Hallo,
Sinds enige jaren rij ik, met enorm veel plezier, een Volvo V40, 1.8 Europa, uit 2000.
Aangezien de teller ondertussen op 320.000 km staat, vind ik het niet gek dat er kleine dingen beginnen te slijten. Omdat ik op termijn een lease auto krijg, wil ik de auto toch zo goed mogelijk houden om niet een tussentijdse investering te moeten doen én deze auto kwijt te raken.
Hoplelijk kunt u, met meer ervaring dan ik, mij helpen een concreet probleem bij de klacht te geven waardoor ik kan gaan repareren.
1. Bij het optrekken, dus wanneer de koppeling opkomt, is er soms sprake van een slippend geluid (ook bij het schakelen van 1 naar 2) welke weg is wanneer de koppeling volledig opgekomen is. Ik weet bijna zeker dat het niet de koppeling is, aangezien deze niet slipt tijdens het rijden.
2. Bij het schakelen van benzine naar gas houdt de auto nogal een paar keer in, wat bij een warme auto minder is. Vage omschrijving, maar weet ook niet echt hoe dit beter te omschrijven.
3. De auto verbruikt bij het rijden op gas ook benzine (naast het starten op benzine), niet heel veel, maar niet nodig, lijkt mij. Ik heb al wel vaker gelezen dat dit een probleem is, maar ben eigenlijk geen goede oplossingen tegen gekomen.
4. Bij de APK is er een achterrem los gemaakt. Er is echter nog wel steeds een zoemend/brommend geluid. Hoe kan ik checken waar dit vandaan komt (rem of lagers of nog iets anders) en hoe test ik de wiellagers?
Hoop dat u me van dienst kan zijn.
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
punt 1 kan je druklager zijn.
punt 4 kan een wiellager zijn. Die test je door de auto op te krikken en dan het wiel achteruit draaien en dan luisteren of je een zoem/brom geluid hoort en je kan ook nog met je hand aan de veer voelen of je hem voelt brommen.
Als de auto ook benzine gebruikt en vervelend doet tijdens het overschakelen zou ik even de brandstofdruk regelaar controleren.
Op het eind van de brandstofrail staat een vacuumpotje met een vacuumslangetje eraan.
Als je het vacuumslangetje eraf trekt en er komt benzine uit gelopen (of het ruikt naar benzine) dan is het membraan van het potje defect en komt er benzine in het vacuumsysteem, daardoor zuigt de motor dan dus ook benzine aan tijdens het rijden op gas.
Wat er dan vaak ook gebeurt is dat het motortoerental stationair nogal gaat slingeren tussen de 800 en de 1500 toeren.
punt 4 kan ook gecupte banden zijn. Wrijf eens met je hand over het loopvlak van de achterband, als je in 1 richting een soort weerhaakjes voel is de band gecupt, hiervan gaan ie ook zingen. Oplossing kan zijn (als de banden geen verplichte draairichting hebben) om links en rechtsachter de banden met velgen te wisselen.
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd. (Dit alleen dus doen als de banden GEEN verplichte draairichting hebben !!!!! )
Heren,
Hartelijk dank voor de reactie.
Helaas ben ik niet eerder in staat geweest te antwoorden.
Helaas betreft het geluid een wiellager (ik reed gisteren heel langzaam en toen hoorde ik steeds een schrapend geluid). Is het vervangen van een wielager iets wat je zelf kunt doen? Ik ben redelijk handig maar heb absoluut geen speciaal gereedschap!
Andere oplossingen ga ik checken. Wel kan ik zeggen dat het stationaire toerental heel stabiel is.
Nogmaals dank en ik hou jullie op de hoogte!
Martijn
14 jaar
wiellager met er in geperst worden zo het dus laten doen.
Hallo,
Hierbij een update: Wiellager is vervangen (laten doen!). Geluid is weg en auto lijkt ook weer soepeler te rollen.
Ik ga van het weekend de check met het membraam doen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar