goedendag , ik zit met een probleem, een jaar geleden heb ik de voorste wiellagers van mijn auto vervangen alle 2. maar nu hoor ik hetzelfde rare blazende gierende geluid wanneer een lager versleten is, heb het voor de zekerheid op het krik gezet en in mijn handen gehouden en bewogen, maar helemaal geen speling in de band, naar mijn mening is het dan niet de wiellager waaraan kan het meer aan liggen, graag jullie mening.
mvg Harold
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Harold; Draai aan het wiel en houd de veer vast.
Geluid is er altijd wel maar een defect lager is op deze manier te voelen.
Als er speling zou zijn dan komt er een geluid uit tijdens het rijden alsof er een tram door een bocht rijdt !!
Zo erg zal het nog wel niet zijn .
Oorzaak is te achterhalen bij demontage . zoals roest of putting!
Succes.
welke veer moet ik vasthouden?
10 jaar
en kan het wiellager dan ook verslijten na een kleine jaar?
10 jaar
Is het wiellager toen wel juist gemonteerd en met het juiste aanhaalmoment vastgezet ??
Gr. paul
[quote=P. Kelder]Is het wiellager toen wel juist gemonteerd en met het juiste aanhaalmoment vastgezet ??
Gr. paul[/quote]
ik heb heb het niet met een aanhaalmoment vastgedraaid, maar wel stevig vast dat wel,
10 jaar
[quote=harold3434]niet met een aanhaalmoment vastgedraaid, maar wel stevig vast dat wel,[/quote]
Daar zit de fout dus....
Het aanhaalmoment is cruciaal van belang voor de levensduur van het lager.
Te los is niet goed, te strak ook niet. Vandaar het aanhaalmoment.
Gr. paul
[quote=P. Kelder][quote=harold3434]niet met een aanhaalmoment vastgedraaid, maar wel stevig vast dat wel,[/quote]
Daar zit de fout dus....
Het aanhaalmoment is cruciaal van belang voor de levensduur van het lager.
Te los is niet goed, te strak ook niet. Vandaar het aanhaalmoment.
Gr. paul[/quote]
OK, dat is mijn grote fout wat ik dacht dat het niet veel zou uitmaken. kan ik het als nog met de juiste momenten aandraaien,? of is de wiellager gewoon versleten?
weet nog steeds niet welke veer ik moet vasthouden tijdens het draaien van het wiel.
graag jouw advies.
10 jaar
Wiellager nogmaals vernieuwen en met het juiste aanhaalmoment aanzetten.
Gr. paul
[quote=P. Kelder]Wiellager nogmaals vernieuwen en met het juiste aanhaalmoment aanzetten.
Gr. paul[/quote]
dank je voor de uitleg, maar ik wil zeker weten of de wiellager stuk is voor 100 procent, wil dat alsnog nakijken, dus aan welke veer moet ik nog vasthouden tijdens het draaien van het wiel.
alvas dank
10 jaar
Vlak boven je band zie je de veer waar het gewicht van de wagen op rust !!
Die pak je in het midden vast .......... Als deze ,met het draaien van het wiel , trilt is het lager defect.
Volgens mij heb je nu wel aanwijzingen genoeg gehad.
Groet.
Krik de auto met een garagekrik op, nu is b.v. het linker voorwiel vrij.
Auto starten en in tweede versnelling zetten, gas geven tot 80 km/h en dan de koppeling intrappen.
Is het hoorbaar??
Gebruik een goede krik, b.v. de eerder vermelde garagekrik.
Niet die bij de auto hoort!!!!!!!!!
10 jaar
Zou ditzelfde doen alleen niet met nog 1 wiel op de grond. Gewoon op de brug, dan iemand gasgeven in zn 5 (tractioncontrole uit) tot boven de 100 en dan koppeling in en de wielen laten uitdraaien en dan horen of je links en rechts verschil hoort, zo ja dan een lager of de versn.bak, zo niet dan iets anders, banden oid.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar