Onlangs heb ik de achterasrubbers (ook wel bekend als silentblocs) laten vervangen, omdat de oude in behoorlijk slechte staat verkeerden.
Nu is dit prima gebeurd, de auto rijdt nog steeds prima (eigenlijk weinig tot geen merkbaar verschil), geen klachten op dat gebied.
Het probleem zit hem in het volgende: bij het ophalen van de auto werd me verteld dat ik het beste na 1000 km terug kon komen om hem te laten uitlijnen (uiteraard tegen betaling van het daarvoor staande bedrag.) Toen ik verbaasd vroeg waarom dit nodig was, aangezien bij deze auto alleen de voorwielophanging uit te lijnen is en er dus aan de achteras niets te stellen valt, werd een naar mijn idee wat vaag verhaal verteld. Volgens de monteur zijn het niet de voorwielen, maar de achterwielen die een auto sturen. De voorwielen dienen volgens hem dusdanig uitgelijnd te zijn dat deze min of meer doen wat de achterwielen willen.
Nu ben ik inmiddels bijna de genoemde 1000 km verder en de auto rijdt nog steeds prima. Hij trekt niet in het stuur, hij ligt netjes in de bochten, eigenlijk dus geen enkele aanleiding om voor een uitlijning terug te gaan. Is er hier misschien iemand die weet of het nu echt slim is om voor een uitlijning terug te gaan of dat ze bij de garage alleen erg graag nog een beetje geld aan me willen verdienen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mooi zo laten...
de achteras is niet afstelbaar, maar wel controleerbaar; er zijn wel gegevens voor, maar die kan je alleen gebruiken om te kijken of de zaak nog goed staat. Bij eventuele afwijking zullen er delen vervangen moeten worden.
[quote=Hans4040]mooi zo laten...
de achteras is niet afstelbaar, maar wel controleerbaar; er zijn wel gegevens voor, maar die kan je alleen gebruiken om te kijken of de zaak nog goed staat. Bij eventuele afwijking zullen er delen vervangen moeten worden.[/quote]
Bedankt voor de reactie. Ik heb inmiddels ook wat rondgevraagd en de meeste mensen stemmen hiermee in. Een eventuele schuinstand van de achteras kan een scheve afslijting van de banden veroorzaken en dit zou kunnen worden gecompenseerd door de voorwielen eenzelfde schuinstand te geven (wat een zogenaamde "hondjesloop" van de auto veroorzaakt, ofwel een auto die scheef over de weg rijdt.) Dit is echter vaak ook merkbaar aan de auto, aangezien deze dan vaak in het stuur trekt.
Kortom: voorlopig rij ik vrolijk door. Uitlijnen kan altijd nog, mochten de banden scheef beginnen af te slijten.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar