Volvo 960: trilling in het stuur bij 130-140

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 24V 6 cil

Hallo mede monteurs,

Het volgende, wij hebben een volvo in de werkplaats en deze heeft het volgende probleem namelijk dat deze trilt in het stuur na 120-130-140 km ik vind het persoonlijk noemenswaardig maar de klant wil er van af en dat is begrijpelijk.


De volgende dingen zijn gedaan:

Alle kogels en ophanging gecontroleerd en er bevind zich nergens speling zoal voor als achter
Wiellagers zijn spelingvrij en geluidsvrij (loopt echt mooi soepel)
Stuurhuis is gereviceerd + uitgelijnd
veerpootlagers zijn vervangen ( daar ontbraken 4 kogeltjes)
veren zijn goed
schokdempers zijn goed
banden zijn vervangen (michelin Hp primecy) 4x gebalaceerd en al
Wielen zijn aan de binnenzijde gereiningd
Wielnaven gereiningd ook aan de binnenzijde van de schijven
Remschijven voor afgedraait deze waren al in het verleden (wat niet echt bekend is) al vervangen maar toch voor de zekerheid afgedraait
Remschijven achter afgedraait (trilde bij remmen is nu verleden tijd)
Remmen lopen mooi vrij en soepel.
Stabilisatorstangen voorzijde zijn vervangen
Stabilisatorrubbers voor vervangen
Banden spanning mee gexperimenteerd (geen verschil)
motorrubbers zijn goed
Draagarm rubbers zijn wel oud maar geen speling of gescheurd


Het is een bekend probleem wat wij wel eerder hebben gehad met deze auto`s maar tot heden nog niet zo erg gehad als met deze.

Heeft iemand misschien ideen die er nog gedaan kunnen worden waardoor het misschien opgelost kan worden ? ik hoor het graag.

vr grt Leon.

Leon28

Geplaatst door Leon28 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 960? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Leon, het probleem ligt meer bij de klant dan bij de auto begrijp ik. Ik hoop dat je de wielen op de auto gebalanceerd hebt. het onbalans kan ook inde combinatie aandrijfas/remschijven zitten. Laat de auto op bokken de betreffende snelheid draaien en probeer te ontdekken welk wiel het (euvel?) veroorzaakt. plaats het wiel 90 of 180 graden anders op de naaf. hope;ijk is er verbetering. Kijk uit met het laten draaien op die manier pas op voor ongelukken. Het mooiste is om de krik onder het eind van de draagarmen te plaatsen, zodat er een situatie ontstaat die de wielstanden bij normaal rijden benaderen. Helpt dit allemaal niet voldoende dan kun je de sporing iets wijzigen zonder de voorgeschreven waarden te overschrijden.

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hallo Cor

Ja dat vind ik ook maar goed, ik dacht ook aan de aandrijving maar hij heeft achterwiel aandrijving en achter is het getril over het is echt minimaal voor maar we hebben wel een finisch balancer dus eens kijken wat er dan nog over blijft, het draaien van het wiel op de naaf is bij volvo niet mogelijk vanwege (penbout die schijf op zijn plek houd en er zit maar 1 gat in de binnnenzijde van de velg (lichtmetaal) ja goed bezig volvo he ...

Misschien is het wel een idee om de sporing wat te wijzigen zodat er wat meer `` spanning`` ontstaat dat ga ik dan nog proberen, volgende week maandag komt de auto weer tot die tijd kan ik uitzoeken wat de opties nog zijn,

bedankt voor je reactie

vr grt Leon

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Al eens aan fijnbalanceren gedacht? Daarmee worden ook de stuggere vlakken van een band zo veel mogelijk gecompenseerd.
Ik ging wel eens eerst de losse velgen balanceren en dan pas de band erop en evt daarna nog de band op de velg verdraaien en wéér na-balanceren.
Artikel in AMT gelezen over balanceren?
Je weet zeker dat de velgen 100% zijn, dus ook geen (minimale) slag oid?
succes

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

sorry Leon, dat soort zaken is van na mijn tijd. Maar ik was wel zo modern dat ik dacht tegenwoordig alle auto,s (ook) voorwielaandrijving hebben. nog even dit... Bandenspanning of velgen met een verkeerde ET waarde kunnen ook zorgen voor trillingen. Vroeger verhoogde wij weleens de spanning op de kam as van het stuurhuis.

Denk erom het is een dynamisch onbalans. het wiel trek naar links of rechts. Dus het opneemelement van de undercarbalanser haaks op de draairichting plaatsen

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hej Cor, ja bandenspanning hebben we ook al veranderd soms hoog en nu gewoon zoals volvo aangeeft wat er in hoort,er zitten originele wielen van volvo op niet de mooiste maar je ziet ze niet als een onwijze slingeren als je ze op de balanceer apparaat hebt.

@ marcel ik heb de wielen ook al fijn gebalanceerd het scheelt 2 gram nou dat lijkt mij niet de moeite, de klant is ook al bij euromaster geweest om ze daar ook ``even `` uit te laten balanceren maar dat hielp ook niets heeft hij mede gedeeld.
Ik zie de auto maandag weer tegemoed en dan gaan we met frisse tegenzin hier weer op verder borduren.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

statisch en dynamisch balanceren op 0 gram. zo weinig mogelijk lood gebruiken en desnoods stukjes eraf knippen. hoogteslag wegwerken door band 180 gr te draaien. zo ook het slingeren door de velg 180 gr op de naaf te draaien.

Leon28 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou ik ben vanavond nog bezig geweest, hebben de auto opnieuw uitgelijnd nu met wat meer ``spanning`` en alles nog een keer uitgebalanceerd (zat weer onbalans in) , gereden bij 130/140 is hij nu redelijk stil stiller dan hij was. daarboven begint het rechts voor te trillen. maar we stoppen er nu mee, klant moet nu eerst gaan rijden over een paar maanden nog een keer balanceren.

bedankt voor het meedenken allen.

grt Leon

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 960 of stel zelf een nieuwe vraag.