na het starten van mijn T3 camper, loopt de temperatuurmeter binnen enkele seconden naar de max.
durf hem niet zo lang te laten draaien tot er e.e.a. vastloopt. geen plas onder de auto.
waar kan het aan liggen?
gr. onno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er nog wel koelvloeistof in het systeem??? Zo ja??? De motor zal toch minstens 10 minuten nodig hebben om op temperatuur te komen. Dus is er iets mis met de meter.
Is de koelvloeistof allemaal weg?? dan eerst maar proberen te vullen.. Dan verschijnt de plas onder de auto echt wel. Het kwaad is dan onderweg geschied, maar toen is niet opgevallen dat de meter ook al naar het maximum liep.
ontluchten is het recept, en dat is bij deze wagens een aardig verhaal. (radiateur zit 5 meter van de motor weg, en een stuk hoger dan de motor)
ontluchten moet dan ook voor gebeuren, en stom genoeg wil het wel eens helpen de bus met de neus omhoog te zetten. (dan komt de lucht ook echt naar voren toe)
Grill weg en op de radiateur zit een messing ontluchting dop 13 . Motor met wat meer toeren dan stationair dat dopje lossen tot er een staal vloeistof uit komt . Tankje bij de motor vol en bij de bumper meer dan half en die blijven controleren. Extra koeling voor in de bergen is ook te monteren vooral als er een verhoogd dak op zit.
Groeten.
Hallo, als de motortemp vanaf koudstart echt binnen enkele seconden naar max loopt op de meter, dan lijkt me dat eerder een afwijking in de meter oid. Dit is eenvoudig te controleren door bv de temperatuur van het motorblok tpv de kvl temp sensor te controleren met bv een infrarood thermometer., Groet Jan227
allemaal bedankt,
inmiddels ook weer een uurtje kunnen klooien in dit hectische bestaan.
koelvloeistof zit er nog in, ook na ontluchten geen verbetering (zit er naast het resevoir achter de achterbumper nog één?)
thermostaat (had ik nog liggen) verwisseld en dit leek iets beter.
kan ook te maken hebben met meer toeren tijdens ontluchten (waterpomp harder draaien).
nog even bang geweest de stekkertjes verkeerd te hebben aangesloten, maar ook dat lijkt niet uit te maken.
hoe dan ook lijkt de motor oververhit te raken en twee thermostaten met hetzelfde verhaal lijkt me onwaarschijnlijk.
hoe test ik de waterpomp? en geeft een gebrek aan olie niet hetzelfde resultaat?
thermometer ervoor houden moet ik nog proberen.
bedankt voor het meedenken alvast.
gr. onno
12 jaar
Aan de kop zitten verscheidene sensoren . De verste is van de oliedruk zo ook die op het oliefilterhuis.
Meet of je 10 volt meet op de sensor op of bij het termostaathuis .Deze spanning is zo afgeregeld om een afwijkende waarde van de accuspanning voor te zijn. Trek dit draadje los en controleer of de wijzer toch naar max .gaat.(sluiting)
Zo'n diesel heeft zeker 10 min. nodig om warm te worden. Niet direct in paniek schieten. De 5 liter in het carter worden samen warm door de warmtewisselaar bij het oliefilter. Kortom weet zeker dat het systeem vol zit met koelvloeistof .Waterpomp met een losse vin heb ik nog nooit gezien. Sterkte.
Correctie de temperatuursensor zit op de watermond aan de zijkant van de kop.Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar