijk gesneuveld is. Brandstofpomp, verstuivers en alles andere wat hiermee te maken kan hebben is gecheckt. Zou wel erg toeval zijn als deze motor precies hetzelfde probleem zou hebben. Moet volgens mij aan de software liggen. iets wordt niet goed aangestuurd en wordt dus door de sensor als normaal ervaren. Kan toch bijna niet anders toch? het is begonnen na het aanmelden van het nieuwe roetfilter. Van tevoren was dit niet.

0

Hansje S, 4 jaar geleden

Het is de motor van VW wwar de sjoemelsoftware inzit. EA189

0

oldford, 4 jaar geleden

Vergeet het vervangen van het roetfilter niet.
Mogelijk is er iets met een sensor in de uitlaat gebeurd, beschadigd, verkeerd aangesloten, zoiets.

Ik denk niet dat de software de oorzaak is, alhoewel dit wel weer een voorbeeld is van slecht uitgeteste software.
Regenereren gaat goed zolang alles "normaal" is.
Valt er 1 sensor buiten het normale patroon dan wordt er veel te veel en veel te lang extra diesel ingespoten, met de bovenstaande gevolgen.

0

henkrook, 3 jaar geleden

Hoe is het afgelopen ik heb het zelfde probleem

0

Billieboy, 3 jaar geleden

Ik heb het probleem ok eens gehad mijn passat TDI 1.9 rookte en stonk ook bij mij was de luchtmassa meter kapot...

0

Tmax, 2 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde aan de hand met mijn Golf ......is er ondertussen iemand waarbij het euvel opgelost is ?

0

Pieter Vanhees, 2 jaar geleden

Beste,

ik heb EXACT hetzelfde aan de hand.
Identiek verhaal als dat van jou.
Vandaag verstuivers getest en roetfilter geforceerd geregenereerd, alles prima.
Toch blijft ook deze nieuwe motor af en toe blauw/wit roken. Rijdt prima, geen storingen,... en toch zeker geen vertrouwen in.

Kijk er naar uit te horen van de verdere ontwikkelingen bij jullie!

Ik zal ook mijn bevindingen/oplossing nog delen met jullie.

Grtz

0

jaker, 2 jaar geleden

Hallo,Er is toch niet per ongeluk(beetje) benzine getankt?

0

Tmax, 2 jaar geleden

Haha grapjas,nee nooit !

0

Hans4040, 2 jaar geleden

Heren,
dit wordt een beetje verwarrend topic zo;
Wie reageerd nu op wie?

Pieter Vanhees is de vierde die met ditzelfde probleem zit en ook aanhaakt op een topic uit 2015.
Ik stel voor dat een ieder een eigen topic start, om zodoende wat gericht antwoord te kunnen geven.(dit wordt onoverzichtelijk)

mvg.
Moderator Problemcar.

0

jaker, 2 jaar geleden

reactie op hansje s Ik bedoelde niet recent maar langer geleden,je zal niet de eerste zijn die dat overkomt,Benzine sloopt de hogedruk pomp,waardoor metaalsplinters in de verstuivers komen en daar zware schade veroorzaken,delen van die splinters komen door de retour weer in de brandstoftank terecht en kunnen daarna opnieuw aangezogen worden.
Zou de hogedrukpomp controleren op slijtage delen in de leiding naar de brandstof galerij .
Spaanders in de verstuivers zorgen ervoor dat deze niet goed afsluiten en brandstof blijven geven,op de galerij staat immers altijd druk
Volgens mij is het vrijwel niet mogelijk de sensors verkeerd aan te sluiten (gecodeerde stekers).
Regenereren van het roet filter gebeurt ook niet zomaar de fabrikant is terdege op de hoogte van de slijtage aspecten voor de motor,Voorwaarden ,motortemperatuur,turbo,temperatuur voor en na de turdbo,,belastingsgraad van de motor,en dit wordt altijd! door een controle lampje aangegeven.
Tenslotte,Was het een complete ruilmotor Met pomp en verstuivers?
Indien ja,zijn deze ook ingeleerd op het motor regelapparaat?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.