Wanneer ik de lichten van m'n 142 van 1974 "onsteek",gaat na enige tijd een oranje lampje branden
dit zou betekenen dat er een lamp stuk is.
Alle lampen zijn echter intact, wanneer ik op de rem trap gaat ie weer even uit (reageert dus op de remlichten).
Iemand een idee op welk punt de stroomsterkte te laag is waardoor het lampje gaat branden
bvd Jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschenremlampje stuk
hij brand niet tyens de meting
Dat is het niet,heb alles al een keer los gehad bij de achterlichten (massa schoongemaakt) maar "probleem" blijft.
17 jaar
verkeerde wattage in de remlichten
werkt de kenteken verl
dashboard verl allemaal heel
dacht dat het oranje lichtje betekende dat hij niet genoeg "laad"de dynamo dan....
controleer dit ...
spanning van de riem
en de massadraad.
en wat betreft het intrappen van de remmen is volgens mij toevallig heeft in mijn ogen niets met de laadstroom te maken.
herken het omdat ik hetzelfde heb gehad ....slappe snaar die als hij moest laden begon te slippen....maar meteen geheel vervangen...probleem opgelost.
succes
ps een 144 b20 moter uit 1973 .....mijn eerste auto
17 jaar
kun je een foto plaatsen van het dashboard?
denk toch dat gerrit gelijk heeft.
bij mijn weten hebben de 140 en 160 modellen geen controle-lampje voor de gloeilampjes.
17 jaar
Een 142 bouwjaar 1974? De 142 liep bij mijn weten tot oktober 1973. Dat model had reeds het nieuwe model dashboard van de 242, echter nog de dunne bumpers en wel de grote vierkante voor knipperlichten. De modellen na oktober 1974 hadden de dikke bumpers.
Het nieuwe dashboard had bij mijn weten inderdaad reeds een lampcontrole indicator. Een oranje lampsymbooltje. Ga hiervoor na of overal de juiste wattage lampen gebruikt zijn. Dit gaf inderdaad vaak storingen.
Ik heb nog even in een oude Olyslager vraagbaak gekeken (1967-1973) maar daar stond helaas alleen het schema van het oude model zonder lampcontrolle in.
Haal anders de lampcontrolle er eens uit, maak het "relais" open en soldeer alle soldeerpunten even door. Op deze oude printen ontstaan vaker soldeerbreuken in de soldeereilandjes. Dit is met een loepje wel te zien. De lampcontrole werkt als volgt: Er loopt een vooraf uitgerekende stroom door een weerstand, in serie met de te controleren lampen. wordt deze te klein doordat een lamp niet meer werkt, dan veranderd de spanning over het weerstandje en gaat door middel van de schakeling het oranje dashboard lampje branden.
succes, Ruud
Een 142 bouwjaar 1974? De 142 liep bij mijn weten tot oktober 1973. Dat model had reeds het nieuwe model dashboard van de 242, echter nog de dunne bumpers en wel de grote vierkante voor knipperlichten. De modellen na oktober hadden de dikke bumpers.
Het nieuwe dashboard had bij mijn weten inderdaad reeds een lampcontrole indicator. Een oranje lampsymbooltje. Ga hiervoor na of overal de juiste watage lampen gebruikt zijn. Dit gaf inderdaad vaak storingen.
Ik heb nog even in een oude Olyslager vraagbaak gekeken (1967-1973) maar daar stond helaas alleen het schema van het oude model zonder lampcontrolle in.
Haal anders de lampcontrolle er eens uit, maak het "relais" open en soldeer alle soldeerpunten even door. Op deze oude printen ontstaan vaker soldeerbreuken in de soldeereilandjes. Dit is met een loepje wel te zien. De lampcontrole werkt als volgt: Er loopt een vooraf uitgerekende stroom door een weerstand, in serie met de te controleren lampen. wordt deze te klein doordat een lamp niet meer werkt, dan veranderd de spanning over het weerstandje en gaat door middel van de schakeling het oranje dashboard lampje branden.
Heeft hij echter nog het oude dashboard met de snelheids meter "rol", dan is het waarschijnlijk de dynamo spanningsregelaar of de koolborstels die bijna op zijn.
succes, Ruud
Het gaat om contolelampje voor de verlichting,niet om het laadstroomlampje,type 74 is met de dikkere bumpers en langere kont
Ik begin zelf ook het vermoeden te krijgen dat het aan het "relais" zelf ligt (is trouwens niets elektronisch aan; als alle stroomkringen gesloten zijn is er geen magnetisch veld,valt een stroomkring uit dan wordt het relais aangetrokken).
Hele kabelboom is er bij restauratie uitgeweest ,ik heb alle verlichting al weer een keer opnieuw aangesloten,ik zal kijken of het ding fatsoenlijk los wil,anders gaat gewoon het lampje er uit.
Zo belangrijk is dat ook weer niet maar ik wil graag altijd alles snappen.
allen bedankt.
Jaap
17 jaar
Zijn alle lampjes van het zelfde merk?
Dus 21/5W links en rechts van b.v Osram of Philips?Het zelfde geld dan ook voor de koplampen.
Dit kan verschil maken.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes.
17 jaar
Bingo!
Achterlichtlampjes doorgemeten met ohm meter ,bijna 1 ohm verschil!
Ik snap het,jongens bedankt.
17 jaar
Mooi Man !!
Gefeliciteerd .
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 142 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar