close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 460 1995: Afstellen LPG G3 AMS Vialle

Bouwjaar: 1995

Hoe kan ik de "open loop positie" van de stappenmotor instellen "inleren", door de blauw/witte kabel los te nemen van de zwarte, en deze aan +12V teleggen. Vervolgens starten met warme motor, stationair laten draaien totdat de LED groen brand, en vervolgens moet ik hem op een toerental brengen van ongeveer 3000 toeren/min en na een halve minuut weer het knopje van de LPG installatie indrukken, echter de LED blijft vervolgens groen/rood knipperen. M.a.w. ik krijg hem niet correct afgeregeld. Heeft iemand van jullie een handleiding of tip? De motor is B18U monopoint injectie, met Vialle AMS G3.

Geplaatst door

*460* (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat het ledje over gaat in groen/rood knipperen betekent meestal dat het toerental niet goed is. Ik zelf ook al eens meegemaakt dat het lambdasonde signaal niet goed is. Je moet tijdens het inleren de CO meter aansluiten. Bij het inleren wordt de stappanmotorpositie bepaald door enkel het lambdasignaal. Controleer dat eens aan de hand van de uitlaatgaswaarden

Indien het lambda signaal niet ok is, krijg ik toch een foutmelding via het motormanagementsysteem? IN DE MMS staan geen foutmeldingen, motor loopt als een zonnetje.

*460* 0

20 jaar

Fout antwoord vriend, meten is weten. Als je de werkelijke spanningen aan de lambdasonde hebt gemeten en die hebt vergeleken met de uitlaatgaswaarden, kan je pas een deugdelijke diagnose stellen.

Volgens mij is de AMS niet in te leren omdat het G3 betreft daarom blijft het lampje knipperen.

Bird 0
badge

20 jaar

Waarschijnlijk het toerental niet goed, hang er een toerenteller aan en kijk niet op de toerenteller van de auto.
probeer eens ongeveer 3100 t/min.
Tijdens dit proces moet je wel het toerental zo nauwkeurig op een stand vasthouden.Het kan ook nog zijn dat je het stekkertje van de schakelaar even moet verwisselen op de AMS

klakke6322 0
badge

20 jaar

Eindelijk ben ik eruit, blijkt toch dat er een elektrische aansluiting van de gasinstallatie ( in de buurt van de koelventilator van de radiatoren) niet goed aangesloten was.
De draad zat geplakt met een beetje tin, en provisorisch aangestript met een aansteker of zo. Nadat ik de verbinding met AMP verbinder en solderen uitgevoerd heb loopt alles weer als een zonnetje. Hartelijk dank voor jullie tips.
Jan

*460* 0

19 jaar

En wat blijkt??????? Het is de aansluiting van de AMS op de lambdasonde. Vorig jaar op 22 mei om precies te zijn had ik die optie al aangegeven. Maar ja als je tips niet wilt aannemen heeft een forum als dit weinig zin.

Beste Hakim,
Het signaal Lambda sonde AMS wordt toch bij het managementsysteem afgenomen(bij mij wordt dit daar afgetapt).
Dit had ik reeds gecheckt. Maar het grootste probleem was dat mijn probleem zich meestal voordeed als ik een lang stuk (200km) gereden had en veel verbruikers ingeschakeld(verlichting, airco).Storing viel niet te simuleren.
Veel groeten, Jan

*460* 0

19 jaar

Nee het lambdasignaal wordt afgetakt bij de connector van de lambdasonde. Deze bevindt zich aan de voorzijde van de auto naast de accu. Je grootste probleem had je ook niet beschreven. Volgens mij begon je deze post met de problemen tijdens het inleren. En daarvan blijkt dus nu de oorzaak de lambdasonde te zijn. Maar toch mooi dat het uiteindelijk opgelost is.

