Mijn airco werkt perfect en heeft onlangs een servicebeurt gehad. Echter als de buitentemperatuur boven de 26 graden komt, dan hoor je de ventilator nog op volle toeren draaien, echter komt er nog maar heel weinig lucht uit de roosters. Het lijkt wel of ergens een klep afgesloten wordt. De lucht die er uitkomt is erchter nog wel ijskoud, dus de airco werkt kennelijk erg goed, maar er komt maar heel weinig lucht uit..... De dealer heeft bij de laatste beurt het probleem uitgelezen en opgelost... (zei men), echter het was toen geen temperatuur boven de 25 graden en het probleem is er dus nog steeds.. Het gaat dus alleen fout als de buiten temperatuur boven de 25 graden komt. het effect lijkt wel hetzelfde alsof je de buitenlucht toevoer uitzet en dus de binnenlucht toevoert. (recycling)
ik denk dat er ergens een sensor niet goed werkt..... maar welke?... Of is het iets heel anders? Wie herkent dit probleem?
Groet
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat even de waarde van de "verdampertemperatuursensor" uitlezen/ controleren, deze hebben soms wel eens een afwijking waardoor de verdamper dichtvriest.
De afwijking is echter niet zo groot dat er een foutcode opgeslagen word !!
De waarde van de "verdampertemperatuursensor" kan bijv. 50 graden aangeven en terwijl de verdampertemperatuur in werkelijkheid bijv. 6 graden is !!
De waarde van de "verdampertemperatuursensor" moet varieren tussen +/- 6 en 10 graden.
Hoi Volvo-specialist,
Dank voor jouw reactie. Ik heb hem vorige maand al een keer laten uitlezen, en toen was er inderdaad geen probleem waargenomen. Maar als de verdamper zou dichtvriezen, zou hij toch helemaal uitvallen?... En er blijft gewoon ijskoude lucht uit de roosters komen, alleen slaat er denk ik dezelfde klep dicht gaat als wanneer je op het knopje recycling van lucht binnen aanzet en hoor je de ventilator op volle toeren draaien, alleen de kleppen staan bijna dichtgeknepen en ik weet niet waar de lucht wel heengaat. Bij mijn vorige volvo bevroor de verdamper ook wel eens maar dan voelde je de koude lucht langzaam wegtrekken en kwam er zo'n weeige lucht de cabine binnen. Kan het niet iets anders zijn?
12 jaar
Als de automatische airco op "volle kracht" moet koelen zet hij "automatisch" de recirculatieklep op recirculeren !!.... en tegelijk zet hij de kachelkleppen op de middenroosters, maar sommige mensen zetten de middelste uitstroomopeningen handmatig dicht !!
Omdat alle lucht naar de middelste uitstroomopeningen gestuurt word komt er uit de andere openingen (boven en onder) (bijna) geen lucht.
[quote=hans1840]Maar als de verdamper zou dichtvriezen, zou hij toch helemaal uitvallen?..[/quote]
Nee, climate control systemen hebben geen antirijpsensor.
Maar ik heb juist de kleppen open staan, er komt onder de 26 graden heel veel koude lucht uit, en dan gaat er ergens een klep open en dan stroomt er nog steeds ijskoude lucht uit, alleen heel weinig...... als ik de motor 5 minuten uitzet en weer instap, blaast hij weer enkele minuten volop, waarna er weer een klep open aat en er nog maar een beetje koude lucht uit de midden roosters komt.... Is dit wat jij bedoeld?
en Theo... wat is een antirijpsensor?... Gaat dichtvriezen dan ook middels een klepje dat in een seconde omgezet wordt? en kan ik ergens zien of voelen of de verdamper bevriest? ( onder het dashbord of zo?) Het is zo anders als bij mijn vorige volvo, waarbij de airco langzaam wegviel ( boven de 26 graden celcius) en er keihard warme stinkende lucht de cabine werd ingeblazen uit de middenroosters?.... (Dat is overigens uiteindelijk verholpen door een ringetje in de compressor weg te halen,.... toen bleef hij het gewoon weer goed doen...... )
12 jaar
Het gekke is ook dat ik als dat gebeurt, ook op geen enkele manier meer veel lucht uit de middenroosters kan krijgen, ook niet als ik de middenroosters helemaal heb open staan , de ecc niet op auto heb staan en ik probeer lucht te laten blazen uit boven, onder of middenroosters. , de ventilator loeit volop, maar als dat klepje om gaat blaast hij de lucht ergens heen waar ik het niet kan voelen..... Bij mijn oude volvo bleef de lucht gewoon keihard blazen, alleen de koude lucht verdween langzaam, en als hij dan uitviel kwam er zo'n weeige zoetige stank mee op volle kracht blazend uit de roosters.
12 jaar
Hans, een antirijpsensor zit op de verdamper bij handmatige airco systemen en schakelen de compressor uit als de verdamper bevriest.
Mijn antwoord is gebaseerd op jouw vraag gezien het citaat dat het systeem dan zou moeten uitvallen ? uit jouw tekst en uitleg neem ik aan dat de V70 climate controle heeft ? dus valt het systeem niet uit.
Er zit wel een sensor op de verdamper en die meet de verdampingstemperatuur, is uitgelegd door Volvo-Specialist, als die een verkeerde waarde heeft ? weet de compressor niet meer wat ie moet doen, moet ie zijn slag volume verkleinen of vergroten om aan de verstrekte gegevens te kunnen voldoen.
Dan is het best mogelijk dat de verdamper bevriest en de luchtstroom wordt geblokkeerd.
ijskoude lucht is niet goed te noemen, kan duiden op een bevroren verdamper, te weinig koudemiddel ofwel een verstopping in het systeem
Sinds mijn laatste mail ging het best goed, dacht ik, maar de temperaturen kwamen niet echt meer boven de 25 graden uit. Afgelopen weekeind kon ik weer kijken of het probleem er nog steeds was bij meer dan 34 graden. Na het wegrijden gaat het de eerste tijd gewoon goed, koude lucht stroomt volop door de roosters heen, dan slaat er een klep om, ik vermoed nog steeds dat de recycleklep om gaat. met een temperatuurmeter heb ik de koude luchtstroom nogmaals gemeten, er stroomt gewoon een matige hoeveelheid lucht met een schommelende temperatuur van 6 tot 8 graden uit de middenroosters, maar de ventilator (achter het dashbordkastje) staat volop te loeien! Ik kan het best uithouden, want de geringe koude lucht is wel voldoende om het niet benauwd te krijgen , maar bij een andere volvo blaast hij volop de koude lucht de cabine in.....Mijn conclusie..... Airco werkt goed en alleen zit er een probleem bij een sensor die zegt dat het nu warm genoeg is om de luchtrecycling in te schakelen. Volgens de Volvo Specialist is dat dus normaal, maar mijn zwager heeft exact dezelfde V70 en bij hem gaat het wel goed. Wie weet een airco specialist in de buurt van den bosch die dit probleem kan oplossen of die sensor kan nameten?
12 jaar
Ik heb hier exact hetzelfde probleem met mijn xc70 uit 2002. twee dealers hebben al de software ge-update en de laatste adviseerde een nieuwe pomp. Dat heb ik inmiddels laten uitvoeren (niet bij de dealer maar voor een fractie bij een airco specialist) maar het effect is nihil: nog steeds na ca 20-30 min stopt de airco en komt er nauwelijks meer lucht naar binnen.
Als de airco werkt, wordt hij erg koud, wel eens gemeten: -2
Na diverse draadjes gelezen te hebben, waaronder deze, heb ik de sensor voor de verdamper er maar eens uitgehaald. Morgen naar de dealer voor een nieuwe, wellicht is mijn probleem dan eindelijk opgelost (na 1,5 jaar).
[url=http://postimage.org/image/lwjhv6jbz/][img]http://s11.postimage.org/lwjhv6jbz/foto....[/img][/url]
12 jaar
Hoi Bart,
Heb je dat zelf gedaan?.... Is dat makkelijk?.. Ben reuze benieuwd hoe dat afloopt! Ik zou het op prijks stellen als je me de uitslag verteld!
Groet,
Hans
12 jaar
Beste Hans, ik heb exact hetzelfde probleem. Hoe is deze bij jou uiteindelijk opgelost.mik heb de verdampertempatuursensor vervangen maar helaas zonder resultaat.
Harold
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar