Volvo V70: stilvallen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: d5

Ik ervaar een identiek probleem met mijn V70 D5 2002 (Automaat 335.000 km) als "MarkV70". Tot mijn grote ergernis valt de motor zomaar stomweg uit. Er is geen logica te vinden in deze fout. Evenmin wordt dit euvel opgeslagen in het geheugen. Bij hogere snelheid start de motor vanzelf weer op. Het lijkt er op alsof het contact wordt afgesloten : de lampjes op het rechter display branden evenals het gele motor-icoontje. De ingeschakelde cruise control valt ook uit. Tot vandaag echter : na 2x stilvallen over een afstand van 500 m, viel hij nog een derde maal uit en toen kon de motor NIET meer gestart worden; het motor-icoontje flashte bij een startpoging. Na een tijdje deed hij het weer. Deze fout manifesteert zich reeds sinds heel wat maanden. Aangezien er geen registratie is van de fout, geeft het uitlezen van de computer geen resultaat. Volgende (mogelijke) remedies reeds toegepast : 1) nooit nog AVIA tanken, 2) reeds 2x het brandstoffilter vervangen, 3) de HD-sensor op de HD-pomp vervangen. Aangezien MarkV70 schijnbaar een oplossing had voor zijn probleem door het vervangen van de relais van de pomp onder het dashboard ter hoogte van de ECU, zou ik graag de details van deze herstelling kennen (nummer van het relais c.q. locatie?). Is deze herstelling deugdelijk gebleken? Sommigen opperden ook nog : 1) contactslot, 2) druksensor op common rail, 3) storing in de kabelboom, 4) slecht contact in de connectoren van de sensoren. Graag een antwoord, want op zulke manier rijden is echt geen pretje en maakt de toekomst van deze overigens wagen totaal onzeker (lees : vuilbak).

karelMG

Geplaatst door karelMG (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

mamoli (0), 11 jaar geleden

Soortgelijk probleem had ik met mijn Golf 4 TDI ook, hier was de relais die de ECU (computer van de motor) van stroom voorziet stuk. Relais was 15 euro... en de problemen wereldgroot.

Misschien heb jij ook zoiets??

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Dag Karel,

Bij het uitlezen komt er helemaal niks naar voren? Als een relais dan wegvalt, valt de voeding ook weg dus kan het geen storingen opslaan misschien.

Wat ik zou controleren:


Motormanagement relais

Brandstofpomp relais (onder de motorkap bestuurderskant, zekeringkast, 4 torx 25 schroeven, relais als goed is nummer 103)

Stekker onder de zekeringkast controleren

BDP sensoren. (krukas+nokkenas) kunnen ook problemen geven zonder dat dit opgeslagen wordt.

Succes!

Martin

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi Martin jij hebt het over een classic V70 tot bouwjaar 2000 en waarschijnlijk een benzine uitvoering!
Ik weet dat bij latere bouwjaren de signaaldraad van je raildruksensor bloot ligt en dan af en toe massa maakt via het blok.
Relais brandstofpomp zit in je zekeringenkast onder het dashboard aan de bestuurderskant (weet zo gauw niet welke het is)

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Informatie gegeven was voor een diesel uitvoering....

Controleer ook eens de stekker een bedrading van de luchtmassa meter.

Ik blijf bij mijn advies. Niet te zeggen dat het de oplossing is, maar wel worth a look.

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

het is goed als iemand advies geeft, maar ik kan je uit ervaring zeggen dat de zekeringenkast + relais die jij bedoeld voor een oud type v70 is en niet voor dit type v70!
want bij dit type zitten je relais in je CEM links onder het dashboard aan de bestuurderszijde.

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Daar zul je waarschijnlijk wel gelijk in hebben. Maar, voor de rest blijft mijn advies hetzelfde.

Mijn excuses voor de verkeerde info wb locatie relais. Er zit not wel een zekeringkast onder de motorkap links, ik zou de stekker nog wel even controleren.

Vriendelijk groet,

Martin

karelMG (0), 11 jaar geleden

Beste problemcar-lezers en hulpverleners.
Ik ga alle info zeker uitproberen. LMM- en railsensor al gecontroleerd. Enkele keren op en af (reinigend?). Ik durf aktueel niet meer op een autostrade : stilvallen is levensgevaarlijk op linker baanvak. Wel degelijk : V70 2002 D5 Automaat 335.000 km. Is er een verschil tussen een constant brandend geel motoricoon en een pinkend (bij dit laatste verschijnsel startte hij niet meer)? Is het nummer van die beruchte relais bekend / juiste plaats op print? Ik ga die gelijk vervangen. Is het een VOLVO-relais of een BOSCH-relais? Echt dit is een fout die je niet wil meemaken. Ook het gevoel alsof bij gas terugnemen de motor iets meer met horten en stoten draait. Ik denk maar aan de gaspedaalsensor. Kan een eventueel vacuumlek (voorste motorsteun is lek en de leiding werd los genomen en afgeblokt) ook een oorzaak tot stilvallen zijn? Ik weet het, het zijn veel vragen maar mijn gemoedsrust en veiligheid hangt er van af. 1000 x Bedankt.

karelMG (0), 11 jaar geleden

Sedert 5000 km (1,5 maand) zijn mijn problemen van de baan. De oplossing kwam aan het het licht toen op een goeie dag zomaar heel de klokkenwinkel dienst weigerde. Niets meer aan informatie; geen verlichting. Niemand scheen mij te kunnen helpen ofschoon de auto nog reed. Op Google gezocht naar een eventueel 2de hands dashboard; de prijs voor een nieuw leek er mij wat over. Plotsklaps dook daar in West-Vlaanderen iemand op die er zijn beroep van gemaakt had probleem-dashboards te herstellen. 80% van zijn bezigheden kwamen van VOLVO (vooral de V70) en SAAB. Mijn klokken waren behept met AL de gangbare problemen en tekorten die er bekend zijn. Alle contacten werden opnieuw gesoudeerd. Er was ongeveer 3 uur werk nodig. € 165 en klaar was kees. Beter dan ooit tevoren. Ondertussen werd eveneens de hoofd-fusebox onder handen genomen. Bedenkelijke banen werden grondig onder handen genomen. Contacten intensief van corrosie ontdaan. Resultaat : alles pico bello. Voorwaar een schande voor VOLVO dat ze zo'n elektronische troep durven installeren. Eveneens een schande dat geen enkele dealer de vinger op de wonde kon leggen. Als ik alle voorstellen had laten uitvoeren was ik duizenden euro armer geweest en een auto uiteindelijk op de vuilbak met vervangen dashboard, nieuwe brandstof tank, nieuwe pompen, nieuwe sensoren, nieuwe injectoren en dies meer. Zeg dit voorval door.

zappa1956 (0), 3 jaar geleden

Vreemd-triest zelfs, dat kennelijk geen aanleiding is geweest aan te geven wie waar die klokkenwinkel zo deskundig hersteld heeft in West-Vlaanderen....welke storingen er waren..welke gevolgen ze kennelijk hadden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.