close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Lupo: zeer hoog co stationair

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: ahw

Ik heb hier een Lupo staan met het volgende probleem: stationair loopt het co% de meter uit (boven de 10), als je de motor iets boven stationair toerental houd is er geen probleem en komen er weer normale waarden bij alle toerentallen. Het volgende is al gedaan:

1 Lambda sonde vervangen (er zat een storing in lambda sonde signaal te laag), er is spanning op de verwarming van de lambda sonde.
2 Inlaatdruksensor vervangen (zeer sterk vervuild en als ik de stekker eraf haalde geen reatie in het co of lopen van de motor. als ik de stekker dan weer terugdrukte dan ging het co weer naar beneden, echter als je een keer gas gaf dan klom het co weer omhoog) Ook geen storingslampje trouwens met de stekker eraf.
3 gasklephuis schoongemaakt, zeer veel aangekoekte olie troep.

Ondertussen is de uitleestester stuk en heb ik het gasklephuis niet meer kunnen inleren, maar dat wil ik vanmiddag weer gaan proberen.

Iemand enig idee of tips, ik hoor het graag.

Groeten Erik.
Ps met de nieuwe mapsensor reargeert deze alleen heel even na het terugdrukken van de stekker. het co daalt dan even maar gaat veel sneller weer omhoog.
Auto rijd verder goed.

Geplaatst door

02erik02 (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Leerwaardes wissen en gasklephuis in basisstand inleren is heel belangrijk.
Dan goed warm rijden en dan moet het regelapp. storings vrij zijn.
Als het co dan nog te hoog is kon het nog wel eens in het regelapp. zelf zitten ( al 2 keer meegemaakt )

Benny Vee 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de reactie.

Ondertussen is de uitleester alweer gemaakt en ben ik verder gegaan.

Foutgeheugen is nu storingsvrij, en blijft dit ook. Wat ik best bizar vind met een CO% van meer als 10, als het goed is zou de lambda sonde dit toch op moeten merken, of regelt deze stationair niet?

Ik heb de lambdasondespanning gecontroleerd (met de nieuwe sonde erin) en deze pendelt niet, je kunt wel zien dat er variatie in de spanning komt als je bv gas geeft of het toerental veranderd, maar er is geen pendelen. Is dit normaal?

@ Benny, ik heb het gasklephuis opnieuw ingeleerd en ben daarna gaan rijden, geen verandering. zoals al gezegd blijft het storingsgeheugen leeg en het co% alleen bij stationair zeer hoog. Bedoel je met het regelapparaat het motormanagement of het gasklephuis met steller? En indien je het motormanagement bedoelt, is deze zomaar te vervangen voor een andere, of moet er eerst geprogrammeerd worden?

Mocht iemand nog meer ideen hebben dan hoor ik het graag.

Groeten Erik

02erik02 0
badge

15 jaar

Motormanagement inderdaad.
Kun je een andere voor monteren en dan moet je de codering overnemen en de wegrijblokkering aanpassen.
Onderdeelnummer moet wel gelijk zijn.

Benny Vee 0
badge

15 jaar

Ben weer verder gegaan met deze auto en heb weer nieuwe ontdekkingen,

Ondertussen de lambda sonde weer vervangen voor een originele Bosch (de vorige nieuwe werkte na schoonmaken zeer matig en voor het schoonmaken niet). Het lambda signaal pendelt nu netjes tussen 0 en 0,9 v (frequentie ok), totdat de motortemperatuur oploopt voorbij precies 80 graden, dan hoor je de motor even schokken en gaat de lambda regeling uit, lambda sonde meet constant rijk en ook het co loopt de meter weer uit. Laat je de motor dan lopen en koel je deze langzaam weer terug dan kun je precies zien dat bij 80 graden de lambda regeling weer aan de gang gaat, en netjes blijft werken (co waardes weer normaal).

Verder valt mij op dat na gasgeven/ hoger toerental aanhouden de lambda regeling pas na 5 sec's (na het gas loslaten) weer stabiliseert, ik heb geen vergelijkbare auto staan om te meten maar dat lijkt me vrij langzaam (ook het co loopt dan weer even op tot 5).

Met de temperatuurzender los is er geen enkel probleem (alleen iets hoger stationair), dus ik kan deze los laten liggen (computer meet
-40C), maar eigenlijk ben ik benieuwd wat het nu precies is. Zit er een 'gat' in het kenveld na 80 graden oid?

Motormanagement blijft trouwens geheel storingsvrij (als ik de temp sensor lostrek registreert hij dit wel, maar ook met de lambda sonde niet aangesloten geen storing).

Mocht er iemand een idee hebben, of dit ook al eens aan de hand gehad hebben, dan hoor ik het graag.

Groeten Erik

02erik02 0
badge

15 jaar

temp voeler defect komt nogal eens voor maar dan wordt er meestal wel een storing herkent maar als de sensor een verkeerde waarde aangeeft kan het zijn dat dit je probleem is.
al bobines gecontroleerd?
injectoren geven ook wel eens problemen..
een voor een even lostrekken en kijken of co verandert
egr wil ook wel eens problemen geven
staat de distr. wel op tijd?
gr marcel

mvbr2 0
badge

15 jaar

Temperatuurvoeler werkt perfect, is nagemeten met thermometer. Maar voor de zekerheid toch maar vervangen (gaan idd vaak stuk). Auto is nu weer met de klant mee, met losgeknipte temp zender voor het stuurapparaat (meet nu dus -40).
Vandaag wel toevallig een vergelijkbare auto binnengehad, en daar ook eens aan gaan meten. wat valt op,
1. stationair pendelt de lambda sonde even snel
2. op toeren pendelt de lambda sonde van de goede auto veel sneller (freq hoger)
3. Na even bijvoorbeeld 3000 rpm gedraaid te hebben en dan ineens gas los gaat de lambda sonde bij de 'goede' auto tijden het gasloslaten naar arm, en daar na even naar rijk om daarna zeer snel weer te gaan pendelen. Dit is vlg mij ook veel logischer.

Ik vind het zo vreemd dat bij 80 graden de lambda regeling ermee ophoud, en dat de rest van de regeling ook van slag is, blijkbaar. Alleen denk ik aan de computer omdat het excact bij 80 graden ophoud met regelen.

Bedankt voor de reactie,

Groeten Erik

02erik02 0
badge

15 jaar

Ik had een gelijkaardig probleem met een polo. De co waarde meer dan 10 stationair en bij iets gas geven normale waarden. Later op de week zat de klant met defect batterij. Ik verving deze door een nieuwe en probleem was weg. Het bleek dat de spanning die de sonde in de uitlaat kreeg net iets te laag was. In scholen gebruiken ze deze truck om storingen te simuleren en leerlingen op het verkeerde been te zetten

kars711 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.