Wij hebben hier een vw lupo staan 1.4 16v met ahw motor.
De klant heeft een klacht dat hij te veel brandstof verbruikt.
Uitgelezen geen foutcode's
We hebben 4-gastest gedaan lambda is 0.9 co is 4.5 % hc is 650 .
De lambda sonde getest en die schommelt mooi tussen 0,2 en 0,8 volt
Bougie kabels al eerder vervangen
loopt op 4 cilinder , niet heel mooi maar alle cilinders doen mee.
De auto heeft wel 230000 km gereden , moeten nog compressie meten.
Iemand ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maak het gasklephuis eens schoon en zet hem in basic settings.
Gr. Harry
Spruitstuk gescheurd of het flexibele deel. Temperatuur sensor geeft die wel de goede waarde aan ? Succes.
gasklep huis was reeds al een keer schoongemaakt en ingeleerd. Gaf nadien geen verbetering.
We gaan nu de pakking vervangen tussen spruitstuk en voorpijp. Hij lijkt daar te lekken.
Spruitstuk is niet gescheurd .
Temp. sensor is goed.
Uitlaat dichtgemaakt, map sensor schoongemaakt . Geen verandering.
Compressie gemeten is op alle vier de cilinders +- 10 bar .
De auto begint wel verschrikkelijk blauw te roken als je de motor even een 30 sec op toeren houd. ( blauwe rook )
We houden jullie op de hoogte.
Ideeen altijd welkom.
Wat je meet is waarschijnlijk gewoon olie wat hij continue staat te verbranden. Heb dit wel eens gehad met Golf 4 Akl motor, ook na 30 sec opeens roken en als je even een stukje ging rijden dan was het weer weg en dan was de uitlaatgastest ook beter.
Denk dat de olieschraapveren vast zitten.
pendelt de lambdaspanning nu met dichtgemaakte uitlaat ook nog tussen 0.2 en 0.8 volt?
Dat is toch onmogelijk met een co van 4.5% ?
Zou het miss. kunnen zijn dat de lambdasonde op het verkeerde moment de spanningssprong maakt?
Je kunt de motor even spoelen met Forte, en dan maar hopen dat de veren los komen.
Gr. Harry
Wij hebben de motor reeds gespoeld met forte motor flush, daarna ververst en oil fortiefier toegevoegd.
@ garage van horne. Ja de lamdaspanning pendelt nu nog steeds met dichte uitlaat.
We hebben reeds toch de temp. zender vervangen en de map sensor , dit geeft geen resultaat.
Iemand wel eens gescheurde inlaatspruitstukken meegemaakt ? Of het zij een ECU ( Magnet Marelli).
Wij zitten even op een dood spoor.
Een lek in de inlaat kun je zoeken door remreiniger er omheen te spuiten dan gaat hij anders lopen.
Heb je geen vacuum lekje ergens ?
Gr. Harry
Wellicht een verstopte carterventilatie.
Gr John
We hebben geen lekkage kunnen vinden in het inlaatspruitstuk.
De carterventilatie is open .
Ik heb gisteren 100 km met de auto gereden , gaat in principe allemaal goed maar was alleen een halve liter olie kwijt. Dus dat is 5 liter op 1000 km !!
Ga toch uit van versleten zuigerveren als grootste probleem.
Leuk klusje toch?
Onze lupo AHW uit `99 had een vergelijkbaar probleem. Ik had de katalysator vervangen voor een 2e hands exemplaar. De motor liep goed, verbruikte inderdaad iets meer en enkele maanden later bleek bij de APK dat de CO te hoog was. Ik had de verkeerde katalysator gemonteerd, eentje met de lambda sonde achter de kat in plaats van er voor. Na het monteren van de juiste kat was het probleem verholpen.
De benzine lupo`s zijn er zowel met 1 als met 2 lambda sonde`s. Als de lupo 2 lambda sondes heeft dan zit de 1e in het uitlaat spruitstuk en de 2e achter de kat. Als de lupo 1 lambda sonde heeft dan zit deze in de voorpijp net na het uitlaatspruitstuk.
Zou dit ook het geval bij jou kunnen zijn?
Ben.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar