Beste Forummers,
Ik heb een probleem met mijn VW LT35 Bus. Deze komt niet meer op bedrijfstemperatuur. De Koelvloeistof blijft op of onder de 70 graden hangen. (lager kan niet op het dashboard)
Twee weken geleden heb ik de bus voor APK weggebracht en toen ook een kleine olielekkage in de krukaskeerring en de pakking van de kleppendeksel laten verhelpen.
Uiteindelijk alles netjes uitgevoerd en schoongemaakt. Radiator is ook schoon gemaakt aan de buitenkant na 14 jaar vliegjes en andere rotzooi erin gewaaid te zijn.
Toen ik de bus ging ophalen bleek de motor niet meer op temperatuur te komen. Na navraag bij de garage en enige uitzoekwerk bleek volgens hun de Visco koppeling/Koelvin defect.
Nu heb ik een nieuwe besteld uit Duitsland en deze laten monteren. De auto weer opgehaald maar nu blijkt dat de motor nog steeds niet op temperatuur komt. Volgens de garage is de nieuwe koelvin ook niet goed en moet deze terug en weer een nieuwe geplaatst worden. een beetje jammer, want voordat ik de auto bracht werkte alles gewoon prima!
Als alles afgekoeld is is de koelvin/visco koppeling met de hand goed rond te draaien. Mij lijkt het dus gek dat deze niet goed zou zijn.
Gisteravond even op de snelweg gereden. Bij een snelheid van 100 tot 120 komt de temperatuur iets omhoog, maar nog niet echt voorbij de 70 graden.
Rij ik vervolgens plankgas een aantal kilometer 140, dan gaat de temperatuur ineens hard omhoog netjes richting de 90 graden om daar dan te blijven hangen en vervolgens weer af te koelen naar 85 graden, wat de bedrijfstemperatuur is.
Door de lagere temperatuur is het brandstofverbruik naar mijn idee een stuk hoger, en het lijkt mij voor de motor ook niet helemaal gezond.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik hoor het graag.
Thomas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=ThomasVWLT]Beste Forummers,
Rij ik vervolgens plankgas een aantal kilometer 140, dan gaat de temperatuur ineens hard omhoog netjes richting de 90 graden om daar dan te blijven hangen en vervolgens weer af te koelen naar 85 graden, wat de bedrijfstemperatuur is.[/quote]
toevoeging: Vervolgens blijft de temperatuur ook netjes rond de 85 graden.
Thermostaat al gecontroleerd?
10 jaar
Hoi Richard,
Volgens de garage is de thermostaat in orde. Ik ben bij een VW garage geweest voor een second opinion. Daar werd ook aan de thermostaat gedacht en zelf denk ik dat ook.
Nu kan je niet zo makkelijk bij de thermostaat bij dit model volgens mij, anders had ik het direct laten vervangen.
10 jaar
Hallo, aan de bestuurderszijde bij de carterpan boven de vooras, zit in de koelvloeistofslang een vacuumbediende klep, indien deze defekt is, komt de motor niet goed op temperatuur.
Kijk hoe deze staat bij niet draaiende motor en verdraai deze met de hand en zet deze dan vast in die stand met een tie wrap of iets dergelijks.
Graag terugmelding van het resultaat.
Het gaat om deze klep :
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-techn...
Groet Jan227.
Hoi Jan227,
Bedankt voor je antwoord. Zodra het even droog is ga ik kijken of ik de klep kan vinden.
Hoe weet ik dat deze niet goed staat?
Als ik deze vast zet met een tie wrap, en het is de oplossing, moet deze dan vervangen worden?
M.v.g.
Thomas
10 jaar
Hallo, het kan zijn dat het armpje van de klep niet zichtbaar is omdat er een afdekkapje overheen zit, deze kun je er afwippen. Bij niet draaiende motor staat het armpje van de klep waarschijnlijk op 5 uur. Verdraai deze voorzichtig tegen de klok in tot de aanslag (ong op 2 uur) en zet deze vast.
Indien dit verbetering geeft, is het de vraag waarom de klep niet uit zichzelf verdraait (vacuumprobleem, klep defekt etc).
Groet Jan227
Hoi Jan227,
Ik heb zelf de klep niet kunnen vinden, maar bij de garage konden ze deze wel aanwijzen. Ik weet nog niet of ze er ook wat mee gedaan hebben.
Vanmorgen naar de garage geweest om de thermostaat maar te vervangen. Helaas heeft dit ook nog geen effect.
Visco koppeling is dus vervangen, Thermostaat is dus vervangen.
Bij de garage willen ze de temperatuursensor vervangen. ik vermoed niet dat dit veel uithaalt, aangezien de motor door het niet op temperatuur komen ook meer brandstof verbruikt, dus alleen een sensor zal het probleem niet zijn.
Even los van deze klep, zijn er andere oorzaken waardoor brandstofverbruik hoger kan zijn en de temperatuur niet oploopt.
Grt
Thomas
10 jaar
Hallo, brandstofverbruik is mede afhankelijk van de motortemperatuur. Alle overige oorzaken voor het niet op temp komen zijn wel uitgesloten lijkt me.
Koelvl sensor zou kunnen , maar is eenvoudig uit te sluiten zonder deze te vervangen, namelijk tpv de sensor met een infrarood thermometer de temp meten en kijken wat het instr paneel en/of het meetwaardenblok aangeeft, komt dit redelijk overeen dan zal vervangen van de sensor geen verbetering brengen.
