Volvo V50: Airco systeem compleet vervangen?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B4184S11, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Goedenavond,

Garage hier uit het dorp heeft kleine twee maanden aircopomp en multiriem vervangen voor een kleine duizend euro (diagnose was vastgelopen aircopomp). Was met een hoop rook en geur van verbrand rubber stil komen te staan.

Afgelopen maandag wederom raar geluid en rook onder de motorkap bij stationair lopen (toerentaller beetje instabiel tussen 1000 en 1200). Auto is gehaald door garage en nu is de diagnose dat vorige eigenaar een lekstopmiddel gebruikt zou hebben waardoor nu het hele systeem vervangen dient te worden. Volgens de garage is er sprake van een verstopping en dient alles (Condensor/Pomp/Verdamper en alle onderdelen waar het vloeistof/gas doorheen gaat) vervangen te worden. Hebben jullie dit vaker gehoord/gezien/meegemaakt? Wat zou een redelijke prijs zijn voor zo'n klus?

Alvast bedankt voor uw mening/input!

yostea

Geplaatst door yostea (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

Sorry prijzen zijn hier niet aan de orde, als er n middel gebruikt was door vorige eigenaar had de garage dat eerder moeten vinden. Iedere airco lekt op n natuurlijke manier, omdat er rubber delen tussen aanwezig zijn plus ringen , gezien leeftijd auto raad ik het u af

mvg Johan

yostea (0), 5 jaar geleden

Bedankt Johan! Ik heb de auto circa 10 maanden en de airco werkte altijd prima (ijskoud). Nadat de aircopomp was vastgelopen (kan gebeuren denk ik) werkte hij wederom prima. Nu plots na twee maanden (na vervanging pomp) weer een kapotte pomp en het advies om alle onderdelen van het airco systeem te vervangen. Kan het lekstopmiddel (wat de garage nu beweert) dan hier de onderliggende oorzaak zijn dat de pomp zo snel weer stuk gaat? Wat zou de oplossing moeten zijn en had de garage dit twee maanden geleden moeten herkennen? Is de enige oplossing vervangen van alle onderdelen om het lekstopmiddel uit het systeem te krijgen?

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Een pomp kan altijd defect raken , ze hadden bij het vervangen van de defecte compressor de oorzaak moeten controleren .
Dit kan vele redenen hebben , ouderdom , te vaak met te weinig koudemiddel laten werken , verstopte condensor , veel op hoge druk werken met extra slijtage tot gevolg , lekstop middel stel ik zo mijn vraagtekens bij maar is niet onmogelijk moet je er wel heel veel in doen , wel dat de vorige compressor een hoop rommel het systeem in gegooid heeft , en dat de filter/droger niet vervangen is , systeem had minimaal op vervuiling gecontroleerd moeten zijn , was simpel te doen , laat olie uit de oude compressor lopen , is deze blank tot geel , geen probleem , is deze bruin tot git zwart , dient het systeem gespoeld te worden en een filter/droger dient zo wie zo als een systeem open geweest is vervangen te worden.
Spoelen is nog steeds een optie , ze kunnen simpel de filter droger controleren op vervuiling en de compressor olie natuurlijk controleren , systeem is ook door te blazen met droge stikstof en kijken wat er bv uit de leidingen komt.
Compleet systeem vervangen heb ik nog nooit gedaan , maar een gewone garage heeft vaak de know how niet in huis voor dit soort klachten.

yostea (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de terugkoppeling! Goed om te te lezen dat spoelen nog steeds een optie is. Voor dit soort klachten dus beter de auto weghalen bij de garage en door naar een airco-specialist?

sleutelaar1952 (0) PRO, 5 jaar geleden

Ben het niet altijd met iedereen eens , ieder werkt op zijn of haar manier , maar hier sluit ik mij bij aan en n pomp die door n garage geplaatst is na 2 maanden stuk , dan zouden ze toch zeker in eigen beurs mogen kijken of tegemoet komen. Dit is eerder een afschriktruck. wil de garage nog zien die het volledig vervangt. duurder als dagwaarde auto

Mvg Johan

arjenhofstra (0) PRO, 5 jaar geleden

In zo'n geval gaat het vrijwel altijd om vervuiling van de oude compressor die ook weer in de nieuwe terecht komt. Ook goed controleren of koelvin etc. In orde is, want voor het stuklopen van de eerste compressor zal ook een oorzaak zijn.
Dat je nu (bijna) het gehele systeem moet vervangen kan best kloppen. Eigenlijk zijn alleen de leidingen en de verdampen goed te spoelen. Expansieventiel is ook nog wel te reinigen, maar de rest zal vervangen moeten worden als niet nogmaals het risico wil lopen dat de compressor defect gaat.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Yostea,

Ik heb nog nooit gehoord dat een compleet systeem vervangen moet worden omdat de pomp kapot gelopen is.
Waarschijnljk toch niet goed gespoeld,filter/droger moet ook vervangen worden.
De compressor kan absoluut niet tegen vervuiling.
Als hun zeggen dat er een lekstop middel inzit is er niet goed gespoeld,want dan was het eruit geweest.
Het is simpel,het is garantie op de reparatie,dus zullen ze het kosteloos op moeten lossen.
Compressor is kapot,twee maanden na reparatie is simpelweg garantie.
Daar zou ik hun op aanspreken.
Als ze nu met wat anders aankomen hebben zij hun werk niet goed gedaan.

yostea (0), 5 jaar geleden

Heren,
Bedankt voor de de terugkoppeling en het advies. Had de laatste berichten nog niet gelezen en heb inmiddels de auto bij de garage weggehaald. Garage bood als oplossing het vervangen van alle aircosyteem onderdelen voor een drievoud van het bedrag van het vervangen van de compressor twee maanden geleden. Uiteraard hier niet voor gegaan en de auto weggehaald na factuur voor voor diagnose en wegslepen. Op basis van bovenstaande ga ik toch even terug om kosten te reclameren.

Heb de garage wel gevraagd of ze hebben gespoeld na vervangen van de pomp twee maanden geleden. Ze gaven aan dat de diagnose was kapotte pomp en de pomp vervangen hebben. Dus geen spoeling of check van andere onderdelen.

Vraag 1: Is het gangbaar dat je een compressor vervangt maar niet spoelt en/of andere onderdelen/filters vervangt?

Diagnose die nu was gesteld is een verstopping door dat een vorige eigenaar een lekstopmiddel zou hebben gebruikt. Dat zou moeten blijken uit onderstaande foto. Vuile orifice tube.

Vraag 2: Duidt de groene aanslag op de tube op een verstopping veroorzaakt door een lekstopmiddel of zijn dit restanten van het vastlopen van de pomp twee maanden geleden?

Alvast bedankt voor het reviewen:)

Fijne avond!

kaleido 1 (1425) PRO, 5 jaar geleden

Groene spul is een lekdetectie middel , dat wordt er in gedaan als de installatie lek is en ze "kunnen" het lek niet vinden , wat onzin is , kost de klant gewoon minimaal 2x geld.
De zwarte bagger is in ieder geval rommel dat door de vorige en waarschijnlijk ook door de huidige compressor het systeem in is geblazen , ze hadden beter moeten kijken bij de vorige vervanging.
Het systeem is inderdaad erg vervuild , maar denk nog steeds dat spoelen en vervangen van filter/droger met eventueel een condensor , droger/filter zit soms in de condensor , een oplossing is.
Er kan ook een speciaal burnout filter in de zuigleiding geplaats worden , deze houd alle achter gebleven rommel tegen dat nog terug komt uit het systeem , dient wel verwijdert te worden na een aantal maanden.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Yostea,

Het is simpel,het is gewoon garantie op de reparatie.
Jij hoeft hun niet te vertellen wat ze moeten doen bij het vervangen van een airco pomp.
Jij claimt gewoon garantie,het ding is weer kapot na twee maanden.
Hoe hun dat oplossen is hun verhaal.
jij hoeft geen verklaring te vinden waarom dat ding weer kapot gelopen is na twee maanden.
Ga niet op hun stoel zitten.

yostea (0), 5 jaar geleden

Hallo Heren,

Probeer naar aanleiding van de gegeven feedback garantie te claimen maar krijg te horen van de garage dat de diagnose van twee maanden geleden een storing was in de magneet/visco koppeling van defecte pomp. Kan door een storing de multiriem gaan slippen/branden of duidt een brandende riem op een vastgelopen pomp. Volgens de garage wordt in het geval storing magneetkoppeling niet gekeken naar de oorzaak maar wordt alleen de pomp vervangen, ook wordt er ook niet gespoeld omdat de koppeling niet in verbinding staat met het koudemiddel van het systeem. Wel is tijdens deze reparatie het systeem opnieuw gevuld en is er een airco onderhoudsbeurt uitgevoerd. Mocht het systeem zo zwaar vervuild zijn dan had dat toch ontdekt moeten worden? En hadden ook niet het filter/droger vervangen moeten worden op het moment dat de pomp vervangen wordt? Ik heb de neiging dit hele verhaal voor te leggen aan de bovag en zo hopelijk toch nog iets van compensatie te krijgen voor alle extra kosten. Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het reageren!

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Yostea,

Een storing in de visco-magneetkoppeling leid niet tot het vastlopen van de pomp.
De boel is vastgelopen door de pomp,dat dat leid tot een storing aan de visco-magneeetkoppeling is heel goed mogelijk.
Immers,de pomp wil niet meer draaien met als gevolg dat ook de koppeling eraan gaat
Het verbranden van de aandrijfriem duid er op dat de pomp vastgelopen is,
Dat kan natuurlijk een keer voorkomen.
Dat zij besluiten de pomp te vervangen is ook normaal.
Maar zij hebben de reparatie niet goed uitgevoerd.
Bij een vastloper moet je sowieso gaan spoelen en het filterdroger vervangen.
Voorleggen aan de BOVAG.
Maar ja,dat is een issue voor juristen-adviseurs en daar houd het voor ons monteurs op.
Dat is namelijk geen technisch probleem meer.
.

yostea (0), 5 jaar geleden

Hallo Heren,

Uiteindelijk bij de specialist geweest om de problemen te laten repareren. Systeem is gespoeld, filter/droger/compressor en volgens mij ook de condensator zijn vervangen. Specialist heeft ook op de airco service beurt sticker gevonden dat de firma waar ik nu een dispuut mee heb heeft opgeschreven dat er 600 gram ipv de voorgeschreven 525 gram koudemiddel is gevuld. Daarnaast kwam er ook teveel olie uit de pomp. Zijn conclusie was dat teveel aan koudemiddel en teveel aan olie een vloeistofslag in de twee maanden oude pomp heeft veroorzaakt. Twee maanden werken op te hoge druk was voldoende om de geest te geven. Daarnaast bleek ook de pomp, welke volgens de firma een originele zou zijn een imitatiepomp is welke voor 200% marge is gefactureerd. Teleurstelling op teleurstelling met deze garage uit het dorp dus. Heb de bovag inmiddels gevraagd te gaan bemiddelen. Wordt helaas inderdaad een juridisch verhaal. Bedankt voor jullie feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.