Volvo 960: lambda signaal hoog CO stationair

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6 cilinder 2.5

Ben 3 jaar trotse bezitter Volvo 960 automaat met 2.5 motor. KM 290.000 waarvan ik de laatste 90.000 km probleemloos gereden heb. Sinds een aantal maanden gaat regelmatig lambda singnaal branden. Bij het uitlezen komen twee foutmeldingen EFI 212 en EFI 153 regelmatig terug. Motor lijkt ook wat meer benzine te verbruiken laatste tijd en staat stationair wat te zoeken. Stationaire CO emissie van 6% en lambda waarde stationair te laag (dus te rijk mengsel stationair).
Bij de viergasmeting is alles normaal. Inmiddels diverse zaken vervangen en gecontroleerd. Twee nieuwe lambda sondes gemonteerd (Bosch en Volvo).
Nieuw luchtfilter en alles schoon gemaakt. Gasklephuis schoongemaakt (zat zwarte aanslag binnenkant) en gemonteerd met nieuwe pakking, cisklep gereinigd en diverse slangen gecontroleerd op lekkage maar niets kunnen vinden. Inlaatspruitstukpakking geen lekkage. Ook heb ik temperatuursensor naast thermostaathuis vervangen. Auto rijdt fantastisch maar foutmeldingen blijven terug komen, soms op snelweg en het lijkt wel bij gas terugnemen. Kan benzine drukregelaar te hoge druk hebben en daardoor stationair te veel brandstof inspuiten? Inmiddels injector reiniger aan benzine toegevoegd maar heb daar niet zoveel vertrouwen in. Iemand nog suggesties?

Nico

nicambu

Geplaatst door nicambu (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 960? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Highway (155) PRO, 12 jaar geleden

werkt de verwarming van de lambda sensor? Staat er spanning op ? Geeft de lambda sensor een singaal af?
laat eens een 4 gasmeting doen en kijk of je geen lucht lek hebt.

Lees deze webpagina eens.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/853...

nicambu (0), 12 jaar geleden

Zoals omschreven, vier gasmeting is goed en er is geen luchtlekkage, ook niet bij de inlaatspruitstukpakking. Nieuwe lambda sondes geven signaal af en werken goed.

Herman BMW (0) PRO, 12 jaar geleden

Omdat hij de voorste en achterste lambdasensor aan blijft geven en je hebt geen luchtlekkage dan zou het kunnen zijn dat toch je luchtmassameter niet goed werkt of je brandstofdrukregelaar (membraan) lek is en er brandstof lekt naar je inlaatspruitstuk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 960 of stel zelf een nieuwe vraag.