Hallo allemaal,
Zo heb ik vier probleempjes met mijn Volvo en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zal mijn best doen om zoveel mogelijk informatie uiteen te zetten. Mochten jullie vragen hebben, dan zal ik deze zo goed als mogelijk proberen te beantwoorden.
Ik heb een aantal problemen met de geartronic 5-bak (50/51) van mijn Volvo V50 D5 180PK. De Volvo is uitsluitend Volvo-dealer onderhouden, momenteel 152.000km gereden. De laatste beurt dateert van afgelopen maand en was de grote beurt inclusief nieuwe distributie/multiriem, et cetera.
Probleem 1: Geartronic:
Als ik in de D rijd, en ik laat de auto vanaf 70km/h uitrollen naar 40km/h heb ik een irritante toon die van hoog naar laag loopt en beneden de 40km/h verdwijnt. Dacht eerst aan een afrolgeluid (dat zingen lijkt het op) maar de bandjes, draagarmen en rubbers zijn allemaal nieuw.
Als ik hem overplaats naar handmatig schakelen, ervaar ik die toon alleen in de 4e versnelling en niet in de tweede, derde of vijfde versnelling. De automatische bak remt bij mij continue af tot 35km/h in de vierde versnelling (als ik dan snel naar handmatig schakel, zie ik dat).
Probleem 2: Geartronic:
Als ik een continue snelheid rijd, of dit nu 90km/h, 100km/h of 120km/h is schokt de auto willekeurig. Dit is de ene keer veel, de andere keer minder veel. Boven de 130km/h is het niet meer voelbaar. Het voelt exact hetzelfde als wanneer de airco bij een peugeot 108 'inschakelt of aan moet'.
Mijn idee is, dat het met de airco uit weg is. Het lijkt mij niet dat in een dergelijke auto de airco inschakeling voelbaar is? Of moet ik het in een andere hoek zoeken?
Probleem 3: Geartronic:
Sinds hedenochtend merkte ik dat bij vol acceleren mijn geartronic bak met 5 personen en belading terug schakelt (soms twee versnellingen) en dan niet direct pakt, terugvalt in toeren (300-400 toeren) om daarna weer op te pakken en te acceleren zoals dat hoort.
Wanneer ik in mijn eentje in de auto zit, kan ik dit effect niet kopiëren.
Probleem 4: Koude motor:
Als ik de Volvo D5 start, dan loopt deze ruw en onregelmatig (alsof bij een benzine-auto een bougiekabel of bougie defect is). Zo gauw de auto warmer is, 2-3 minuten, is dit knokkerige lopen direct over. Hij loopt stationair perfect op het moment dat de Volvo warm is.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, of op weg kunnen helpen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de auto al eens uitgelezen?.
En dan bedoel ik ook specifiek de automaat?.
Die geartronic automaat is een zorgenkindje,schokken kan veroorzaakt worden door koppelomvormer.
Helemaal schokvrij zijn deze bakken niet.
Dat zingen wijt ik toch aan afrol geluiden van de banden,want bij gas los draait de motor stationnair.
Als de airco uit is en je oelt absoluut geen schokken dan is het het het inkomen van de airco.
Rauw lopen koud kan door een slechte verstuiver komen of niet voldoende voorgegloeid.
Sowieso vind ik dit type motor nogal agrarisch klinken.
3 dingen die je moet doen. Auto uitlezen, airco controleren speling aircokoppeling en de bak misschien eens goed spoelen.
Opgelost, van gespoeld. Afrolgeluid is gebleven.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar