Volkswagen Golf: wiellager golf cabrio

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

ik wil mijn voorwiellager vervangen aan de bijrijderskant nu stuit ik op een paar problemen ik krijg mijn draagarm niet los van mijn fusee ik heb de moer los gedraaid en de bout verwijderd hoe krijg ik hem nu van mijn fusee af het zelfde probleem heb ik met mijn spoorstang splitpen verwijderd moer losgedraaid maar krijg hem er niet uit heb je voor deze handelingen soms speciaal gereedschap nodig zo ja wie kan mij advies geven het betreft een golf cabrio uit 1986 1.6


groetjes walter

walter11896

Geplaatst door walter11896 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

deze kunnen gruwelijk vastzitten ja, de fuseekogel is nog wel te doen door een klein plat beiteltje in de groef te slaan, en dan met een eindje pijp de fusee uit de veerpoot te wringen.( Of eigenlijk beter gezegd, de draagarm naar beneden uit de veerpoot trekken).

Wat betreft de truurkogel, daar zijn speciale trekkers voor in de handel, maar het KAN ook anders, dit doe je echter wel op eigen risico, ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid.

Draai de moer weer terug op de bout zodanig dat de bout ongeveer vlak zit met de moer, je hebt nu als het goed is nog een paar milimeter spel tussen de moer en de stuurarm. Sla met een redelijk grote hamer een paar keer rondom tegen de stuurarm, om de pen te laten schrikken, en geef een flinke rake klap op de kop van de bout.

Mogelijk 1, hij is los
Mogelijkheid 2 De draad ligt eraf, pen is krom en je moet een nieuwe stuurkogel kopen.

succes Marcel

walter11896 (0), 18 jaar geleden

oke bedankt voor de info ga ik morgen even proberen heb ik gelijk nog een vraagje erin gaat dat net zo moeilijk als eruit of moet ik ze invetten

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

lichtelijk inspuiten met bijvoorbeeld WD-40 volstaat.

Succes Marcel

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Tot nog toe altijd stuurkogels gedaan zonder wipper, die ligt mooi te zijn in de kast! Even flink aan de zijkant slaan terwijl je iets druk op de stuurstang houdt. Je moet er even slag van hebben en goed hard kunnen slaan. Ik ben er niet zo'n voorstander van om de kogel in het verlengde een klap te geven, het lukt zo ook wel. Alleen als de kogel vernieuwd word doen we ze op deze wijze.

Sytze

walter11896 (0), 18 jaar geleden

oke ga ik proberen op deze manier nog even iets als laatsen maak ik toch mijn veerpoot los van het fusee of is dit verstandig om eerst te doen ivm spanning veerpoot

jongens hartstikke bedankt voor de info

groetjes walter

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

niet in het verlengde slaan graag, de kogel gaat er aan.

Remedie is: 3 kg moker achter het lichaam houden waar de kogel in zit, als massa. Moer een paar mm lossen (niet er af want als je misslaat is de draad zeker stuk) en met een andere zware bankhamer even een flinke klap aan de andere zijde. Kogel springt als vanzelf uit zijn conus. Bij montage de conus droog monteren, anders raakt hij los en lubbert het gat uit. De schroefdraad van de kroonmoer mag wel in het kopervet. Onderste bouten van de schokbreker/veerpoot tussen het lagerhuis niet losmaken, anders kun je meteen gaan uitlijnen.

Bovenste schotel van de veerpoot onder de motorkap kun je losnemen, de veer blijft dan nog gewoon op zijn plek. Kunt dan het hele zaakje uitnemen.

Heb je om het lager in de persen een goed stempel, deze lagers hebben een dunne buitenring die je zo stukmaakt. Hij moet zuiver recht en met een goed passend stempel in het gat gedrukt worden terwijl het lagerhuis goed ondersteund wordt. Al zo vaak gezien dat mensen zelf een lager vervangen hebben die na 200 km weer aan gort is......

Let ook even op de passing van de wielnaaf, ter plaatse van het contactvlak met de lagerbinnnenring. Deze zijn vaak ingesleten en moet je dan vervangen.

Als je een plaatje wilt hebben van het geheel, pb mij dan even.

walter11896 (0), 18 jaar geleden

hoi harry heb je even een mailtje gestuurd

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Nu moet het toch echt lukken! Allemaal goeie aanwijzingen. Mocht je nu nog problemen hebben kun je beter iemand erbij halen die iets meer verstand van auto's heeft.

Sytze

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

berichtje is onderweg, laat mij ffe weten als ie in jouw spambox is beland, dan ga ik n.l. mijn internetprovider eens ophangen.........

walter11896 (0), 18 jaar geleden

zou eigenlijk vandaag al beginnen maar kwam door allerlij bezoekjes bij schoonmoeder en moeder(fijn he pasen) er niet meer aan toe ga nu morgen maar beginnen na het werk zal jullie nog wel even laten weten of het gelukt nogmaals allemaal bedankt voor de info

walter11896 (0), 18 jaar geleden

zo nog even ter info draag arm is los van het fusee alleen krijg de spoorstang niet uit het fusee althans het kogelgewricht ga nu maar naar de winkel om een spooreindstang verwijderaar te kopen zag ze in een catalogus staan voor 45 euro ex ben ik gelijk van het gezeur af en me blauwe nagel en natuurlijk hopen dat het hier wel me lukt

groetjes walter

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Lukt ook wel zonder hoor, bij ons ligt ie ook maar in de kast stoffig te worden. ff een tetter op de zijkant en floep, eruit! Klaar in een wip.

Sytze

walter11896 (0), 18 jaar geleden

jipe aje hij is eruit het is me gelukt met een kogel gewricht trekker duurde nog geen twee seconden mannen alsnog allemaal bedankt voor de info



groetjes walter

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

En zonder duurt het maar 1 seconde!

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

ja, maar jij bent ook PROFESSIONAL, ik kan me zelf de tijd nog wel herinneren dat ik met een versleten waterpomptang, kromme schroevendraaier en een halve hamer een koppakking stond te zetten in de regen.

Nu ik wat meer ervaring en beter gereedschap heb gaat me dit soort klussen ook beter en sneller af.

Laten we die jongen in ere houden, misschien wordt het ooit ook wel een uitstekende monteur.

Groeten Marcel

P.S. Dit is dus niet hatelijk bedoeld hoor, gewoon opbouwende kritiek :-)

walter11896 (0), 18 jaar geleden

oke heren ben inderdaad nog geen volwaardige monteur maar heb reeds in de loop der jaren wel wat ervaring opgebouwd onderanderen koppaking vervangen cosworth versnellings bakken vervangen verschillende cabrio type 1 en sleutel ook graag aan mijn amerikaan maar dit probleem was ik nog niet eerder tegen gekomen en ik ben iemand die het dan wat sneller vraagt aan een ander inplaats van maar door te blijven tobbe en ja je bent nooit te oud om te leren toch en de volgende keer hoef ik dit niet meer te vragen want dan weet ik het al dus weer wat geleerd

groetjes walter

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Oke marcel je hebt misschien wel gelijk, maar als wij weer eens een verse stageloper krijgen gooi ik hem het liefst direct voor de leeuwen, des te sneller wordt het een scherpe topmonteur! En pikt ie het niet meteen op, dan zit het er ook niet in. Tuurlijk zijn bij jou en mij de omstandigheden perfect, juiste hoogte, veel ruimte lekker behagelijk, enzovoort. En iemand moet het toch eens tegen hen zeggen niet waar? Walter komt er, als ie dit vaker doet, vanzelf achter dat het ook prima gaat zonder hulpstukken.

mvg,Sytze

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

@ sytze, hier hetzelfde, als ik er een meekrijg zeg ik ook, Dat is het probleem, Zoek het maar uit, Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Dat is inderdaad de beste methode om die mensen te leren zelfstandig te functioneren, en om te zien in hoeverre ze logisch kunnen nadenken.

Voor Walter heb ik wel respect, deze jongen gaat het gewoon proberen, en als hij er niet uitkomt gaat hij raad vragen, precies zoals ik zou doen, en veel gedaan heb.
Liever zo, dan dat hij een hoop schade veroorzaakt wat voorkomen had kunnen worden.


Enne, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

succes Marcel

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat zeg je dat mooi......wordt er helemaal stil van, hehehehe. Maar zo is het wel Marcel! En idd is voor deze werkwijze meer respect op te brengen dan voor apen die alleen maar knoeien.

@ Walter, heb je hem nog uitgelijnd?

Sytze

walter11896 (0), 18 jaar geleden

nee heb ik nog niet want ik ben nog niet zo ver werk ook savonds en overdags dus heb niet alle tijd voor de auto dus alles op zijn gemakkie



groetjes walter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.