auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440: Bobine kapot

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i GLE

Sinds een aantal dagen wil mijn Volvo 440 niet meer starten, omdat hij geen vonk produceerd. Nu heb ik
het een en ander al nagekeken en ik vermoed dat mijn bobine kapot is.

Ik heb niet zoveel verstand van multimeters maar als ik hem van 2K tot 20M uitprobeer op de bobine dan
geeft deze max 11,6 ohm aan. Is dit voldoende of zou hij veel meer aan moeten geven. Zou iemand mij
eventueel de originele waarden kunnen geven.

Geplaatst door

Eric035 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dus wanneer je schaalbereik van 2k naar 20m gebruikt krijg je op display 11.6
dan ligt of schaalbereik anders of hij geet of display meer aan dan 11.6
want 2k is 2000ohm 20m is 20.000.000ohm
dit kan dus niet gemakkelijk op het display staan
als je verschillende standen hebt geprobeert dan heb je de laagste gepakt 2k pakt en volgende punt is 20k denk ik en niet 20m
dan zou je dus 11.6K ohm hebben wat neer komt op zeer lage amperage

dan kom ik met tweede vraag
hoe heb je gemeten
op de buitenste twee komt 12volt te staan
op de middelste komt dik 10-15.000volt te staan
als je van de buitenste twee hebt gemeten
dan mag het maximaal 0.5-0.8 zijn
van punt 15 (plus kant) dan zit je hoger rond de 5500 tot 6500 ohm

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
is wel een golf maar meting blijft het zelfde waarde anders

tevens kun je ook de centrale hoogspanningskabel met een bougie erin zetten en tegen de motorblek zetten
dan motor starten
geeft het een vonk dan is je verdeelhuis inwendig kapot
verdeelhuis zit op het einde van je nokkenas
deze verdeelt het naar de betreffende bougies
als deze nooit vervangen is kan dit ook het probleem geven
dan verdeelhuis plus rotor vervangen

11,6 is de meting die ik heb gedaan terwijl de bobine los gehaald was, dus vanuit de kabel naar
de verdeelhuis naar de plus van de bobine.

Ik dacht in eerste instantie ook dat het de verdeelkap was, maar die heb ik vervangen voor een
nieuwe incl. rotor dus dat was het ook niet.

Eric035 0

14 jaar

Om een bobine te laten werken zal er een 12 volt spanning moeten zijn anders gebeurt er niets. Een bobine is een spoel die om te ontsteken 12 volt en een pulserende massa nodig heeft, die komt van de ontsteking. Deze puls komt van de hallgever/vonkversterker. Bij de 440 in of op de ontsteking. Loop ook de bedrading eens na.

ronny530 0

14 jaar

Nu dacht ik in eerste instantie dat de bobine toch heel was, maar nu las ik ergens dat als je de bobine aansluit,
de kabel van de verdeelkap afhaalt en deze 3cm van een massa afhoud dat er dan een flinke vonk uit moet komen.

Dit was niet het geval, sterker nog, toen ik hem er tegen aan hield kwam er niet eens een vonk. Daarom denk ik
dus dat mijn bobine kapot is.

Klopt mijn redenering, of zorgt een ander onderdeel voor de grote voltage richting de ontsteking.

Eric035 0

14 jaar

Als u de multimeter op twaalf volt gelijkspanning zet en de meetpennen op plus bobine en massa van de accu ( gelukkig kunnen meters veel hebben ) staat er bij contact aan twaalf volt., dan klopt dat in ieder geval. als de elektronica in de ontsteking defect is wordt de bobine niet bekrachtigt en zal dus geen vonk geven. Neem de proef op de som en haal bij de sloop een bobine kun je die uitsluiten. Want je bent zo gefocust op dat ding dat andere oorzaken bij voorbaat uitgesloten worden.

ronny530 0

14 jaar

ik ben even opnieuw aan het meten gegaan en heb de bobine er even afgehaald. Als ik nu het punt
doormeet waar de plus van de bobine op uitkomt door meet met contact aan dan komt er helemaal
niets behalve af en toe een pulse van 12v

Nu hoorde ik van iemand anders dat de plus van het contact af zou moeten komen bij het contact
slot, maar naar doormeting blijkt die goed te zijn. Zou er ergens een breuk in de kabel zitten?

weet je dan waar ik nu moet gaan kijken?

ik wil er nog even bij zeggen dat hij altijd goed reed, zelfs de dag ervoor, heb hem zonder problemen
geparkeerd en 's ochtends deed ie niets meer.

Eric035 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.