Onze 142 slaat niet aan. Het probleem begon met een lege gastank. Ik heb overgeschakeld naar benzine de motor begon toen beroerd te lopen. Ik heb iets geprobeerd met de CO scroef en de stationair schroef dit hielp echter niets. Gas getankt motor gestart en naar huis gereden. Een uur later motor met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen op gas. Wel op benzine maar motor loopt slecht. Op advies de carburateur laten reviseren vanwege uitgelubberde sproeier ivm rijden opgas (bekend probleem bij garages) Gereviseerde carburateur geplaatst, geen sjoege. Verdeelkap rotor bougies en kabels vervangen. Ik heb al een keer een Ignitor (magneet contactpunten) gemonteerd hierdoor wordt de slijtage van de verdeler en inbranden van de punten voorkomen en opgevangen. De motor heeft hier altijd beter op gelopen dan op contact punten. Bij meting heb ik wel 12 volt bij de bobine een blauwe. 1=min 15=plus Het gasblok gaat ook open. Ik heb na weken diverse acties en lezen van boeken en forums het een beetje opgegeven. Zelf heb ik 6 jaar geleden een ruil motor erin gezet en ook aan het rijden gekregen. Heb ook voor hete vuren gestaan. Ik denk dat ik iets over het hoofd zie misschien een aansluit fout op de bobine of zo. De verdeelkabels heb ik 1342 staan motor loopt anti clockwise en 14graden na BDP. Wie o wie geeft mij een geweldige tip.
met vriendelijke groet,
Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De ontstekingsvolgorde is inderdaad 1-3-4-2. De eerste cilinder zit vooraan de motor. De draairichting van de verdeler is volgens Technical Data 1967-1977 rechtsom!
Voor de B20A motor moet de ontsteking, gemeten met een stroboscoop, staan op 14 graden voor BDP bij een toerental van 600-800. Hoe je aan een waarde van 14 graden na BDP komt weet ik niet. Een erg groot verschil en ook niet logisch.
Voor de B20B motor is dit 10 graden voor BDP en voor de B20D motor is dit 12 graden voor BDP.
Heb je wel een vonk op de bobinekabel?
Aansluiting 15 op de bobine is een plus via het contactslot. Aansluiting 1 gaat naar de verdeler.
Als dit allemaal in orde is en de auto loopt dan nog niet probeer het eens met het inspuiten van een beetje Startpilot of Remmenreiniger in het luchtfilter. Als de motor dan wel wil lopen weet je bijna zeker dat je niet verder in het ontstekingsysteem behoeft te zoeken en verder kan gaan met het brandstofsysteem.
vr.gr. Theo
Hallo Theo, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad 14 graden voor het BDP zo staat de motor ook afgesteld.
Zowel bij de oude als de nieuwe bougie kabels is er geen vonk. Ik heb zelfs 2 bobines geprobeerd. Omdat de motor bokkig liep alsof het op 3 pitten was en de uitlaat een behoorlijke roet uitstoot had ben ik op advies van een mede Volvo liefhebber aan de afstelling gaan werken. Ik heb vaker gehad dat demotor wat bokkig draaide
na het afstellen van de ontsteking reed de Volvo weer een stuk beter. Het probleem is nu dat er geen vonk is als ik een bougie tegen de motor aan houd.
Groet,
Henk
16 jaar
Henk,
Probleem zit dus duidelijk in de ontsteking. Op klem 15 van de bobine staat dus 12 volt. Twee, naar ik aanneem bobines geprobeert waarvan je zeker weet dat die goed zijn, dus bobine kan het probleem niet veroorzaken. Kap en rotor heb je ook al vervangen. Probleem moet dus zitten in verdeler. Heb je wel vonk als je de bobinekabel iets van de massa houdt tijdens het starten? Verwacht ik eigenlijk niet. Je kan nog een 12 volt lampje of spanningszoeker aansluiten op klem 1 van de bobine en de massa. Tijdens het starten moet dit lampje knipperen. Zoniet dan heb je geen onderbreking in de verdeler. Controleer dan het draadje van klem 1 van de bobine naar de verdeler op onderbrekingen. Controleer ook in de verdeler het geisoleerde draadje naar de puntjes. Wil wel eens een stukje blank zijn als dit klem heeft gezeten tussen de verdeler en de kap en daardoor sluiting maken. Controleer ook met afgenomen verdeelkap of de puntjes wel open gaan (even de motor ronddraaien met een sleutel of in een wat hogere versnelling vooruit duwen).
vr.gr. Theo
16 jaar
condensator op de verdeler defect.
Hallo beste mensen die meegedacht hebben. Het probleem heb ik vanavond ontdekt. Een 3 jaar geleden heb ik een ignitor (electrische ontsteking) gemonteerd deze heeft de geest gegeven. Ik was van mening dat deze niet kapot zou kunnen gaan. Vanavond heb ik de ouderwetse contactpunten gemonteerd en direct starten. Gewldig is het als je de motor weer keurig hoort lopen. Het is een dikke samenloop van omstandigheden.
Nogmaals heel hartelijk dank voor de adviezen.
met vriendelijke groet,
Henk
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 142 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar