162 bezoekers online

Volvo 960 1995: automaat foutcode 131 van 960 komt steeds terug

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 30/24v

halo
ik heb het probleem dat de volvo zo ineens een pijltje knipperd en de s e w standen schakelaar ook knipperd en als ik hem uitlees op via de grote stekker dmv het ledje dan krijg ik de foutcode 131 en als ik deze reset is hij heel even weg en vrijwel direct er weer
bij deze code hoord onderbreking of sluiting van de sth????
wat is dat en waar zit hij
auto rijdt nog wel redelijk maar bonkt behoorlijk bij het inschakelen van de versnelingen
en waar zit de ecu van de bak en er schijnt ook nog een relais ergens te zitten voor de automaat
help help

ratdraaier

Geplaatst door ratdraaier , lid sinds 13 jaar geleden

8 Reacties

0

rensk001, 8 jaar geleden

43: 1-3-1, Magneetklep STH. Breuk of kortsluiting met massa, AW30-43
Afdrukken

Informatie over storingscode 1-3-1

Toestand
Magneetklep STH regelt de systeemdruk in de versnellingsbak. De magneetklep wordt aangestuurd door een bekrachtigingstrap in de uitgang van de regeleenheid voor de versnellingsbak. Met deze bekrachtigingstrap regelt de regeleenheid voor de versnellingsbak de stroom naar de magneetklep. Bij een zwakke stroom is er een hoge leidingdruk en bij een sterke stroom (circa 1 A) een lage leidingdruk. De stroomsterkte is voornamelijk afhankelijk van de gasklepstand. Als de regeleenheid voor de versnellingsbak een breuk of sluiting met de massa in de stroomkring van magneetklep STH waarneemt, zodat de stroom in de stroomkring te zwak is, wordt storingscode 1-3-1 opgeslagen. Hierdoor kan magneetklep STH de systeemdruk niet meer regelen.

Vervangende waarde
Het waarschuwingslampje brandt.
Mogelijke oorzaak
Breuk in regelsignaalkabel of signaalkabel.
Kortsluiting met de massa in de regelsignaalkabel of signaalkabel.
Onjuiste voedingsspanning naar het systeem.
Defecte magneetklep STH.
Contactweerstand in aansluitingen.

Storingsbeeld
Ruwe schakelovergangen door de hoge systeemdruk in de versnellingsbak.
Geen overbruggingsfunctie.

0

ratdraaier, 8 jaar geleden

oke waar zit de regeleenheid precies en welke regelsingaalkabel bedoelen ze snelheids kabel gaskleppotmeter ??
gr andre

0

rensk001, 8 jaar geleden

Regelklep zit onder in de automaat. Oliepan demonteren.

0

ratdraaier, 8 jaar geleden

oke heb jij ook enig idee hoe duur die machneet klep is en of die ook een beetje makelijk te vervangen is de oliepan heb ik al los gehad en ik heb er erg veel klepjes gezien en ik weet niet welke klep er stuk is en kan ik hem doormeten welke draden ?en wat is de weerstand van die klep
alvast weer bedankt
gr andre

0

rensk001, 8 jaar geleden

43: Onderdelen in versnellingsbak vervangen, AW30-43
Afdrukken

Magneetkleppen, inspecteren/vervangen
Speciaal gereedschap:
999 5477

Reinheid
Opmerking! Wees bij het werken aan de versnellingsbak zorgvuldig met reinheid. Maak de omgeving van de vulbuis en aftapplug zorgvuldig schoon. Maak altijd gebruik van schone bussen. Zorg dat de werkplaats vrij is van vuil en stof.
Kwaliteit versnellingsbakolie: ATF-olie, type Dexron II E, of Ford Mercon, zie ook Smeermiddel en olie-inhoud .
Weerstandsmeting

Ontkoppel de massakabel van de accu.

Plug verwijderen en olie in de oliepan aftappen
Attentie! Als net met de auto is gereden, kan de olie erg heet zijn.

Klemmen van de lambdasondekabel losmaken van de oliepan
Oliecarter verwijderen

Verwijder de bouten voor de oliepeilstokbuis.
Verwijder de bevestigingsbouten van het carter.
Tik het blad van de pakkingspie 999 5477 rondom tussen het versnellingsbakhuis en de oliepan naar binnen. 999 5477
Opmerking! Wees voorzichtig en beschadig de flens van de oliepan niet.
Attentie! Kans op morsen van olie-! Er kan nog olie in de pan zitten.
Kabelhouder en connectors van de magneetklep verwijderen

Verwijder de twee bouten en de beugel.
Maak de stekerverbindingen los van de spoelen.

Stekerverbindingen van de spoelen op de versnellingsbak losnemen


Weerstand in de spoelkabels controleren
Meet met een ohmmeter op tussen de stekerverbinding van de versnellingsbak en het kabeluiteinde van de betreffende spoel. Beweeg tijdens het opmeten de kabelboom iets om eventuele losse contacten in de bedrading te lokaliseren.
De ohmmeter moet 0 Ω aanwijzen.
Bedrading van magneetklep vervangen

De getallen in de afbeelding geven als volgt de aansluitingen van de magneetklep aan:
1 Spoel S1
2 Spoel S2
3 Spoel SL
4 Spoel STH.
5 Spoel STH, massa
6 Niet gebruikt
7 Niet gebruikt
8 Niet gebruikt
Maak bij het vervangen van de kabelboom de houder van de kabelboom van de spoelen in het versnelllingsbakhuis los.
Stel na het controleren en eventueel vervangen van de kabelboom de stekerverbinding bij de versnellingsbak samen.


Weerstand in de spoelen S1, S2 en SL controleren
Meet met een ohmmeter op tussen de pen in de stekerverbinding van de spoel S1 en een massapunt op de versnellingsbak. De ohmmeter moet 10-15 Ω aanwijzen.
Herhaal het opmeten voor de spoelen S2 en SL. De ohmmeter moet 10-15 Ω aanwijzen.
Indien de ohmmeter bij een van de metingen een afwijkende waarde aanwijst, moet de spoel worden vervangen. Zie Magneetkleppen, inspecteren/vervangen:Magneetkleppen vervangen .


Weerstand in de spoel STH controleren
Meet met een ohmmeter op tussen de twee pennen in de stekerverbinding van de spoel. De ohmmeter moet 2-6 Ω aanwijzen.
Indien de ohmmeter een afwijkende waarde aanwijst, moet de spoel worden vervangen. zie hieronder
Magneetkleppen vervangen

Spoel S1 en S2 verwijderen
Verwijder de houder voor de spoelen.
Trek de spoel S1 en S2 uit het kleppenhuis.
Magneetkleppen SL en STH verwijderen
Verwijder de oliezeef (3 bouten).
Verwijder de houder voor de spoelen.
Trek de spoel SL en STH uit het kleppenhuis.
Nieuwe magneetkleppen SL en STH bevestigen

Smeer de nieuwe O-ringen van de spoelen met wat vaseline in.


Maak de oliezeef zorgvuldig schoon.
Controleer de oliezeef en de afdichtingen. Vervang indien nodig de oliezeef en de afdichtingen als een eenheid.

Bevestig de oliezeef.
Draai deze aan tot 10 Nm.
Nieuwe magneetkleppen S1 en S2 bevestigen

Smeer de nieuwe O-ringen van de spoelen met wat vaseline in.
Breng de spoelen S1 en S2 te zamen met de gemeenschappelijke bout aan. Draai deze aan tot 10 Nm.
Kabels en bedradingsbeugel voor magneetkleppen bevestigen

Sluit de vier connectors van de magneetkleppen aan. De grijze kabelstekerverbinding wordt op de grijze spoelstekerverbinding aangesloten (Spoel SL.)
Van de overige stekerverbindingen heeft een stekerverbinding twee pennen en past alleen op de spoel STH. De plaats van de twee laatste stekerverbindingen blijkt uit de lengte van de kabels (Spoel S1 en S2.)
Zet de klem met twee bouten vast. Draai deze aan tot 10 Nm.
Oliecarter bevestigen

Verwijder de resten van de pakking van de afdichtingsvlakken van het oliecarter en de versnellingsbak. Gebruik een bakeliet schraper.
Maak de contactvlakken met spiritus schoon.
Bevestig de deeltjesmagneten (vier) aan in de uitsparingen in het oliecarter (zie afbeelding).
Breng afdichtmiddel (vloeibare pakking) aan op de onderdelen aan de hand van de afbeelding. De dikte van de vloeibare pakking moet ongeveer 3 mm bedragen. Breng pakking aan om de schroefgaten. Gebruik vloeibare pakking. O/N 1161409-6.


Bevestig de bouten van het carter en de peilstok en draai die aan. Draai de bouten afwisselend aan tot 7 Nm.

Bevestig de kabel van de verwarmde Lambdasonde aan het oliecarter

Vul bij met nieuwe olie aan de hand van Olie verversen .

Sluit de massakabel van de accu aan.
Afrondende werkzaamheden
Controleer na de reparatie of tijdens de reparatie geen storingscodes zijn opgeslagen.

0

rensk001, 8 jaar geleden

Ik heb je een mail gestuurd met een afbeelding van alle kleppen.

0

ratdraaier, 8 jaar geleden

oke erg bedankt ga er gauw mee bezig
gr andre

0

ratdraaier, 8 jaar geleden

de aut heeft de klant verkocht dus niet kunnen herstellen jammer maar toch bedankt voor de info
gr andre

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 960 of stel zelf een nieuwe vraag.