Groet Jan227
Gisteren heb ik de bus opgehaald.
De Thermostaat is vervangen, en omdat dat niet hielp is de Visco koppeling nogmaals vervangen (vervangend exemplaar opgestuurd door de Duitse webshop).
Beiden hebben geen resultaat gehad.
Gisteravond heb ik ruim 50km gereden, zonder dat de motor warm werd. Eerst met alleen een karton voor de radiator, later ook nog met de visco koppeling vastgetaped met een klein stukje ducktape. In het laatste geval wil de koelvloeistof wel ietsjes warmer worden, maar nog steeds niet de gewenste temperatuur.
De garage heeft de klep nagekeken en deze zou goed moeten zijn. Gisteren hebben we ook nog met de computer de temperatuur uitgelezen, deze liep gelijk met de temperatuur op het dashboard op bij stationair draaien en lang gasgeven. Echter bij rijwind of het draaien van de fan koelt de motor weer zeer snel af.
Ik ben een beetje lost. Ik heb het vermoeden dat er iets niet goed gemonteerd is bij het vervangen van de krusaskeering en het krukashuis. Ook is de kleppendeksel er af geweest om schoon te maken en de pakking vervangen. Voor de APK is er ook het een en ander met de remmen gebeurd, maar dat kan hier volgens mij niet mee te maken hebben.
De radiator is geheel los geweest, en ook enkele slangen. Ik ga volgende week maar naar een andere garage, want voor mij is de bus zo niet bruikbaar.
Mocht iemand nog een idee hebben, dan hoor ik het graag.
10 jaar
Zou het dit zelfde probleem kunnen zijn:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
10 jaar
Koelvloeistof bijmengen met water is vaak oplossing, 50/50 verhouding. 4 a 5 liter koelvloeistof koelt snel af met zo'n radiator. Ik denk dat ze pure koelvloeistof erin hebben gedaan, wat sneller afkoelt. Kijk anders in gebruikershandleiding van auto wat mengverhouding is.
10 jaar
Hallo, wat heeft men aan de vacuum klep nagekeken /getest? Deze klep zou zelfs inwendig defekt kunnen zijn, dus het armpje beweegt wel, maar inwendig wordt hij niet gesloten/geopend, mijn advies is om dit eerst zelf voor 100% zekerheid uit te sluiten. Dus klep eraf (laten) halen en dan in de klep kijken wat er gebeurt bij bedienen van het armpje.
Groet Jan227
Hoi Jan,
Ik weet niet hoe ze dat getest hebben. Ik heb zelf met de hand de klep open en dicht gemaakt en dan hoor je wel iets openen en dichtgaan.
Tevens heb ik deze handmatig open gezet en even klem gezet met een schroevendraaier en de motor stationair laten draaien, wat weinig verschil maakte naar mijn idee.
Ik heb de bus deze week naar de VW dealer gebracht voor een controle. Zij hebben alles nagekeken en vermoeden dat de thermostaat open blijft staan.
Aangezien deze net is vervangen heb ik er niet veel behoefte aan deze weer te vervangen, omdat ik er geen vertrouwen in heb dat dit het probleem op lost, los van het feit dat dit bij VW ruim 200 euro ging kosten.
Zit er bij dit model ook nog een klep bij de radiator of niet?
Weet iemand een goede betaalbare garage in de omgeving van Gouda die eventueel hier mee verder kan. Ik kan zelf hand en spandiensten verlenen of zou het graag zelf doen met behulp van wat aanwijzingen, maar mis het speciale gereedschap en kennis om het thuis op de oprit op te pakken.
M.v.g.
Thomas
10 jaar
Hallo, enige klep in buurt van de radiateur is volgens mij een magneetklepje naast het koelwater expansie tankje, deze magneetklep stuurt de vacuum klep aan die je gecontroleerd hebt. Overigens kun je het juist functioneren van die klep niet stationair testen, alleen bij een proefrit.
Dus mijn advies is, om de klep in de stand "gesloten"vast te zetten met bv een tie wrap en dan een proefrit te maken.
Groet Jan227
Hoi allemaal,
Ik heb de bus een tijd geschorst gehad vanwege een lange afwezigheid. Nu wil ik dit probleem weer gaan aanpakken.
Zou het kunnen zijn dat de webasto standkachel hier op een of andere manier nog mee te maken heeft?
M.v.g.
Thomas
9 jaar
Hoi Jan,
Ik ben met een aantal mogelijkheden naar de garage gegaan, onder andere met jouw verhaal en dit topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Nu blijkt in ieder geval het magneetklepje naast het koelwater expansie tankje niet meer goed te zijn. Dat is de "028 906 283 A" onderdeel.
Zojuist heb ik deze besteld bij de VW garage. Dinsdag hopelijk binnen en dan kunnen we deze vervangen.
In de tussentijd is er getest door de vacuum slangen met elkaar te verbinden en dan is de temperatuur in ieder geval tot de 80 graden gekomen.
Ik ben benieuwd of het straks met het nieuwe onderdeel weer tot de juiste temperatuur wil komen.
Als ik meer weet laat ik het weten, maar bedankt alvast!
M.v.g.
Thomas
9 jaar
Magneetklep bleek inderdaad het probleem te zijn
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar