close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850 1995: Airco schakeld vaak in en uit

Bouwjaar: 1995

Hoi

Ik rijd een Volvo 850 met automatische airco.
Nu is hij pas opnieuw gevuld.
Wat mij opvalt is dat de airco steeds om de 5 a 10sec in en daarna weer uitschakeld.
Volgens mij werkt hij wel gewoon.

Weet iemand of het vaak schakelen van deze airco normaal is?

Groetjes
Bart

Geplaatst door

autobedrijf van breugel (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat er nog een keer naar kijken, met de meters aangesloten . Het gebeurt wel dat bij een te vol systeem de pomp in en uitgeschakeld wordt evenzo als bij te weinig gas. Ik neem aan dat ze het systeem wel op lekkage getest hebben !
Groeten.

Punt 50
badge

11 jaar

Het probleem is dat deze auto maar 1 nippel heeft.
Nu weet ik niet wat hij doet bij verhoogd toerental eerlijk gezegd.
Ik heb alleen gekeken met stat toerental.

Misschien is er een Volvo kenner die kan bevestigen of het normaal is bij deze auto's?

Nee, maak het leeg en kijk of je geen lek hebt. De verdamper is de eerste verdachte. Als de auto gevuld is met flour dan handschoenkastje er uit (soms niet nodig) kachelweerstand er uit en dan met een lamp op de verdamper kijken. Soms kin je onder de auto ook bij het afwateringsslangetje zien.

Zo ver ik me kan herrinneren heeft de airco 2 nippels. Volg de leiding van schutboard naar het front.

Highway 670
badge

11 jaar

Nee, dat is niet normaal..zie antw: van Punt.

De 850 heeft inderdaad maar 1 servicekoppeling en is van de lage druk.
Ook alleen met de lagedruk meter aangesloten, kan een diagnose worden gemaakt.
zoals Highway al vermeld is bij de 850 indien er een lek aanwezig is, meestal de verdamper lek! daar staan ze om bekend.
Een ander probleem wat de oorzaak kan zijn en niet buiten gesloten mag worden is de speling (luchtspleet) tussen koppelingsplaat en magneetkoppeling..indien die te ruim is? ontstaat hetzelfde effect.

Als pas een airco service heeft plaats gevonden (bijgevuld) was de oorzaak ook al bekend..? of werkte toen al niet meer.
Mogelijk dat er toch een lek aanwezig is.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Gekocht met niet werkende airco.
Verkoper zegt dat auto lang heeft gestaan en heeft de airco laten vullen voor aankoop.
Kan het niets met de buiten temperatuur te maken hebben?

Anders laat ik hem volgende week eerst eens controleren op koudemiddel.

Oke, airco werkte niet.
Wat de verkoper heeft gezegd, zou kunnen kloppen..auto's die meer dan drie maanden stilstaan! daar mag en kun je vanuit gaan dat het systeem leeg loopt.
Wat is in dit geval nu aan de orde..jij wilde de auto kopen onder 1 voorwaarde dat de airco zou werken.
Verkoper snelt en belt om de airco te laten vullen..in de hoop dat de airco weer zou functioneren? jippie airco werkt.
Verkoper tevreden auto is verkocht, dienstverlenend bedrijf tevreden heeft gewoon geluisterd naar de verkoper..gewoon afvullen als die airco maar werkt!
Jij tevreden airco werkt en koopt de auto, na 2 maanden akke sjuu...problemen met de airco..?
Kan niet, is pas 2 maanden geleden gevuld?

Verkoper wilde geen hoge onkosten, daar zit jij nu mee opgezadeld..

TheoStek 0
badge

11 jaar

Oké duidelijk.

Ik heb de hoop dat ze misschien niet goed gevuld en of gevacuumerd hebben.
Ik zal binnenkort de airco opnieuw leeghalen en eens Goed de tijd geven het systeem te legen.
Als er idd teweinig inzit kan ik dat dan zien.
Dan kijk ik of de airco normaal functioneerd.
Dan even een paar weken afwachten wat hij gaat doen.
Voeg ik meteen uv vloeistof toe!

Ik houd jullie op de hoogte, maar ik ben bang voor de verdamper!

Groetjes
Bart

Wel een leuke klus. wees voorzichtig met het indraaien van de bouten in het dashboard als het zo ver mag komen. De steunen breken snel af en dan heb je een krakend dashboard.

Highway 670
badge

11 jaar

onder de 5 graden zal je airco niet naar behoren werken.
dit is nl de temperatuurgrens van aan of uit.
volvo is hier erg gevoelig voor.

Even een update;


Nu nog even over de airco,
Ik heb zojuist mijn zoontje opgehaald en nog eens goed opgelet op de airco.
Nu is het zo dat hij steeds een seconden of 10 tot 12 inschakeld en dan weer uit.
Op een gegeven moment begind de fan te draaien en dan schakeld hij steeds voor 4 a 5 seconden in!
Het is hier nu buiten 4 graden, kan het niet zo zijn dat hij het gas niet gecondenseerd krijgt en daarom uitschakeld?
Ik ga sowieso maandag de boel leegtrekken.
Maar het lijkt erop alsof alles "normaal" werkt.

Heren alvast bedankt voor jullie bijdrage en ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes
Bart

Klopt, inderdaad je kunt het zelfs voelen tijdens rijden. Bij lage buiten temp schakelt de airco veelvuldig uit. In het verleden heb ik bij Volvo gewerkt en kregen we deze klacht vaak in de koude periodes.

Highway 670
badge

11 jaar

Kan ook zijn dat de orivice verstopt raakt en er niet genoeg vloeistof door het vernauwde gaatje kan . of dat de compressor koppeling teveel speling heeft en niet aan getrokken blijft . Of hij is weer bijna leeg . Verdamper is al eens vervangen ? is het wel een orgineel volvo systeem of een deltamil ?

Tech-center 0
badge

11 jaar

Hoi

Ik heb nog niet kunnen kijken.
Volgens mij is het een Volvo systeem, er zit op de service nippel een originele dop.
Waaraan kan ik het verschil zien?

Vanavond wilde de airco helemaal niet inschakelen, het kan natuurlijk ook de kou zijn?
Groetjes
Bart

Je kan het zien aan het airco paneel , of onder de motorkap . gaan er een dikke en een dunne leiding direct de kachel in , of zit er een aluminium regel blok ?

Tech-center 0
badge

11 jaar

Leidingen gaan direct shutbord door.
Geen regelblok, het is een automatische airco.

Hoi

Ik ben het systeem aan het leeghalen.
Er is 275 gram koudemiddel uitgekomen.
Dit is idd dus te weinig!
Het feit dat er 2 maanden geleden opnieuw gevuld is denk idd dat er een lekage aanwezig is.
Ik ga het systeem toch opnieuw vullen en dan ook meteen fluor erin doen.
Dan kan ik kijken of het systeem normaal functioneerd als hij vol is.
Omdat ik de auto nu dagelijks nodig heb ga ik in het voorjaar een eventuele reparatie doen.
Dan kan ik met de scooter naar het werk namelijk en heb ik tijd om de verdachte verdamper op mijn gemak te vervangen!

Groetjes
Bart

Hoi Bart. ws zit er nog de orginele verdamper in . Dat kan je zien als de plastic ringetjes nog aan de pijpjes onder de motorkap zitten , die het kachel gedeelte ingaan . wil je tips hebben dat je binnen 2 uur je verdamper vv hebt ?

Tech-center 0
badge

11 jaar

Ja graag wil ik die tips.
Dan hoef ik het misschien niet uit te stellen tot het voorjaar!

Ik hoor het graag

Ik denk dat ik je dan maar even bel . Eindhoven is een stukje hier vandaan om even heen terijden , uitleg zo word een bende . Wanneer denk je dat je een poging gaat doen?

Tech-center 0
badge

11 jaar

Ligt eraan hoeveel werk het werkelijk is!
Je mag me bellen of en pb sturen.
Maandag kan ik je te woord staan en eventueel notities maken.

Ik denk dat ik er pas in het nieuwe jaar aan toe ga komen, druk, druk, druk.
Groetjes

Oke , we zien het wel .

Tech-center 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.