Volkswagen UP 2012: Zeer hoog brandstofverbruik

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CHY, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 55

Misschien toevallig, maar nadat ik eind vorig jaar E10-benzine had getankt is het brandstofverbruik van mijn VW up bijzonder gestegen. Was een gemiddelde van 1:20 normaal, nu vliegt de verbruiksmeter bij heel rustig optrekken en koude motor vanuit nul naar 50 km/u naar 1:5. Wanneer de motor 80 km/u rijdt op cruisecontrol, kom ik uit op 1:16 tot 1:13.
Aan motorvermogen merk ik niks. Toevoeging van een reinigingsmiddel voor onder meer brandstofinspuiting heeft niets geholpen. Van de OBD komt de melding 'storing canbus', wel precies op de datum dat ik voor het eerst E10 tankte. Ik geloof niet in oorzaak en gevolg van E10, althans niet in die mate. Wie zet mij op het juist spoor?
Micha2

Micha2

Geplaatst door Micha2 , lid sinds 8 maanden geleden

5 Reacties

Audidriver73 PRO, 8 maanden geleden

Welke foutcodes heb je uitgelezen ?
ik ben persoonlijk ook geen voorstander van de E10, ik tank sowieso altijd in duitsland, maar dan wel de E5 of de 98. Lijkt me sterk dat jouw probleem met de E10 te maken heeft, van 1x tanken merk je als goed is niks.

oldford PRO, 8 maanden geleden

"nu vliegt de verbruiksmeter bij heel rustig optrekken en koude motor vanuit nul naar 50 km/u naar 1:5"
Dat zegt helemaal niets. Met een koude motor verbruik je nu eenmaal meer en met die lage snelheden zul je nooit 1 op 20 halen. Dat haalde je vroeger met E5 ook niet.

De enige manier om het verbruik goed te meten is vol tanken, een flink stuk rijden (meer dan een 1/2 tank), weer vol tanken en dan de gereden kilometers delen door de getankte liters.

En zoals al eerder: wat was de exacte foutcode? (Tekst en nummer.)

    Ik ben niet verder gekomen met een duidelijke analyse van het probleem. Ik praat jullie even bij. 1. De eerste uitlezing gaf dat er iets mankeerde aan het canbussysteem. Meer informatie is helaas verloren gegaan. 2. Inmiddels is de tank met E10 waaraan een "schoonmaakmiddel" is toegevoegd leeggereden en volgegooid met 98. Er is geen enkel verschil in verbruikscijfers. 3. Een eerste en voorlopig laatste conclusie van een bevriende monteur wijst in de richting van te hoog verbruik door verkeerde meetwaarden die de hoeveelheid brandstof beïnvloedt die wordt ingespoten. 4. Deze conclusie komt wat mij betreft in de buurt van een opmerkelijke wijziging in de werking van het start-stop-systeem. Totdat ik E10 tankte deed dit systeem het uitsluitend bij hoge buitentemperaturen (>18 graden). Nu doet het start-stopsysteem het ook bij enkele graden boven nul (mits het koelwater op temperatuur is). Gemeten koelwatertemperatuur is correct. Brengt deze info jullie op een spoor dat ik kan volgen? Ik ben nog geen monteur tegengekomen die een suggestie, laat staan een antwoord heeft op dit probleem. - Micha2, 7 maanden geleden

bert klein PRO, 8 maanden geleden

Algeheel probleem verbruik hoger bij E10

oldford PRO, 7 maanden geleden

Tja, elektronika kan op elk moment de geest geven, ook als je net voor het eerst E10 tankte.

Wat is je gemiddelde verbruik nu dan? Heb je dat al gemeten?
Heeft 1 van jouw "monteurs" al eens een 4-gas test gedaan?
Heeft 1 van die "monteurs" al eens serieus naar de waardes van sensoren en regelingen gekeken?
Bijvoorbeeld de signalen van de lambdasondes en de zogenaamde fuel trims.

Marcel6989, 1 week geleden

Mijn !up is na 8 maanden weer in orde. Ook rijdend op E10 is het verbruik weer normaal: 1:20. Er is geen monteur aan te pas gekomen. Ik noem het maar een vorm zelfherstellend vermogen van VW. Desondanks bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen UP of stel zelf een nieuwe vraag.