Volvo 440: Automaat

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B18U

Als ik een koude start maak en ik zet de automaat in de D(rive) dan komt het toerental zo laag dat de motor afslaat. Het komt ook wel voor dat het dashbord enorm trilt zodra de automaat naar de D wordt gezet. Als de motor eenmaal op temperatuur is dan komt het niet meer voor.

Afgelopen maand een beurt gehad en is de pakking van het inlaat-spruitstuk vervangen, maar het probleem blijft. (nog bedankt voor de hoge rekening Volvo Apeldoorn!!!)

Het is volgens mij een CVT automaat, maar dat weet ik niet zeker. Wat zou een oplossing zijn?

440_1996_aut

Geplaatst door 440_1996_aut (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Werkt de stationair-regeling wel (genoeg) ??
Zit er de goede olie in (speciaal voor Volvo-CVT) ??
En hoelang zit die olie er al in (verversings-termijn 45.000 km)

440_1996_aut (0), 18 jaar geleden

[quote=Volvo-Specialist]Werkt de stationair-regeling wel (genoeg) ??
Zit er de goede olie in (speciaal voor Volvo-CVT) ??
En hoelang zit die olie er al in (verversings-termijn 45.000 km)[/quote]
Hi Volvo-Specialist, zojuist vernomen van een Volvo monteur dat het geen CVT automaat is.

Ik heb de auto 3 jr. geleden gekocht met 79.000 Km op de teller en deze staat nu op 105.000 de Volvo dealer heeft volgens mij niets gedaan aan aan de Automaat-olie, het is wel op peil. Helaas heb ik geen serviceboekje van de auto. Het enige wat ik weet is dat de distributieriem is vervangen.

Het stationaire toerental is ca. 975 rpm. Het afslaan van de motor gebeurt alleen bij de D, in de R reageerd de automaat goed, zowel warm als koud.

Ik heb bij het prof gedeelte op deze site iets gevonden wat erg op mijn probleem lijkt (zie bericht hieronder) alleen kan ik hieruit niet opmaken of dit alleen na het starten (koud) van toepassing is. De reden dat ik dit onderzoek is, dat ik het idee krijg dat de Volvo dealer gewoon niet weet wat het is, en mij dure reparaties op de mouw spelden die niet helpen.



Re: automaatbak afslaanmotor
Bij mij was dit een vacuumslangetje op de mapsensor... kost 20 euro bij de dealer. Dit slangetje was rot en daarom werd er lucht bij gezogen. Het lijkt dan alsof de motor wil afslaan zodra er ontkoppeld moet worden, maar op het laatste moment pakt hij toch op. Hierdoor gaat heel de auto trillen.


Ik zal bij de garage laten checken welke olie er in de automaat zit en of deze vervangen moet worden, echter vorige maand bij het onderhoud hebben ze er niets van vermeld. Wel hebben ze naast de pakking van het inlaatspruitstuk ok de slangen van het koelsysteem vervangen.

Bedankt voor je reactie,

Groeten uit Apeldoorn

Volvo-Specialist (0) PRO, 18 jaar geleden

Als het geen CVT is dan is het ook geen B18U (monopoint).
B18U (monopoint) = CVT
B18FP + B20F (multipoint) = 4 traps-automaat

440_1996_aut (0), 17 jaar geleden

[quote=Volvo-Specialist]Als het geen CVT is dan is het ook geen B18U (monopoint).
B18U (monopoint) = CVT
B18FP + B20F (multipoint) = 4 traps-automaat[/quote]
Hi, je alias is met recht Volvo Specialist, vandaag contact gehad met Volvo Apeldoorn deze weer met Volvo NL n.a.v. je opmerkingen, inderdaad het is wel degelijk een CVT automaat en met het B18U blok, dit hebben ze gechecked aan de hand van mijn kenteken gegevens.

Kortom, deze week maak ik een afspraak bij Volvo Apeldoorn voor het verversen van de CVT automatenolie (just to be sure), en het laten controleren van het vacuümslangetje op de mapsensor, ik moet op 27 mei toch voor de APK.

Als ik dit heb laten doen zal ik de resultaten ff melden.

Groeten uit Apeldoorn

Volvo-Specialist (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat het even weten.

Alvast bedankt

novita (0) PRO, 17 jaar geleden

dit is het zogenaamde afwurgen,aanpassing door v.nl software update(kost een smak geld)
raad aan om de klepspeling te verruimen naar in 0,35 uit 0,50,gaskabel zo strak mogelijk zodat deze nog net knippert in functie 2

Volvo-Specialist (0) PRO, 17 jaar geleden

@ novita, Gaskabel strakker zetten lost dit probleem niet op.

@ 440_1996_aut, als je met de auto een paar km gereden hebt zonder te stoppen en je brengt de auto dan (langzaam) tot stilstand laat de bak de motor dan normaal "los", of wil de bak de motor "afwurgen" (bijna af laten slaan).
Ik geloof dat ze bij Autrans de druk in de automaat een beetje kunnen verlagen om dit probleem te verhinderen.

440_1996_aut (0), 17 jaar geleden

Hi Volvo-Specialist, ik heb ff getest, als de motor koud is dat wil de bak de motor afwurgen, het lijkt net of de motor wil afslaan als je stopt. Als de motor op temperatuur is dan gaat het goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.