Volkswagen Golf IV: VW GOLF V5 AUT Koude motor niet doorschakelen!!!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,3 V5

beste leden,



een golf v5 gekocht wat niet lekker stationair draait en als de motor koud is niet overschakelt. schakelt pas om 5-6000 toeren en blijft hangen op versnelling 3.

als de motor netjes 90 graden aangeeft niets aan de hand en schakelt hij heel soepel.


kan het te maken met de olie en filter die erin zitten??

uitgelezen en kreeg de volgende foutcodes.


00652 schakelbereik regelaar niet plausibel signaal

17755 sensor nokkenaspositie / motorsnelheidssensor

18032 transmissieregelmodule

als het toch aan de module lag denk dat die helemaal niet zo schakelen.

alvast bedankt

mvg

ferhat66

Geplaatst door ferhat66 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

17755 P1347 Cilinderrij 2: nokkenaspositiesensor (G163) / krukaspositiesensor (G28): onjuiste verhouding (www.gerritspeek.nl)

Dit is de eerste en meest vervelende storing die erin kan staan en ook de eerste die opgelost moet worden wil je verder kijken naar die andere storingen. Betekent dat de ketting of is versprongen of is opgerekt of als je een nokkenasversteller hebt dat dan de regelklep hiervan defect is (het kan maar meestal ligt dit aan de ketting zelf). Ik zou de timing van de distributieketting maar eens laten controleren. Of gewoon terug gaan bij wie je hem hebt gekocht en daar verhaal halen.

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zeg net als ricky dat het probleem zit in de ketting, is de zwakste schakel in dit blok.
ervaring is helaas de leermeester bij deze motoren... Hoeveel vlieguren heeft de golf al gemaakt?


Nu te doen:
timing controleren, zou er voorzichtig mee zijn en niet door rijden. Oorzaak zijn meestal de kunststof span en geleide elementen waardoor de ketting slap komt te staan. Een kenner hoort dit trouwens zo, zeker bij koude motor.

Als de ketting verspringt heb je 20 kromme kleppen 20 nokvolgers en 2 nokkenassen die in een klap een economisch totaal los aan schade aan je auto veroorzaken.

Het blok heeft nokkenasverstellers, op beide nokkenassen. Ook deze kunnen stuk en staan op een goede 2e plaats. Hoe dan ook, het klepdeksel moet er vanaf om beide te controleren.

ferhat66 (0), 10 jaar geleden

ik heb de auto zo gekocht en toen liep die op 4 poten. nieuwe bobine erop en ging goed behalve de toerental bleef schommelen op 680/720. eenmaal auto buiten gezet voor een proefrit schakelde hij opeens niet meer over en bleef haken op zn 3. versnelling. na 4-5000 toeren schakelde hij. vandaag wat rondgebeld en heb me laten vertellen dat een bakspoeling/verversing de grootste problemen zou verhelpen.

de timing zou op zich wel kunnen zijn maar denk niets te maken met het overschakelen!!


denken jullie dat de spoeling van de bak kan helpen voor het te laat overschakelen??

mvg

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=ferhat66]de timing zou op zich wel kunnen zijn maar denk niets te maken met het overschakelen!![/quote]
Indien de motor overslaat zal de automaatbak niet juist / goed schakelen.
Eerst timing controleren...

Gr. paul

ferhat66 (0), 10 jaar geleden

ik ben er 150 km mee terug gereden naar huis niets aan de hand en na een bobine begon die niet meer te rijden. nadat toch 3 man timing zegt ga ik niet eigenwijs doen en controleer de timing wel.

iemand toevallig tips hierbij. nooit een v5 op timing gezet wel gezien. geen speciale gereedschap nodig??

mvg

ferhat66 (0), 10 jaar geleden

Hoeveel vlieguren heeft de golf al gemaakt?

240,000 waarvan ongeveer 170,000 in de lease zat.

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de eerste ketting er nog in zit is ie gewoon aan de beurt, de meeste halen de 2 ton niet....

ferhat66 (0), 10 jaar geleden

maandag ga ik er eerst even naar laten kijken. moet de motor en bak eruit voor een kettingwissel??

