Volvo 240: afstellen koudstart volvo diesel

Bouwjaar: 1991

Hallo,

ik heb een volvo 240 diesel met de bekende 6 cilinder VAG motor.( zonder turbo ) De afstelling van het koudstart gedeelte van de ( Bosch) brandstofpomp staat niet goed afgesteld. Werkt wel, want reageerd op temperatuur, maar de aanslag is helemaal teruggeschroefd en toch maakt hij teveel toeren. Er zitten twee stelmogelijkheden op de kabel, maar ik weet dat een van de twee niet afgesteld mag worden. Wie weet hoe ik de zaak af moet stellen ?


Groeten

peugeot8932

Geplaatst door peugeot8932 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Wanneer maakt hij teveel toeren koud of warm, of koud en warm ??
Welke aanslag is helemaal teruggeschroefd ??
Komt de hevel van de koudstart bij warme motor tegen de aanslag ??
Komt de hevel waar de gaskabel aan vastzit bij warme motor tegen de aanslag ??

peugeot8932 (0), 18 jaar geleden

Hij maakt koud en warm teveel toeren
De teruggeschroefde aanslag is het boutje in het sleufgat van de staande hevel, is helemaal richtig schutbord gezet.
De hevel van de koudstart ( dezelfde staande handel ) komt warm niet helemaal tegen de aanslag ( als aanslag bedoel ik het haaks omgezette plaatje in de buurt van het scharnierpunt )
De hevel waar de gaskabel aan vastzit komt warm wel tegen de aanslag. ( aanslag is stationairschroef)
ik hoop dat je er wijs uit kunt worden, ik heb ook een paar foto's maar die krijg ik hier niet geplaatst.

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Als de motor warm te veel toeren maakt en de liggende hevel tegen de stationairaanslag ligt moet je deze aanslag terugschroeven om het toerental bij warme motor naar beneden te krijgen.
Als de hevel van de koudstart warm niet tegen de aanslag komt kun je deze een beetje terugzetten door alle twee de boutjes los te draaien die op het kabeltje van de koudstart zitten, DOE DIT WEL MET WARME MOTOR.
Maakt de koudstart wel genoeg slag (koud -> warm), anders de koudstart-thermostaat vernieuwen, (maar dat is meestal als hij koud niet genoeg werkt)
Dit is een losse thermostaat, deze is niet bij de volvodealer te krijgen maar bij een Bosch-dienst .

peugeot8932 (0), 18 jaar geleden

vandaag de zaak afgesteld zoals je omschreven hebt en nu loopt hij weer prima.
De handel van de koudstart komt nog niet helemaal tegen de aanslag maar ik weet niet of dat erg is.
Ik durf de kabel niet helemaal terug te stellen, er is mij altijd verteld dat de pomp op de testbank afgesteld moet worden als de kabel los is geweest dus ik ben ( misschien te ) voorzichtig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.