Beste Mensen,
Ik had een vraag en dergelijken tijd een probleem.
Ik heb een probleem met het Schokken/Stotteren/Haperen van de motor! Ik heb volgende problemen opgelost zoals bv: NOX/Lamba Sensor weg laten schrijven, 4x Bobine’s vervangen waaraan 4x de Bougies ook zijn vervangen plus brandstoffilter. Wat zal het probleem meer kunnen zijn?
Dus een overzicht HOE en WAT:
VW GOLF IV 1.6 FSI 2003
MOTORSCHOKT!
Wat vervangen of gedaan?
- Uitgelezen geen foutcodes meer
- Boegie’s
- Pen Bobine’s
- Brandstoffilter
- NOx/Lamba laten wegschrijven
- Kat vervangen
- Gasklephuis schoongemaakt (ingeleerd)
- EGR Ingeleerd
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jordy/Refinha
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zijn de foutcodes als je hem uit laat lezen ?
Beste Kaleido1,
Bedankt voor je reactie,
Als ik me auto nou uitlees dan zie ik geen foutcodes meer!
Maar dat is wel raar want hij blijft wel schokken? Dan zou er inderdaad wel een foutcode moeten zijn maar dat geef niet. Hij zegt dat die geen foutcodes meer kan vinden!
5 jaar
Dat er geen foutcodes te vonden zijn, kan een gevolg zijn van het wegschrijven van de Nox-sensor.
Als het goed gedaan wordt, dan worden alleen de foutcodes van de Nox-sensor uitgeschakeld.
Wordt het wat amateuristisch gedaan, dan worden ALLE foutcodes uitgeschakeld.
Waarom is de kat vervangen? En is er gezocht naar een oorzaak voor het defect raken van de kat?
Is er al proef gereden met aangesloten diagnose-apparatuur om de signalen van diverse sensoren te beoordelen?
Doorrijden met deze storing zal wederom resulteren in een defecte kat.
Beste oldford,
Bedank voor je reactie,
Nee is door een professioneel gedaan. De kat is vervangen verwegen dat in de kat monoliet los was gekomen! de kat was ook al aan vervangen toe en vandaar dat die is vervangen en nu geen geluid meer en rijd weer goed. Alleen dat schokken dat is erg vervelend? Dus na de kat vervangen te hebben kon de garage ook niks over zeggen wat over het schokken? Dus ben nu radeloos wat het probleem nou is?
5 jaar
Tja, professioneel.
Voor gewone stervelingen (daaronder reken ik ook mezelf, ook al heb ik ervaring in chiptuning) is niet te beoordelen welke chiptuner echt professioneel bezig is of dat er wat wordt aangeklooid.
De meeste "tuners" weten niet eens hoe ze een sensor of een DPF handmatig moeten uitschakelen.
Daar gebruiken ze software voor. En dan is het maar de vraag hoe goed die software is en of dat een originele versie is of een gekraakte versie.
Waarom is de Nox/Lambda sensor weggeschreven? En welke sensoren zijn er precies weggeschreven?
Alleen de achterste Nox sensor of ook andere lambda sensoren?
Als je een belangrijke sensor lostrekt (b.v. de map sensor, luchtmassa meter of de voorste lambda sensor) krijg je dan een brandend motorlampje met een bijbehorende foutcode?
Kennelijk heeft de garage waar je nu bent dus niet proef gereden met aangesloten diagnose apparatuur.
Ik zou een andere garage zoeken die er meer verstand van heeft.
Ik heb hem laten wegschrijven verwegen dat me motorlampje elke keer na 40 km weer ging branden. En het best wel een dure grap was zo Sensor. De NOx + 2e Lamba dat heeft die weggeschreven Hij zie dat die bepaalde milieu van Volkswagen wat tegenwoordig in zit weg heb gehaald!
Wat zou dat schokken van komen eigenlijk? Of kan het van alles zijn en waar moet ik nog meer nakijken of laten nakijken.
5 jaar
En wat nog het raarste is als ik bv mij CLIMAtronic aanzet of het nou de airco of verwarming is blijft die gewoon normaal stationair draaien! Zodra ik het weer uit zet begin die erg te schokken me interieur verlichting zie je ook dimen en dan weer normaal, plus het feit dat ook nog eens me achterlichten ook even dimen en dan weer normaal zijn! En flink wat bonken of spuiteren uit de uitlaat! Wat is er nou allemaal aan de hand met me auto wil dit graag opgelost hebben heb iemand misschien hier ook weleens gehad?
5 jaar
Deze motoren hebben nogal eens last van vervuiling door koolafzetting op kleppen en verstuivers.
Dit uit zich dan vooral bij lichte belasting(stationair draaien).Bij inschakelen van verbruikers zoals licht, achterruit verwarming e.d. wordt de belasting verhoogd en meer brandstof ingespoten waardoor het probleem minder wordt.
Je zou een reiniger in de brandstof kunnen proberen in eerste instantie.
Beste Jaker,
Bedankt voor uw reactie, ja dat blijkt nu dan maar alleen ik heb al 3x + dat de garage ook nog een middeltje in gedaan! Maar helaas geen succes blijft steeds schokken! erg irritant aan het worden. Misschien zijn de verstuivers wel lekker schoon want dat zie ik natuurlijk niet maar waarom blijft die dan schokken? Hoe bedoel je kleppen bedoelt u misschien soms het Gasklephuis of EGR?
5 jaar
Ik bedoelde idd. de inlaat kleppen ,zie afbeelding, Deze aankoeksels kunnen zeer hardnekkig vastzitten en zijn soms alleen mechanisch te verwijderen(inlaatspruitstuk demonteren)
Mijn excuses voor een latere reactie,
Dat is een goede tip! Ik zal er wat mee doen ik hoop dat dat het probleem is, en niet een hele dure reparatie!
5 jaar
Refinha,
Is het niet het gasklephuis wat kapot is?.
Heb je deze al eens in de basisstand laten zetten of laten reinigen?.
Bij inschakelen van de airco word het toerental verhoogt.
5 jaar
Beste Primera P11,
Bedankt voor uw reactie,
Het gasklephuis is schoongemaakt en ingeleverd! maar wat zijn dan de symptomen van een defecte gasklephuis?
Want volgens mijn doet die het wel gewoon goed omdat je hem ook hoor bij het inleren!
Ja inderdaad zo lang die op hoge toerental dan merk je het niet zo erg.
5 jaar
Het gasklephuis was wel in te leren?.
5 jaar
[quote=jaker]Ik bedoelde idd. de inlaat kleppen ,zie afbeelding, Deze aankoeksels kunnen zeer hardnekkig vastzitten en zijn soms alleen mechanisch te verwijderen(inlaatspruitstuk demonteren)[/quote]
Wat Jaker hier aangeeft is vaak de oorzaak en verdient even de aandacht......
Grt. Paul
[quote=primera p11]Het gasklephuis was wel in te leren?.[/quote]
Ja hij is wel in geleerd zoals ik bij www.gerritspeek.nl heb ik de instructies opgevolgd. En dit heb ik dus gedaan!
Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KWP-2000 of CAN gebruiken
Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep; om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol KWP-2000 of CAN communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeeld van KWP-2000 engine controllers is de 2002+ B6 Audi A4 1.8T; voorbeeld van CAN motoren is de Mk5 Golf 2.0T FSI.
Ross-Tech heeft een (engelstalige) video-instructie.
Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]
Ga naar Group 060
[Go!]
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [ON/OFF/Next] om naar Basic Settings te gaan
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: ON'. In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VCDS (VAG-COM) in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [ON/OFF/Next] om Basic Settings te verlaten
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [Done, Go Back] en 'klaar is kees'
Alleen ik moet zeggen dat het gasklephuis best wel klein beetje open staat heel klein beetje! Weet niet of dit ook zo hoort?
5 jaar
[quote=P. Kelder][quote=jaker]Ik bedoelde idd. de inlaat kleppen ,zie afbeelding, Deze aankoeksels kunnen zeer hardnekkig vastzitten en zijn soms alleen mechanisch te verwijderen(inlaatspruitstuk demonteren)[/quote]
Wat Jaker hier aangeeft is vaak de oorzaak en verdient even de aandacht......
Grt. Paul[/quote]
Beste Paul,
Bedankt voor je reactie,
Ja inderdaad ik ga er zeker mee aan de slag als het weer lekker weer wordt dan. Dan zal ik de boel even flink schoonmaken!
Gr Jordy
5 jaar
Kan ik inlaat omzeilen ja of nee en hoe
4 jaar
Wat bedoel je precies met "inlaat omzeilen"? En waarom wil je dat?
De inlaat is een cruciaal onderdeel van een motor of het nu een diesel of een benzine motor is.
Zonder inlaat krijgt de motor geen lucht en zal dan niet aanslaan of draaien.
Dus in 1e instantie is het antwoord: Nee, de inlaat kun je niet omzeilen.
Je kunt beter een eigen topic starten, zodat we weten om welke auto het gaat.
Geef alle relevante informatie, zoals de klacht(en) en wat er al gedaan is.
Zijn er foutcode(s) of meetwaardes bekend? Plaats die dan erbij.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar