Volvo 142: 142 met wellicht LPG probleem?

Bouwjaar: 1970, Brandstof: LPG, Motorcode: B20

hallo allen,

ik heb al enige tijd een redelijke 142, als ie rijdt rijd ie prima, maar soms...

starten (de auto rijdt alleen op LPG) gaat zonder problemen. ook met de koude van de afgelopen dagen,
maar de laatste tijd merk je dat ie wilt afslaan als je afremt, ik houdt dan één voet op het gaspedaal en met de andere remmen.

werkt vaak, maar soms dus niet.

dat slaat de motor af en is met geen mogelijkheid aan de praat te brengen.
beste wat je kan doen is dan 10 - 15 minuten wachten en dat start ie weer zonder een krimp te geven.

kijk, de auto is natuurlijk vrij oud, carburateur moet gereviseerd worden (naald/ zitting is versleten)

het vreemde is, dat deze "kwaal" na de 2e keer starten weg blijft.

wie heeft er een idee waar ik naar kan kijken?
waar moet ik een defect?? zoeken?

andere ideen?

onder de motorkap:
[img]http://i876.photobucket.com/albums/ab329...[/img]

vast bedankt voor uw suggesties,

polo92

Geplaatst door polo92 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 142? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

garage van horne3459 (0) PRO, 12 jaar geleden

controleer het antivries gehalte eens,ik denk dat je verdamper bevriest.

moet minstens -30 graden zijn.

polo92 (0), 12 jaar geleden

kijk..

da's interessant!
dank u!

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Je verdamper bevriest omdat het gas bevriest,je koelvloeistof heeft daar niks mee te maken.
Als dat zou bevriezen kun je je blok ook weggooien.
Niet voor niks werd er vroeger eerst kokend heet water op de verdamper gegooid om de boel een beetje voor te verwarmen.
Daarna werd er gestart en weggereden,of eerst op benzine gereden totdat er warmte in het koelsysteem zat.
Vandaar dat een moderne installatie op benzine start om dit soort problemen te voorkomen.
Waarschijnlijk is de verdamper ook toe aan revisie,de membramen die hier in zitten verharden na verloop van tijd en dan dan is de soepelheid eruit.
Zeker met deze koude word het rubber nog stugger met als gevolg het afslaan bij gas los.

polo92 (0), 12 jaar geleden

lijkt erop dat ik opzoek kan gaan naar een nieuwe verdamper,

is dat een beetje redelijk zelf aan te sluiten?
zoals bestaande slangen/ leidingen en bekabeling gebruiken?

zx9r (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Je verdamper bevriest omdat het gas bevriest,je koelvloeistof heeft daar niks mee te maken.
Als dat zou bevriezen kun je je blok ook weggooien.
Niet voor niks werd er vroeger eerst kokend heet water op de verdamper gegooid om de boel een beetje voor te verwarmen.
Daarna werd er gestart en weggereden,of eerst op benzine gereden totdat er warmte in het koelsysteem zat.
Vandaar dat een moderne installatie op benzine start om dit soort problemen te voorkomen.
Waarschijnlijk is de verdamper ook toe aan revisie,de membramen die hier in zitten verharden na verloop van tijd en dan dan is de soepelheid eruit.
Zeker met deze koude word het rubber nog stugger met als gevolg het afslaan bij gas los.[/quote]
sorry maar hier ben ik het niet mee eens.....
De verdamper is wel degelijk afhankelijk van de koelvloeistof...
Om vloeibaar gas te verdampen , of elke vloeistof , heb je warmte nodig, en deze warmte wordt uit de koelvloeistof gehaald, en het verdamperlichaam...
Door je verdamper pomp je koelvloeistof, en als de koelvloeistof niet voldoende circuleert, dan kan het gas niet voldoende warmte uit de vloeistof halen, en haalt deze het uit de rest van de omgeving, en dan krijg je ICE-ing , dus afzetten van ijs op de verdamper...

Dan is het benzine startsysteem niet ontwikkeld om dit soort problemen te voorkomen, maar op de eerste plaats, omdat veel motoren tegenwoordig ook op de uitlaatslag vonken, en omdat er tijdens de uitlaatslag kleppen van zowel de in als de uitlaat samen openstaan, komt het dus regelmatig voordat er gas stroomt in het inlaatspruitstuk, de inlaatklep ( en de uitlaatklep ) staan beide open, dan krijg je een vonk, en het gasmengsel kan dan tot ontbranding komen door de vonk in de loze cilinder, met als gevolg backfire, en veel kapotte LMM.s en luchtwegers,...

Naderhand werden de benz startsystemen verder geperfectioneerd om ook bij koude motor aan de millieu-eisen te kunnen voldoen ( G3)...

Voor het probleem...

Zorg voor nieuwe en goede koelvloeistof, kijk even of je slangen beinvloed worden door kachelkleppen, vraag bij de eerste meters geen warmte voor je interieur, en vraag zo min mogelijk vermogen van de verdamper, dus rustig wegtrekken, rustig accelereren...
Kijk naar de staat van je waterpomp, is de opbrengst nog voldoende, kijk naar knikken in de slangen enz enz...
Ik heb hier 4 audi 100 lopen, waarbij 5 cil. turbo's, en die werken allemaal probleemloos, ook in deze kou met verdamperinstallatie's......

Het zou idd kunnen dat je een revisie toe moet passen op de verdamper, maar dat stelt niets voor...
Setje membranen en rubbertjes kopen, verdamper eruit halen, en alles wat in het pakketje zit vervangen op de juiste plaats.
Maar dat is dan omdat er b.v. de gastoevoer door blijft lopen, en er een veel te rijk mengsel de verdamper uitstroomt...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 142 of stel zelf een nieuwe vraag.