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=ferhat66]maandag ga ik er eerst even naar laten kijken. moet de motor en bak eruit voor een kettingwissel??[/quote]
bij een golf volstaat het de versnellingbak uit te bouwen, er is dan voldoende ruimte. motor kan op zijn plekkie blijven.

ferhat66 (0), 10 jaar geleden

ik wil ook de olie van de bak verversen maar wel compleet zoals de zogenaamde powerflush. is het toevallig ook mogelijk als ik hem eruit haal en met kantelen alles eruit krijg??

leo golf V5 20v 2002 auto (0), 10 jaar geleden

Eej. Ik zou je oil maar is verversen en je filter van je bak. Want distributieketting heeft er niks mee te maken. Want als die verspringt is ie 9 van 10 keer gewoon rot je motor. Lopen ie kleppen tegen je zuigers. En start ie echt nie meer. Ik zou die ketting echt niet vervangen want het helpt nie. En het kost duur.

leo golf V5 20v 2002 auto (0), 10 jaar geleden

Ik zou je bak echt laten verversen en je filter dan is het eigenlijk bijna altijd op gelost. Want als ie warm is doet ie het wel goed. dat had ik zelf met mij v5 20 v uit 2002. Dus heeft niks met je distributie ketting te maken. En die gaan bijna nooit verot. En hij verspring meestal gelijk een eind en dan zitten je kleppen in je zuiger. En als het 1 tandje zou verspringen. Start ie nie goed en heeft hij geen pks. is een kwaaltje bij die automatenbakken. Maar het probleem is dat het bij de meeste nie ververst word en maar blijven reiden. Groeten leo

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Slecht schakelgedrag van de automaat zou idd kunnen komen door oude olie maar meestal is de bak dan gewoon verrot vw kennende... de storing 17755 sensor nokkenaspositie / motorsnelheidssensor krijg je niet door oude bakolie hoor Leo.....

leo golf V5 20v 2002 auto (0), 10 jaar geleden

Jha dat klobt. Maar een vraagje. golf 4 v5 5bak automaat. 2002 probleem is als ie koud is schakelt hij nie over naar ze 2. Als je dan tijdje hebt gerden en hij word warm schakeld hij over. En dan blijft hij het ook doen en schakelt super. En zijn ook geen storingen op het scherm. Soms is hij koud en schakeld hij wel gelijk over. Oil is schoon. Is het soms elektrich. Of weet u wat het probleem is. Alvast bedankt gr. Leo

audia4 (0) PRO, 10 jaar geleden

motor en bak uitlezen met testkast. dan eerst zorgen dat er geen motorstoringen zijn, pas daarna is de bak te beoordelen. zoals eerder genoemd, het wel of niet goed lopen van de motor beinvloed de elektronica van de bak.

Helaas het is softwarematig niet anders geprogrammeerd en dit is de enige juiste manier van storingzoeken/ oplossen.

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Het enige elektrische probleem wat Ferhat kan hebben waardoor je ook zijn opgeslagen storing (nokkenas/krukas) kan krijgen (die jij dus niet hebt Leo dus jouw probleem is een andere) kan zijn dat de elektrische regelkleppen voor de nokkenasverstellers niet juist werken. Dit kan komen omdat ze gewoon stuk zijn of door vervuiling (vaak bij Touareg v6 gezien, zelfde soort/type motor). De verstellers kunnen behoorlijk wat verdraaien en bij een verkeerde aansturing staan ze niet in de juiste positie waardoor je hetzelfde krijgt als dat je ketting 1 tand is versprongen met dus de storing nokkenas/krukas als gevolg.

leo golf V5 20v 2002 auto (0), 10 jaar geleden

[quote=ricky]Het enige elektrische probleem wat Ferhat kan hebben waardoor je ook zijn opgeslagen storing (nokkenas/krukas) kan krijgen (die jij dus niet hebt Leo dus jouw probleem is een andere) kan zijn dat de elektrische regelkleppen voor de nokkenasverstellers niet juist werken. Dit kan komen omdat ze gewoon stuk zijn of door vervuiling (vaak bij Touareg v6 gezien, zelfde soort/type motor). De verstellers kunnen behoorlijk wat verdraaien en bij een verkeerde aansturing staan ze niet in de juiste positie waardoor je hetzelfde krijgt als dat je ketting 1 tand is versprongen met dus de storing nokkenas/krukas als gevolg.[/quote]

leo golf V5 20v 2002 auto (0), 10 jaar geleden

Okej. Ik ben nog even naar de grage geweest een kennis van me auto grage bedrijf in Dirksland. En die zij goedkoopste oplossing is oil verversen. Dat heeft hij gedaan. met een soort toevoegings tubetje erbij. de oude oil zag er schoon uit maar dat zegt nie altijd wat. Dus heb die dag savonds nog even goed warm gereden. Volgende ochtend toen ik hem pakte deed hij het gelijk goed schakelde over bij 1500 a 2000 toeren. Dus tot nu toe al 2 weken doet hij het super. binnenkort verversen we nog een keer met een nieuw oil filter. Want is wel even werk het filter vervangen je kan er slecht bij aan de voorkant. gelukkig is het probleem opgelost. Bedankt voor jullie reacties. Groetjes leo

ferhat66 (0), 10 jaar geleden

beste mensen,

sorry voor een late reactie maar de golf rijd weer als een monster. nieuwe bakcomputer gekocht en hij deed het weer. dus slotjeee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.