Volkswagen Passat: Wegzakkend rempedaal

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TFI

Hallo techneuten,

Ik heb een probleem met het langzaam wegzakken van het rempedaal bij draaiende motor.
Bij stilstaande motor blijft pedaal hard (ook na vasthouden rempedaal.
Heb op dit forum diverse soortgelijke topics gelezen maar daar niet de link/hind gelezen waar ik naar zocht.

Wat er vooraf is gebeurt staat hieronder
- Remklauw rechts achter vervangen wegens kleine lekkage.
- Op ouderwetse manier (met 2 man) geprobeerd te ontluchten
- Hoofdremcilinder om zeep geholpen en vervangen door nieuwe
- Systeem daarna 2 maal ontlucht met easybleed ( van RA, LA, RV en LV). Minimaal 1/2 liter per cilinder doorgepompt
- Ontluchtingsnippels dicht gedraaid nadat vloeistof stroom zonder luchtbellen was
- Bij 2e maal ontluchten motor op contact gezet

Aangezien rempedaal hard blijft bij stilstaande motor hard blijft ga ik er vanuit dat systeem goed ontlucht is.
Pas als motor loopt begint pedaal te zakken. Pompen helpt niet (dat je het eventuele lucht samenperst en samengepertst houd)
Als motor uit is en je zet hem op contact maakt dit geen verschil. (pedaal is en blijft hard)
Tevens geen lekkages en verlies van remvloeistof.
Auto remt goed, trekt niet scheef.
Op natte / gladde ondergrond werkt ABS

Heb de indruk dat pedaal voor die tijd ook well wegzakte maar niet in die mate zoals nu.
Padaal voelt slap aan............

Heb vandaag in Caddy (2011. 15.000 km) zelfde situatie na gebootst en was vrijwel het zelfde met die uitzondering dat pedaal niet zo hard wegzakte.
(dus hard bij stilstaande motor en langzaam wegzakkend bij draaiende motor)


Wie o wie heeft enig idee wat hier aan de hand is

Rem-boo

Geplaatst door Rem-boo (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb ditzelfde verschijnsel een keer gehad met een vectra je druk de remolie door de abspomp heen bij stilstaande auto , als je rijd gebeurt dit niet .

Eild (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb het zelfde probleem met een golf 4
Begrijp van andere forumleden dat dit een meer voorkoment en hardnekkig probleem kan zijn.
Dat hij alleen wegzakt met draaiende motor komt omdat de rembekrachter (Vacuum) dan werkt en je dus een veel grotere kracht (lees druk) op het remsysteem zet.
Wat je nog een mogelijkheid is dat er lucht in je abs pomp is achtergebleven. Dit krijg je er met normaal ontluchten niet uit.
Laat het remsysteem in de garage met een "testkast"ontluchten.

Groet,

Eild

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.