Succes

Klopt Hakeem,
Doordat mijn installatie niet goed functioneerde, heb ik "alles" gecheckt wat ik kon meten, en wilde de installatie opnieuw inleren, maar kreeg dit niet voor mekaar, omdat ik dacht dat ik het verkeerde toerental gebruikte. Nogmaals bedankt voor je support. Greetz, Jan

*460* 0

19 jaar

Hallo Hakeem,
Tijdens mijn vakantie (1 maand geleden) kreeg ik een storingmelding in mijn motormanagementsysteem. De Lambdasonde bleek defekt. Nadat ik de sonde vervangen had merkte ik, dat als ik met de groene Lambdasonde-aansluitkabel in de buurt van de aansluitconnector boog het lambdasondesignaal 0 V werd.
Conclusie, kortsluiting tussen afscherming en geleider.
De konnector heb ik verwijderd, de afscherming gisoleerd en de lambdasonde en gasinstallatie direct aangesloten, waarna de motor perfect loopt (lambda ongeveer 0,33V).

*460* 0

19 jaar

Als je continu 0.33 Volt meet draait de motor op een te arm mengsel. Ik zou dit vene nameten met een CO-meter, anders loop je het risico op verbrande kleppen.

Klopt Hakeem, heb ik gemeten met koude motor.
Motor loopt weer als een zonnetje, en verbruikt bovendien weinig.
Groetjes, Jan

*460* 0

19 jaar

Naar aanleiding van deze topic word ik nu per email gestalked. De mailer is zo stellig in zijn veronderstellingen dat ik u zijn mening niet wil onthouden. Bijgaand dus het email relaas van Adrie Tool.

----- Original Message -----
From: Adrie Tool
To: hakeemthedream86@hotmail.com
Sent: Monday, October 24, 2005 10:20 AM
Subject: lambda signaal

Naar mijn mening is 0.33 mv niet te arm maar te rijk . en moet zijn tussen 0.4 en 0.6 mv het gemilde is dan 0.5 wat overeen komt lambda 1 afd. ontwikkeling lpg install.

Mijn antwoord op de mail van Adrie:
Hallo Adrie,

Uiteraard kan 0.33 Volt lambdaspanning te rijk zijn, maar dan heb je het over een 5 Volts lambdasonde. De Volvo 460 waarover het in het topic gaat is uitgerust met een standaard 1 Volts sonde. Bij een 1 Volts sonde pendelt het signaal, indien de motor closed loop draait tussen 0 en 1 Volt. Daarbij is beneden 0.5 Volt een arm mengsel en boven 0.5 Volt een rijk mengsel.

Groeten,

Hakeem

Waarop Adrie als volgt reageert:

onder 0.5 te rijk en daar boven te arm kijk maar een 4 gas tester.ontwikkeling lpg apperatuur waar onder volvo hem van mij nu inbouwd in zweden .ik denk zelf dat ik een van de weinige bent die eenigzins verstand van heb en zelf nooit geen problemen kent er zijn auto's die meer dan 650.000km op lpg draaien zonder er maar iets aan te doen.

Volgens mij begin er vanaf te raken want een 1 Volts sonde geeft toch echt een te arm mengsel beneden 0.5 Volt en een rijk mengsel boven 0.5V........................toch?

Leuk, maar wat heb je eraan?

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Als dit het niveau is van de ontwikkelingsafdelingen voor LPG, herinner mij er dan aan dat ik GEEN LPG wil. Als ze al niet eens weten hoe een Lambda-sonde werkt heb ik weinig vertrouwen in de rest.

oldford 0
badge

19 jaar

Nee............dit is het niveau van iemand die mij per email ermee lastig valt. Door het hier te plaatsen hoop ik dat "A3 Tool" stopt met mij op de hoogte brengen van zijn denkpatronen.

Hakeem,

Waarom laat je die post niet in het bakje ongewenst van je hotmail belanden,dan stoor je , je er ook niet meer aan.

Hans4037 0
badge

19 jaar

Inderdaad wordt in mmijn volvo een Bosch lambda sonde artikelnummer 0258 003 246 gebruikt, waarvoor Bosch nog 2 vervangers heeft, waaronder een type dat pas na 160.000km vervangen hoeft te worden(volgens BOsch).

De karakteristiek is bij lambda=1, juiste regeling niet te arm, niet te rijk mengsel 0,15Volt Spanning op sonde is maximaal 1 Volt. De karakteristiek wordt beinvloed door de temperatuur van de sonde. De karakteristiek verloopt ook niet lineair.

De ervaring leert dat aan mijn auto door een lpg specialist ook al eens een vierdraads imitatie sonde is ingebouwd op een minder professionele manier. Na 20.000km was deze weer defect.

*460* 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.